Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Zlámalík » pát 07 úno, 2025 11:30 pm

Vyřídím/zařídím, díky.
Obecně je vše formát A4, počet stran typicky 80 - 120.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Chaolinek » sob 08 úno, 2025 7:20 am

Zdravím přátelé,
nemá prosím někdo tuto knihu na prodej či zapůjčení za nějakou kauci?
https://www.trhknih.cz/kniha/3wy0fnym
V případě zápůjčky nabízím jako poděkování lahvinku domácího moravského štěstí...
Tom
Chaolinek
 
Příspěvky: 17
Registrován: pát 15 zář, 2023 7:10 am

Re: Železničky Žilinskej župy

Příspěvekod rawen » pon 17 úno, 2025 6:21 am

sidlo píše:Moc pěkná publikace. K dostání ve všech dobrých knihkupectvích :lol: Já ji mám z knihkupectví na náměstí v Žilině.
https://edis.uniza.sk/produkt/7307/Zeleznicky-Zilinskej-zupy/

hank píše:
sidlo píše:Moc pěkná publikace.
Když se někde objeví jako autor (v tomto případě součást kolektivu autorů...) D. Lichner, je potřeba přistupovat k tomu s maximální opatrností.

Ač nerad, musím se omluvit a dát za pravdu Hankovi.

Snažím se tuto knihu číst, kochat se, prohlížet, ale nejde to. Jsem někde v polovině a, stejně jako u Cimrmana, setrvávám ze dvou důvodů - je mi líto tolika vydaných peněz za tak málo zábavy a jsem zvědav, zda i druhá část bude stejně slabá jako ta první...

Text je téměř bezobsažný, někde na pomezí člověka, který neví, o čem píše, a AI, která spatlá zdroje bez vědomí logických vazeb. Autoři stále dokola opakují "myšlenky", že 1.) železničky byly určené ke svážení dřeva, 2.) byly navázané na Košicko-bohumískou trať, případně 3.) "použily naprosto unikátní technické řešení", aniž by je rozvedli, konktretizovali nebo vysvětlili.
Nepřináší žádnou informaci, která by nebyla standardně přístupná. Neodkazují na historické podklady ani je konkrétně necitují. O technických záležitostech nemůže být ani řeč...

Obrazová dokumentace je kvalitativně vcelku dobrá, ale bohužel často bez pořádných (obsažných) popisků. K čemu, že jsou dvojjazyčně, když nepopisují fotky.
Mapy jsou kapitolou samy pro sebe. Ačkoliv kniha přímo vybízí k vložení map a náčrtků ilustrujících text, autoři tak nečiní. Málo početné, historické leč neúplné a nedostatečné, podklady orientaci čtenáře spíše ztěžují - jde o pouhé výseky map s různou orientací severu a různým provedením.

No zkrátka - po Bauerových knihách nebo Čiernohronské lesní dráze je to pád dolů. Je zjevné, že publikace není určena ani technikům ani osobám s hlubším zájmem, ale náhodným návštěvníkům vydávajících muzeí.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 17 úno, 2025 6:34 am

Ten pocit neuspořádaného eintopfu mám z Lichnerových knih taky.

V minulosti byl na Slovensku kritizován mj. za věcné chyby a především za nekorektní zacházení s texty a daty získanými z prací jeho studentů na VŠD v Žilině.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 20 úno, 2025 2:05 pm

Můžete prosím někdo z vás, kdo jste četli obě, stručně porovnat dvě knižní publikace z poslední doby o nákladních vozech ČSD? Jsou to tyto:

Nákladní vozy ČSD 1918-1950, autoři Mahel, Losos et al., nakl. Nadatur
Nákladní vozy 1918-1945 I+II, autor R. Šindelář, nakl. Corona

Tu druhou mám. Je v té první obsaženo něco zásadního, co v té druhé chybí?

