Expres nebo Rychlík

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 2:49 pm

IMG_2537.jpg
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 2:54 pm

Morris Zapp - výborne, ešte poprosím pridať k tomu zdroj. Odkiaľ presne to je.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 3:11 pm

Morris Zapp píše:Tak jsem vytáhnul kursbuch 1989/90
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 3:43 pm

Tak áno, ja tu mám celoštátny cestovný poriadok 1985/86, a tá Bohemia je tam veru tiež označená ako Ex. Zdá sa, že to bol naozaj Expres :) . (Chyba bude asi na stránke vagonwebu.)


Oprava/doplnenie:
Ale trošku pozor, len o pár stránok ďalej je Přehled přímých vozů v medzistátni dopravě. A tam je hneď pod sebou uvedený takto:

Ex 252 Bohemia
R 253 Bohemia

Nejaká rarita. Z Prahy do Varšavy odchádza ako Rýchlik. Ale z Varšavy do Prahy sa už vracia ako Expres. :)


(Chyba na stránke vagonwebu je teda asi len polovičná.)
Naposledy upravil aral123 dne pát 01 led, 2021 4:15 pm, celkově upraveno 4
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod BohousP » pát 01 led, 2021 3:55 pm

[quote="jipol57"] ... A lišilo se to taky cenou příplatku k jízdnému. Matně si vzpomínám, že Ex byl 16Kč, R 10Kč. Sp asi taky 10. [/quote]
R byl také za 16 Kčs. Pokud nebyla jízdenka přímo na R/Ex, příplatek se prokazoval smostatnou kartičkou bílé barvy s béžovým pruhem za 16 Kčs (ve 2.třídě). Ta samá byla na Ex. Některé expresy byly povinně místenkové (Sl.strela, Hungaria,..).
Přílohy
1609516793152.jpg
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3040
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 4:46 pm

Áno. Príplatok na:

Rýchlik a Expres: 16 Kčs pre 2. triedu, 24 Kčs pre 1. triedu.

Spešný vlak: 10 Kčs pre 2. triedu, 15 Kčs pre 1. triedu.

z obdobia 1974/1975:
Obrázek

Aj v cenníku cestovného z rokov 1968/69 je to všetko úplne rovnaké, nič sa nezmenilo.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 01 led, 2021 5:21 pm

Obyčejné osobní jízdné se u ČSD nezměnilo od měnové reformy roku 1953 až do 2. poloviny 70. let, bohužel si už přesně nepamatuju, ve kterém roce přesně došlo k jeho zaokrouhlení na celé koruny a padesátníky. Takto zaokrouhlené ceny se pak udržely až do r. 1989.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 7:05 pm

Čo je Expres

hank našiel jednu oficiálnu definíciu expresu v osobnej doprave, ktorá, ako vidieť, síce nedefinovala nič prsné a konkrétne, len tak všeobecne a znie to pekne (z predpisu D4 ČSD):

"Expresní vlaky (Ex) spojují nejdůležitější místa země či států. Svými parametry (rychlost, počet zastavení, kvalita přepravy) se výrazně odlišují od rychlíků na stejné trati.“


Z toho posledného, kde sa spomína kvalita prepravy a že sa tým i dokonca výrazne odlišujú od rýchlikov, sa pochopiteľne veľa ľudí len smeje. Keďže v praxi väčšina expresov mala úplne rovnaké vagóny (aj rovnako ošúchané a zašpinené) ako bežné rýchliky. Akurát do každého expresu dali aj prvú triedu (čo každý rýchlik nemal), a vo väčšine prípadov dokonca aj jedálny vozeň (čo tiež veľa rýchlikov nemalo). To bolo vo väčšine expresov asi to celé tzv. výrazné odlíšenie v kvalite prepravy. Rovnako to síce mali aj viaceré rýchliky, len nie všetky.

