Expres nebo Rychlík

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod jipol57 » čtv 31 pro, 2020 7:25 pm

JanoH0e píše:Prvé vnútroštátne expresy bol Tatran a Slovenská strela.

Tím mně nahráváš na mojí teorii o mezinárodních expresech a vnitrostátních rychlících. Vnitrostátní expresy byla jen 2, Jen taková vyjímka.
jipol57
 
Příspěvky: 1412
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » čtv 31 pro, 2020 7:33 pm

JanoH0e píše:Prvé vnútroštátne expresy bol Tatran a Slovenská strela. Boli to motorové expresy. Skončili v 60 rokoch, keď začala elektrifikácia. Boli povinné miestenkové a oproti rýchlikom rýchlejšie až o 2 hodiny.


A opravdu patřily do předpisové kategorie "expres"?

Ještě v r. 1962 letech sešitové jízdní řády uváděly tyto kategorie vlaků osobní přepravy:
os_vlaky.jpg
os_vlaky.jpg (11.81 KiB) Zobrazeno 3447 krát

A bylo to ve stejném roce, kdy např. jeden z nejprestižnějších motorových "expresů" u ČSD Vindobona, podotýkám, že také mezinárodních, který jinak také splňoval tvá kritéria, byl veden v kategorii R.

Jak už jsem psal dřív, bohužel nemám předpisové definice. Všechno ostatní jsou jen domněnky a spekulace.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod prcek » čtv 31 pro, 2020 7:41 pm

jipol57 píše:
JanoH0e píše:Prvé vnútroštátne expresy bol Tatran a Slovenská strela.

Tím mně nahráváš na mojí teorii o mezinárodních expresech a vnitrostátních rychlících. Vnitrostátní expresy byla jen 2, Jen taková vyjímka.


Tak treba z historie T499.002 vime, ze byl nasazovan na expres Ostravan, takze alespon 3 :-)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 609
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod JanoH0e » čtv 31 pro, 2020 7:51 pm

Hank - Tatranský expres v roku 1958 určite. O roku 1962 nemám info, to musí povolanejší. Ale v tej dobe +- bol zrušený.

jipol -V podstate do roku asi 1982 áno. Ale presnejšiu analýzu by ti asi dal niekto povolanejší. Ja iba tak popamäti.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » čtv 31 pro, 2020 11:29 pm

Polabský píše:Proč tvoříte nové vlákno, když takové otázky patří do Otázek z historie ČSD ???
P.F. 2021 !!!!


Ja som to dal do historie ČSD, ale správca fóra to takto zmenil.

P.F. 2021. Prajem všetkým všetko dobré.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » čtv 31 pro, 2020 11:52 pm

jipol57 píše:
JanoH0e píše:Tím mně nahráváš na mojí teorii o mezinárodních expresech a vnitrostátních rychlících. Vnitrostátní expresy byla jen 2, Jen taková vyjímka.


Kolega prcek už spomenul ten tretí a ja ešte pridávam Expres Poprad (jazdil trasu Praha - Poprad), to je už štvrtý. Tú teóriu teda úplne zavrhnite. Proste boli aj vnútroštátne expresy.
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 12:10 am

JanoH0e píše: znak expresov nebola iba 1. trieda, ale aj jedálenský vozeň. Takže ak niekto chce modelovať expres, nemal by naň zabudnúť.


Aha sem:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... n&rok=1970

- Expres Ostravan v jednej súprave jedálny vozeň nemal.
Takže jedálny vozeň asi nepatril medzi nutnosti aby sa vlak mohol honosiť tým fajnovým názvom Expres. :)

Je len vhodné ho mať, väčšinou bol. Kto však nemá medzi svojimi rýchlikovými vagónikmi jedálny, môže sa i tak radovať, ako vidíme, aj to si môže nazvať Expres. Len tá prvá trieda tam musí byť.



JanoH0e píše:Tak ja si dovolím zaspomínať na 80 roky. Hojne využívane v 80. rokoch boli medzinárodne expresy, ktoré sa skladali z vozňov aj cudzích správ.


A toto je výborná a pre nás aj užitočná spomienka, áno, pričom nie len v 80tych, ale asi vždy, aj 60. a 70. roky, čo som pozeral, zdá sa, že väčšina medzinárodných expresov mala v súprave aj nejaký vagón z tej krajiny cez ktorú ten expres mal trasu. Výnimku tvorili len tie ucelené motorové jednotky.

Preto pre modelárov ďalšia dôležitá informácia - kto má tie klasické rýchlikové Ypsilóny a chce to mať ako - Medzinárodný Expres, mal by mať v súprave aj nejaký ten zahraničný, a podľa toho kam s tým plánuje jazdiť. Napr. ak tam má vedľa vagóna ČSD zaradený DR, môže to byť Expres do Berlína.

Ale ak má všetko iba ČSD, tak s tým sa ďaleko nedostane, to má len vnútroštátny expres. Smola. :D :)
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 01 led, 2021 9:19 am

Tak už to mám, díky jednomu diskutujícímu z K-reportu.

Výňatek z předpisu D4 ČSD:

D4_1.jpeg


D4_2.jpeg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 10:34 am

JanoH0e píše:...
Líbí se mi, jak dokážete vedle sebe napsat "neboli marketingový tah" a "sa im dával punc výnimočnosti" :mrgreen:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod JanoH0e » pát 01 led, 2021 10:44 am

Tak to ale bolo. Zavadzanie expresov bola skôr spoločenská objednávka ako obchodná. A to, že získali punc výnimočnosti bola snaha zdola, od vlakových čiat, BSP, stredného riadenia ako nejaká reklamná kampaň ČSD. Pamätám, že začiatkom 80 rokov bola snaha skôr presunúť cestujúcich do diaľkových autobusov, ako ich nachytávať na expresy.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 11:14 am

Tak jsem vytáhnul kursbuch 1989/90, jakožto takového pěkného reprezentanta nejrozvinutějšího socialismu.

Expresy vnitro:
100/1 Tatran
104/5 Ostravan
120/1 Thermal
124/5 Košičan
130/1 Ohře
140/1 Gyetvan
172/3 Slovenská Strela

Expresy mezinárodka:
IEx 1/2 (porušené pravidlo lámání) Silesia
6/7 Praga
IEx 36/37 Bathory
IEx 72/73 Metropol
74/75 Hungaria
IEx 76/77 Primátor
250/251 Západní expres
252/253 Bohemia
274/275 Smetana
276/277 bezejmenný pár Praha - Gmünd - Wien
278/279 Progres
356/357 bezejmenný pár Praha - Nürnberg
366/367 Karlex
368/369 bezejmenný pár Praha - Zürich
370/371 Pannonia
372/373 Balt-Orient
374/375 Vindobona
376/377 Meridian
460/461 Karola
476/477 Istropolitan
1380/1381 Varna (Košice - Bukurešť - Varna)

Bez nároku na bezchybnost. vytahováno z přehledu místenkových vozů - jinde se moc tehdejší ČSD nenamáhaly rozlišovat mezi R a Ex.

A jestli chcete vymýšlet nějaká kritéria (rychlost, četnost zastavování), ve kterých jsou Ex lepší než R, tak je prosím vždycky otestujte na Ex 252/253 :mrgreen:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 01 led, 2021 11:30 am

Morris Zapp píše: A jestli chcete vymýšlet nějaká kritéria (rychlost, četnost zastavování), ve kterých jsou Ex lepší než R, tak je prosím vždycky otestujte na Ex 252/253 :mrgreen:


:lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod hank » pát 01 led, 2021 1:23 pm

Ještě kouzelnější byly v tomto ohledu na přelomu 80. a 90. let mezinárodní rychlíky Varšava - Bukurešť Ex 381/382 (později R 380/381) Karpaty (přes Ukrajinu, od r. 1989 přes Muszynu, Košice a Hidasnémeti, ještě později přes Košice, Čop a Halmeu, tj. i přes Ukrajinu jen po normálním rozchodu) a bezejmenný R 386/387 zvaný též neoficiálně "Katastrofa" (přes ukrajinské území). Ve 2. polovině 90. let byly přes Plaveč elektrizační výluky, tak se jezdilo i odklony přes znovuotevřený přechod Lupków - Medzilaborce. Rychlíky byly řazené z vozů PKP a CFR. Do r. 1989 mívaly Ex 381/382 v létě navíc kurzáky vedené až k pobřeží Černého moře (do Mangalie a Konstanty). Do dubna r. 1988 byly Karpaty poslední evropské mezinárodní expresy pravidelně tažené parní lokomotivou (na polském úseku Skarzysko Kamienna - Przeworsk, později Sandomierz - Przeworsk, lok. Pt 47). Oba rychlíky skončily koncem 90. let a vposledku mívaly na konci trasy jen 2 - 3 vozy tažené na ukrajinském území vším možným, co zrovna bylo schopné jízdy, včetně lok. ČME3 nebo M62.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6702
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod Morris Zapp » pát 01 led, 2021 1:31 pm

Nebylo úplně výjimečné, že byly z Katastrofy vyřazeny co správky všechny vozy a ten pak na síť ŽSR "vstúpil ako rušeň" :roll:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 861
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Expres nebo Rychlík

Příspěvekod aral123 » pát 01 led, 2021 2:42 pm

Morris Zapp píše:Tak jsem vytáhnul kursbuch 1989/90, jakožto takového pěkného reprezentanta nejrozvinutějšího socialismu.

A jestli chcete vymýšlet nějaká kritéria (rychlost, četnost zastavování), ve kterých jsou Ex lepší než R, tak je prosím vždycky otestujte na Ex 252/253 :mrgreen:


:D

Lenže podľa vagonwebu tento vlak 252/253 - Bohemia, je na zozname rýchlikov, nie expresov. Takže to by nemal byť Ex, ale iba R.

Môžeme sa presvedčiť - Zoznam expresov:

https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.p ... x&rok=1989

a zoznam rýchlikov (a tam je):

https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.p ... R&rok=1989
aral123
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 11 pro, 2020 12:11 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vážňas a 1 návštěvník