Děkuji předem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Ivan » čtv 20 úno, 2025 7:26 pm

Hanku, mám obě. Nejsem takový znalec, takže spíš mohu posoudit dojem. Kniha Radka Šindeláře je zpracováním o level výše, působí mnohem příjemněji. V obou knihách se dost opakují shodné fotky. Předpokládám, že se najdou věci, co v jedné budou a v druhé ne, ale zda něco zásadního, neumím posoudit. Nechám si obě, ale víc listuji u Radka.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Radek Strnad » sob 22 úno, 2025 4:30 pm

Hanku, já to vidím tak, že v obou dílech Šindelářových jsou z 90% Z-etky a uhláky. Popsané je to vše pěkně a fotky jsou kvalitní. Zaujala mě fotka na straně 80, kde je v Kodani vůz Zt 1-72222. Kromě výbavy tlakové brzdy má na dveřích bílý kříž. Kdysi v předmětu Železniční přeprava jsem se učil, že vozy přepravující mrtvolu v nepropustné schráně, byly na dveřích opatřeny bílým křížem. Nikdy jsem takový vůz neviděl.......... V knize od pětice autorů jsou krásné fotky soukromých vozů, nejvíc kotlových vozů soukromých společností, ale i zajímavé konstrukce netradičních vozů. Víc se mi tedy líbí právě tato, ale myslím, že je to dáno mými představami, jak pěkné by byly, tedy hlavně ty kotle, v měřítku TT.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod radeksindy » sob 22 úno, 2025 5:12 pm

Letos vyjde k Nákladním vozům 1918-1945 ještě třetí díl, kde budou výhradně soukromé vozy - zavřené (běžná stavba, pivo, na ryby, tárovací atd.), výsypné, hlubiňáky, kotlové a nádobové vozy, vozy na chlor, zvlášť budou německé válečné kotláky a různé speciální vozy, které napdají do výše uvedeného. Vše asi v rozsahu II. dílu, možná o kousek víc.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Ivan » ned 23 úno, 2025 11:36 am

Super Radku, už se těším.

Plánuješ do budoucna něco dalšího?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » čtv 27 úno, 2025 4:50 pm

Neplánujete si někdo otevřít hospodu?
DB prodávají 23 jídelních vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Zlámalík » sob 01 bře, 2025 4:39 pm

Desátého května vyjde nová knížka Jamese Hiltona

Snímek obrazovky 2025-03-01 174813.png
Snímek obrazovky 2025-03-01 174813.png (362.91 KiB) Zobrazeno 5848 krát
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Sandy » sob 08 bře, 2025 9:08 am

Jeden OT pro znalé.

Je třeba mít při psaní knih o železnici kromě odborných znalostí také správné ideologické ukotvení, jinak by knihu vydavatelství odmítlo vydat?
Život se mnou o loňských vánočních svátcích sehrál ošklivého betla a tak mi Ježíšek nadělil jednu knihu o železnici s dvouměsíčním zpožděním.

Nejmenovaná kniha je celkem zajímavá, obsahuje spoustu pěkných fotek, ale tolik ideologického balastu jsem již dlouho nečetl.
...rušení nerentabilních tratí za socíku bylo projevem komunistické zvůle, rušení mnohem důležitějších tratí v současnosti je projevem zodpovědného přístupu k hospodaření....
...bolševik za čtyřicet let elektrifikoval (v Česku, na Moravě a ve Slezku ) bídných dvaapůltisíce kilometrů, zatímco my jsme za třicet let zvládli celých šestsetpadesát.... apod.
Zvláště úsměvné je konstatování, že naši předci byli tak nepředvídaví, že postavili některé tratě tak nevýhodně, že jsou v současných relacích pro nás nepoužitelné..

V některých pasážích si ten nešťastník vůbec neuvědomuje, že jede v "nemlich" stejných intencích jako ti, které kritizuje, jenom s opačným znaménkem.
Omlouvám se za můj "výkřik do tmy", ale čeho je moc, toho je příliš. :roll: :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 08 bře, 2025 5:49 pm

"Nejmenovaná kniha..."