Ďalej ešte Expres by mal mať na rovnakej trase menší počet zastávok než rýchlik. A čo som pozeral, väčšinou to tak je, aspoň o nejakú tu jednu - dve mal expres menej. Ale máme aj pekný pradox, kde je to opačne:

Paradox zvaný Bohemia 252/253 (Praha - Varšava)
Ako som sa o tom už vyššie zmienil, podľa cestovného poriadku (1985/86) tento vlak odchádza z Prahy ako rýchlik, ale vracia sa do Prahy ako Expres. Na súpravách sa nič nezmenilo, v oboch prípadoch nemá ani jedálny vozeň. Má akurát 1. triedu (v oboch prípadoch).

A čo je paradox, ako Expres (Ex 252 Bohemia) má na trase medzi Prahou a štátnou hranicou väčší počet zastávok než keď tú trasu prechádza ako rýchlik (R 253 Bohemia). Ako Expres totiž zastavuje navyše aj v stanici Praha – Vysočany, kde ako rýchlik nezastavuje. :)

Takže jediné, čo zatiaľ na pravidelné expresy u nás naozaj 100% sedí, je asi len to, že všetky mali aj prvú triedu, inak už asi nič :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 8:01 pm

S první třídou v rychlíku to bylo v zásadě tak, že nebrání-li tomu okolnosti (např. souprava složená z motorových a přívěsných vozů, nebo elektrická jednotka - ano, měli jsme i rychlík, vedený jednotkou EM 488.0), tak se do soupravy I. třída obvykle řadila. Koneckonců socialistický pracující měl na využití I. tř. při služebních cestách nad, tuším, 200 km, nárok.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Radek Strnad » pát 01 led, 2021 9:49 pm

S těmi zastávkami to není paradox. Když jsem jezdil na studie do Žiliny(1987-92), tak třeba Ex124 Košičan několik let nezastavoval v Kolíně, zatímco párový Ex125 ano. To samé Ex141/140 Detvan. Ten paradoxně zastavoval v Hor. Lidči(kde byla frekvence cca 10 osob, zatímco do Kolína pak v Pardubicích čekalo několik desítek lidí na R608, který jel 20min po něm). V pondělí měl Ex141 přípřež(E499.2 nebo 0 nebo 1) a ještě do ČT postrk zpravidla E499.0. Obráceně to měl R1124/1125 Gerlach(později z něho vytvořili Ex), který zase projížděl Kolín ve směru na SVK, zatímco zpátky v Kolíně zastavoval. Všechny expresy zastavovaly v Hranicích n.M., ale R Vihorlat je v 90-tých letech projížděl a měl dokonce kratší jízdní dobu(Žilina -Kolín), než expresy. Takže nějaké pravidlo, bych zase tak moc nehledal. U rychlíků v této bylo na dnešní dobu tolik anomálií, že se mi to ani nechce vypisovat.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 10:11 pm

Morris Zapp píše:S první třídou v rychlíku to bylo v zásadě tak, že nebrání-li tomu okolnosti (např. souprava složená z motorových a přívěsných vozů, nebo elektrická jednotka - ano, měli jsme i rychlík, vedený jednotkou EM 488.0), tak se do soupravy I. třída obvykle řadila. Koneckonců socialistický pracující měl na využití I. tř. při služebních cestách nad, tuším, 200 km, nárok.



Morris Zapp, motorových rýchlikov a tých súprav bolo hodne, ale našiel som aj pomerne dosť rýchlikových súprav, kde boli len tie klasické rýchlikové vagóny a predsa 1. trieda tam tiež žiadna nebola, aha (roky 1969/70):


R 117
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 118
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 119
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 120
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 121
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 122
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 125
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 132
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 133
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 134
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 135
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970

R 136
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=1970


A preto kto má napr. len tie rýchlikové a nemá 1. triedu, môže si aj tak pokojne rýchlik spraviť, takých rýchlikov bolo u nás veru tiež dostatok. Len Expres si žiada prvú triedu. :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » sob 02 led, 2021 9:59 am

Jj, R 118 z roku 1970 je předchůdcem slavného R 719 "Perla Severu", který byl jediným rychlíkem, turnusově vedeným řadou EM 488.0 - tedy stále bez I. třídy.

Modelářským pohledem vzato, takovéhle venkovské rychlíky klidně mohou bez I. třídy jezdit. Barča + Da + 4 Ba a máte krásný rychlík, který jednou nebo dvakrát denně můžete prohnat po nějaké trati nižšího významu. Naopak uplatnit na modelovém kolejišti expres, to nevím - kolikrát ani Zababov na setkání nepostaví trať expresního významu. Leda tak modelovat nějakou trať, vedoucí k západním hranicím, která z politických důvodů zamrzla a stala se jakýmsi křížencem lokálky a hlavní trati - typicky např. Veselí nad Lužnicí - České Velenice.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » sob 02 led, 2021 10:27 am

Morris Zapp píše:Jj, R 118 z roku 1970 je předchůdcem slavného R 719 "Perla Severu", který byl jediným rychlíkem, turnusově vedeným řadou EM 488.0 - tedy stále bez I. třídy.

Modelářským pohledem vzato, takovéhle venkovské rychlíky klidně mohou bez I. třídy jezdit. Barča + Da + 4 Ba a máte krásný rychlík, který jednou nebo dvakrát denně můžete prohnat po nějaké trati nižšího významu. Naopak uplatnit na modelovém kolejišti expres, to nevím - kolikrát ani Zababov na setkání dznepostaví trať expresního významu. Leda tak modelovat nějakou trať, vedoucí k západním hranicím, která z politických důvodů zamrzla a stala se jakýmsi křížencem lokálky a hlavní trati - typicky např. Veselí nad Lužnicí - České Velenice.


Ono to koneckonců může být i obráceně - soupravy Os vlaků s vozy, které do nich nepatří.

1. Dobrým příkladem byly v 80. letech např. Os 3663/3664 Hanušovice - Jeseník, což byla křídla od/k rychlíkům R751/750 z/do Prahy přes Letohrad a Hradec Králové. Z/do Hanušovic jezdily 4vozové soupravy Ba - ABa - BDa - Ba, později ještě ubyl jeden Ba. Takže 3vozová souprava s 1. třídou vedená hradeckým nebo letohradským brejlákem - tehdy to v záplavě bert na ramzovské dráze byl jediný pár vlaků s brejlákem.

2. V 90. letech DKV České Budějovice při nedostatku jiných vhodných vozů často nasazovalo dosluhující lehátkové vozy bývalé řady Bac (později Bc) na lipenskou lokálku. Takže malá bobinka + patrák Bap/Bmo + lehátko Bac/Bc, mimo sezonu často i bez toho patráku a jak postupně dosluhovaly bobinky, tak stále častěji s hepetou (hepeta byl atypický bulharský název toho, čemu se jinde říkalo a říká žehličky - původ přezsívky neznám).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » sob 02 led, 2021 10:49 am

hank píše:...křídla od/k rychlíkům R751/750 z/do Prahy přes Letohrad a Hradec Králové.
Jj. Podobně na mém oblíbeném modelářském námětu: Meziměstí. Denní pár přímých spojů s Prahou veden jako pseudorychlík, v kategorii Os, sem-tam nějaká zastávka projeta, souprava rychlíkových vozů s I. tř. Noční pár vypadal v podstatě stejně, ale byl veden v kategorii R. Ostatní osobáky ve starých vozech Bai Studénka, posléze v M 152.0 + několik Blm + M 152.0 (tehdá jsem tyhle motoráky nenáviděl, dneska je s gustem v modelu provozuju :mrgreen: ).

Co se týká Bacek, tak ty kolem roku 2000 dojížděly na všemožných výkonech. Ale to už je jiná epocha.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod look23 » sob 02 led, 2021 11:11 am

Morris Zapp píše:M 152.0 + několik Blm + M 152.0 (tehdá jsem tyhle motoráky nenáviděl, dneska je s gustem v modelu provozuju :mrgreen: ).

To nejsi sám, já jsem na tom stejně.

Morris Zapp píše:Co se týká Bacek, tak ty kolem roku 2000 dojížděly na všemožných výkonech. Ale to už je jiná epocha.

Třeba kolem roku 2005, při náhradách motorových vozů 843 depa Chomutov na rychlících Chomutov - Praha, zaskakovala souprava 749 + 3 Bc.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1240
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník