od Petr Barchánek » pon 28 črc, 2025 11:44 am
Řekl bych, že je to opačně. Je tady spousta chytrých, šikovných lidí a sem tam občas nějaký blbec a troll. Ale když vás to baví ze sebe dělat pitomce.
Problém JHMD byly nevýhodně uzavřené smlouvy o ZVS v ZDO s krajem Vysočina, kdy poskytované kompenzace díky rozjeté inflaci časem nedokázaly pokrýt provozní ztrátu takovým způsobem, že se tato nedala saturovat z jiných příjmů a aktiv. Stačí nebýt líný a důkladně si přečíst veřejně přístupné soudní dokumenty k dané cause.
Jaký byl systém kontroly hospodaření?
Vedení JHMD si samozřejmě bylo dlouhodobě vědomé toho, že jedou do mínusu, snažili se s objednavatelem dojednat na odpovídajících kompenzacích a po krachu jednání se pokusili dosáhnout nových cen soudně, což pochopitelně nedopadlo dobře, protože proti státu vždycky taháte za kratší konec provazu.Když eráru dojdou peníze, tak prostě lidem zkrouhnou důchody nebo zvednou daně z nemovitostí, odvody, DPH a další poplatky před kterýma neutečete.
JHMD se dostaly do pozice (například) zubaře, který hodinu vrtá a plombuje zub, přičemž erár rozhodl, že za to dostane od pojišťovny 800 Korun brutto, což mu stačí tak maximálně na plat sestry, erárem stanovené povinné odvody, erárem stanovené náklady na vytápění a elektřinu. JHMD si ale nemohly říct o 2.000 Kč doplatek za každou plombu, aby byly na svém, protože prakticky každý vysolí na ruku a bez papíru 2.000 za bolavý zub, ale málokdo je ochoten doplatit za pravidelnou dopravu úzkokolejným vláčkem. Takže to lepili tak dlouho z externích zdrojů a vlastních peněz akcionářů, až do toho zahučeli se vší parádou a za škodolibé radosti lokálních politiků, kteří trvali na poskytování služby za nereálnou cenu až do hořkého konce. Krach JHMD nese jisté společné znaky se zastavením provozu autobusů v ústeckém kraji v roce 2006, kdy erár prostě určil soukromé firmě za kolik bude poskytovat svoje služby bez ohledu na skutečnou cenu vstupů (rozdíl cca 274 mil. Kč za tři roky). Akorát po úzkokolejce přes pár vesnic každý brečí, po nějakých autobusech a autobusácích a hlavně po lidech, co se nedostali do práce a děti do škol v celém kraji tehdy ani neštěknul pes. Jen tehdejší hejtman ústeckého kraje nakonec šel za korupci na několik let do tepláků, byť ne úplně přímo za toto.
Uvidíme, jestli se z nadšení a dobrovolnické práce povede obnovit pravidelný provoz alespoň v polovině původního rozsahu. Podle mých zkušeností si myslím, že ne. Ono je totiž sakra rozdíl se dobrovolně o víkendu ve svém volnu sejít někde ve spolku, občanském sdružení nebo třeba aeroklubu a hrát si s velkýma hračkama a něco úplně jiného je udržovat vozidla, infrastrukturu a personál pro pravidelný provoz s cestujícícmi, notabene ještě pod krajskou či státní dotací, bude-li se jezdit v režimu ZVS ZDO a na investice od SFDI. Pokud k obnovení provozu přeci jen časem dojde, tak za to my všichni na různých kompenzacích, dotacích a investičních pobídkách zaplatíme několikanásobek toho, co by stálo udržení provozu původních JHMD při započtení inflace.