Proč nejmenovaná?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod LukasP » stř 12 bře, 2025 11:57 am

Pro ty, které by zajímal vývoj na československé železnici v 70. a 80. letech minulého století - jednak z pohledu institucionálního (jednotliví aktéři - jejich zájmy a záměry), dále zakotvení železničního odvětví v programových dokumentech a v rámci centrálního plánu a nakonec popis stavu, v němž se nacházely významné oblasti ovlivňující a odrážející fungování ČSD (oblast personální a provozní), bych doporučil knihu "Od nepostradatelnosti ke stagnaci?", Tomáš Nigrin, Dokořán, 2020.

Ve své knize autor na základě jednotlivých dokumentů a případů vyvozuje závěry o postupném úpadku železničního odvětví v bývalém Československu.

Autor např. poukazuje na skutečnost, že po roce 1968 nedošlo k navýšení tarifu v osobní dopravě, jenž zůstal nominálně neměnný od měnové reformy v roce 1953 a který byl výrazně nižší než tarify v autobusové dopravě. Dokládá, že opakované odmítnutí navýšení tarifu v osobní dopravě na železnici vedlo k výrazným provozním ztrátám a nutnosti dorovnávat provozní stránku ČSD ze státního rozpočtu. Jedním z důsledků tohoto kroku pak byly chybějící investice na komplexní modernizaci železnice.

Dále autor poukazuje, že původní záměr ukončit provoz parních lokomotiv - a tím zefektivnit provoz na železnici, byl v programových dokumentech ÚV KSČ deklarován již na konec 60. let. Nicméně vlivem hospodářských obtíží - opoždění dodávek motorových lokomotiv, dále motorových vozů a zpožďující se elektrifikaci nejvýznamnějších tratí se tento záměr nepodařilo zrealizovat, resp. uskutečněn byl až na počátku 80. let. Zefektivnění provozu železniční dopravy - zajištění úspor mělo mimo jiné přinést rušení ztrátových drah. Rozsah rušení měl být podstatně větší než v jaké podobě nakonec proběhl - zde svou úlohu sehrálo Ministerstvo obrany (ČSLA), které požadovalo zachování co největšího rozsahu železničních drah se záměrem umožnit co nejrychlejší přesun vojsk západním směrem (k záměru zrušit dráhu často vydávalo negativní stanovisko).

Jedním z rozhodujících důvodů úpadku železnice počínající od 70. let je podle autora změna přístupu k dopravnímu odvětví - ačkoli podle deklarovaných prohlášení a programových materiálů projednávaných ÚV KSČ měla železnice zůstat nadále strategickým dopravním prostředkem, a to se záměrem ji posílit a rozvíjet, realita směřovala zcela jinam - k rozvoji silniční dopravy, jak osobní (včetně individuální), tak i nákladní. Nástup automobilismu vyvolal celou řadu problémů a potřeb, které bylo nutno bezodkladně řešit (dopravní přetíženost). Podle autora na druhé straně kamionová doprava dokázala vyřešit některé slabiny železniční dopravy v místní a od 70. let postupně v mezinárodní dopravě. S tím souvisel tlak na výstavbu nových kapacitních silnic a dálnic, přičemž dle autora ekonomicky se jednalo řádově o nižší investice než ty, které bylo nutné vynaložit do modernizace železnice, aby bylo dosaženo podobných parametrů (výkon, rychlost, kapacita). V neposlední řadě rozvoj individuální osobní dopravy byl důkazem (proklamovaný vládnoucí stranou) o rostoucí životní úrovně obyvatelstva. Rozvoj automobilismu tak podle autora vedl k odstavení železnice na vedlejší kolej v rámci priorit státní dopravní politiky, ačkoli v programových prohlášeních vlády, ústředních orgánů strany, apod. byla stále považována za hlavní dopravní prostředek.
LukasP
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 07 úno, 2019 7:37 am

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Ivan » pát 14 bře, 2025 3:38 pm

https://www.dokoran.cz/index.php?Od_nep ... ok&id=1167

Tak už dle ceny a profilu "odborníka" je vidět, že o dráze mnoho neví. Pán bude teoretik a předpokládám, že se vůbec nezbýval technickou stránkou věci. Ono je jednoduché něco poučit, naplánovat, ale pak se narazí na realitu...

Díky za recenzi, o knize jsem nevěděl a nebudu si ji pamatovat.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků