Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 21 kvě, 2022 2:25 pm

Žurnál Lok Magazin je další německý "lifestylový" měsíčník určený převážně pro tu kategorii čtenářů, která si v češtině bůhvíproč vysloužila poněkud nelichotivé označení šotouši. Ještě si dovolím upřesnit, že je určen zřejmě tomu publiku, které zároveň spadá do generace boomers, protože mladší šotouši podle mé zkušenosti čtou papírové publikace málo nebo vůbec a seberealizují se především v sociálních sítích...

V číslech 2 a 3 z roku 2016 je jako titulní téma uveden obsáhlý dvoudílný článek o dvou podobných poválečných německých novostavbách parních lokomotiv, a to řady 23 DB (po r. 1968 023) a 23.10 DR (po r. 1970 35.10). (Článek má kouzelný výmluvný titulek, který doufám není nutno překládat: Die Dame und die Aktivistin.) Kromě spousty pěkných fotek a přehledu historie obou řad je součástí článku i typická šotodiskuse na téma, která z obou lokomotiv je lepší a která je hezčí. (Chtěl bych mít jejich starosti a Rothschildovy prachy... :mrgreen: V Německu by spíš měla být otázka postavena takto: Která je méně ošklivá? Ale to by se v německém šotoklubu asi nemělo říkat moc nahlas.) Autoři nakonec připouštějí, že ta diskuse je a zřejmě ještě bude nekonečná... Nicméně kdyby mě někdo nutil, abych se k tomu taky vyžvejkal, asi bych hlasoval spíš pro tu západoněmeckou dámu.

Takže ještě ty obrázky.

Na prvním snímku je krásná zimní šlehačka vyrobená lok. DB řady 023 neznámého čísla v prosinci 1973 při rozjezdu osobního vlaku Creilsheim - Lauda na Taubertalbahn v severovýchodním Württembersku.
23db.jpg

(Zdroj: Lok Magazin 02/2016, str. 48, foto Burkhard Wollny/Eisenbahnstiftung)

Na druhém snímku jsou závody lokomotiv řady 023 a 052 v dubnu 1975 s osobními vlaky ze stanice Lauda severním směrem do Würzburgu a Wertheimu na konci cca 1,2 km dlouhého souběhu obou tratí. (Člověk si nemůže nevzpomenout na podobné závody lok. 475.1 na souběhu tratí z Brna jižním směrem do Přerova a do Veselí nad Moravou začátkem 70. let.)
023_052.jpg

(Zdroj: Lok Magazin 03/2016, str. 69, foto dr. Dietmar Beckmann)

Poslední vyrobená třiadvacítka DB 23 105 byla vyřazena v r. 1972 a v r. 1973 převedena jako provozní muzejnímu spolku DGEG. Při požáru remízy v Norimberku v říjnu 2005 byla těžce poškozena; prošla nicméně náročnou opravou a dnes je nepojízdným exponátem. Tady je ještě jako provozní nostalgický stroj na snímku z července 1985.
23_105.jpg

(Zdroj: http://www.bundesbahnzeit.de, foto Ulrich Budde)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 22 kvě, 2022 2:45 pm

Zaujalo mě, že na největším švýcarském nádraží v Curychu (Zürich HB) mají už od roku 2001 i nádražní kapli.
https://bahnhofkirche.ch/
Spravují ji v přísně ekumenickém duchu společně římští katolíci a místní reformovaná církev hlásící se k odkazu Ulricha Zwingliho, ale prostor v ní najdou všechna světová vyznání (včetně židů a muslimů). Kromě víceméně pravidelných křesťanských bohoslužeb (až 5 denně) si tam skupiny 5-10 lidí po předchozím projednání se správci mohou rezervovat čas a prostor pro obřady jakéhokoli vyznání. 4členný organizační tým a dobrovolníci mohou poskytnout i psychologickou a/nebo duchovní pomoc i železničářům a dalším místním pracovníkům, postiženým a pozůstalým při nejen železničních neštěstích, pracovních úrazech apod., a to ve čtyřech evropských jazycích - německy, anglicky, francouzsky a italsky.

V kapli lze také získat poutnické potvrzení na cestě ke sv. Jakubovi do Compostelly.

Loni na vánoce měli z muzea betlémů ve Stein am Rhein zapůjčeny tyto netradiční jesličky vyrobené ze zbytků všelijakých odpadových materiálů:

krippe.JPG

Na velkých letištích jsou takovéto duchovní prostory běžné a hojně používané, ale pokud jde o železnici, je to první takový případ, o kterém jsem se dozvěděl. Mohu se nicméně mýlit - třeba už to někdy někoho napadlo i jinde...

(Zdroj obrázku: https://www.krippenwelt-ag.ch/angebot/a ... elbekeller)

Edit: Ještě jsem zapomněl uvést, že v kapli je 20 míst k sezení a denně ji navštěvuje 300 - 500 osob. Stanicí Zürich HB denně projde přes 400 000 cestujících.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod workous » ned 22 kvě, 2022 6:53 pm

Něco pro zasmání jak to šlo pěkně v analogu..a ty ceny...
https://www.youtube.com/watch?v=uFMn8Gkf1Ug
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2145
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2022 7:45 am

Sněhová fréza LSF 071 s lokomotivou 199 874 uvázly v závěji při odklízení sněhu na úzkorozchodné trati společnosti HSB na Brocken v únoru 2005 v místě pod skalním útvarem zvaným Teufelskanzel. Naštěstí byl ve vrcholové stanici přítomen bagr, který je přijel vyprostit...

brocken.jpg


Zdroj: Lok Magazin 03/2017, str. 94, foto Guus Ferrée
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2022 6:04 pm

Pro šotouše neexistuje špatné počasí!

Souprava baltské úzkorozchodky Molli vedená lokomotivou 99 323 východoněmeckých DR se v Kühlungsbornu prodírá mimořádně vydatnou průtrží mračen. Čas pořízení snímku bohužel není uveden.

molli.jpg

Autorem snímku je jeden z východoněmeckých mistrů železniční fotografie Ralf Lüderitz (1950 - 2017).

Zdroj: Lok Magazin 12/2017, str. 101
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » stř 25 kvě, 2022 2:20 pm

Já jsem si z toho Lok Magazinu minule dělal trochu srandu, ale musím říct, že mě zaujal jako zdroj bohatých historických informací a myslím, že bude stát za to ještě se k němu několikrát vrátit. Třeba pro následující informaci.

Člověk by čekal, že stachanovské výkony u dráhy byly v 50. letech minulého století specialitou sovětských nebo východoevropských železnic, ale omyl, vážení. Historický evropský rekord v provážení rychlíků v parní trakci na jednu zápřež, který už nikdy nebude překonán, drží od 50. let 20. století (západo)německé dráhy DB. V letech 1953 - 1957 jezdil pár dálkových expresů DB F 3/4 "Merkur" s jedinou lokomotivou bez přepřahu v úseku Frakfurt a/M - Hamburg Altona, tj. 702 km!!! Původně to vozily lokomotivy řady 05 depa Hamm a přepřahalo se v Kolíně nad Rýnem, ale kolínské nádraží bylo tehdy extrémně zatížené a na přepřah tam bylo pouhých 8 minut, takže v r. 1953 tento výkon převzaly lok. řady 03.10 z depa Dortmund Bbf. Lokomotivy byly vytápěné uhlím a tak se tato šílenost neobešla bez různých mimořádných organizačních a personálních opatření. Voda se po cestě dobírala dvakrát, v Kolíně a v Osnabrücku, kde byly vodní jeřáby u perónů; těchto zastávek se samozřejmě využívalo i ke kontrole teploty a domazávání ložisek, kontrole ucpávek a dalších obvyklých zdrojů potíží na parních lokomotivách. V úseku Duisburg - Dortmund jezdili v kuchyni kromě strojní čety ještě dva pomocníci, kteří za jízdy přihrnovali uhlí a odkalovali kotel. Dortmundské lokomotivy 03.10 tak v r. 1955 dosahovaly neuvěřitelných denních běhů 1053 km a tři z nich v létě téhož roku najížděly 26 000 km měsíčně! Ani tento rekord už nebude nikdy překonán... Budiž také připomenuto, že těchto výkonů bylo dosahováno v podmínkách poválečného všeobecného nedostatku, kdy Německo povstávalo z trosek a vzpamatovávalo se z válečných hrůz.

Celá záležitost skončila v r. 1957, kdy DB dostaly pro vedení těchto vlajkových rychlíků první traťové dieselové lokomotivy řady V 200.

Zbývá snad jenom podotknout, že v letním jízdním řádu roku 1955 bylo u DB 231 výkonů parních lokomotiv s denním během delším než 250 km. Postupná elektrizace a motorizace dálkové dopravy však samozřejmě způsobila jejich postupné ubývání. Ještě v r. 1961 bylo cca 20 případů denního běhu > 350 km, ale po r. 1968 už žádný.

Autor článku Andreas Knipping také připomíná organizátora této akce, kterou iniciovali sami strojvedoucí: Byl jím sudetský Němec, náchodský rodák ing. Leopold Schaumburg (1910 - 2006), příslušník šlechtického rodu Schaumburg-Lippe, který v té době působil jako rada spolkových drah u Vrchního provozního ředitelství západ (Oberbetriebsleitung West) v Bielefeldu. Pamětníci vzpomínali na jeho lakonické vyjádření k požadavku strojvedoucích: "Máte to mít!" Jeho osoba je zajímavá i jinak: Po vystudování strojního inženýrství v Drážďanech nastoupil v r. 1937 k DR, roce 1942 byl z Říšských drah propuštěn a za vyjádření k atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha byl po udání vzat do vazby a odsouzen na 1 rok a 9 měsíců. Za války od roku 1943 sloužil na východní frontě, kde v roce 1945 padl do ruského zajetí. V roce 1946 byl 4 měsíce ve sběrném táboře v Meziměstí, odkud byl odsunut do Bavorska.

Zdroje:
Lok Magazin 12/2020, článek Andrease Knippinga Meisterleistungen von Mensch und Maschine, str. 90 - 96
http://www.mestonachod.cz/mesto-nachod/ ... /z0406.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_z ... burg-Lippe
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pát 03 čer, 2022 1:52 pm

Ve fundraisingovém hlasování o financování památek postoupila mezi 15 položkami do 2. kola za Pardubický kraj i oprava lokomotivy 328.011 Letohradského železničního klubu, tak pro ni prosím hlasujte i v dalším kole po 15. červnu.

Více viz tady:
https://www.propamatky.info/cs/zpravoda ... istu/6450/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 05 čer, 2022 5:17 pm

Předávám pozdrav od soudružek z NDR. :lol:

soudruzky_z_NDR.jpg

Tento půvabný snímek Joachima Schmidta z obrazového archivu nadace Eisenbahnstiftung byl zveřejněn v 5. čísle dvouměsíčníku Bahn Extra ročníku 2020 na straně 95. Ještě kouzelnější je popisek u snímku. Překládám doslova:
Dne 9. února 1987 předvedly členky kolektivu modelek Pletařských závodů Karl-Marx-Stadt své návrhy v Berlíně-Lichtenbergu. Lokomotiva 52 8100 z depa Schöneweide k tomu poskytla neobvyklé pozadí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » úte 19 črc, 2022 10:07 pm

Trochu se zchladíme?
brocken.jpg

Brocken, 27. února 2016.
Zdroj: Eisenbahn Journal 01/2020, str. 23.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod BohousP » stř 20 črc, 2022 10:28 am

hank píše:Trochu se zchladíme?

Fatamorgana ...
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2970
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 23 črc, 2022 6:10 pm

Nejstarší provozuschopná elektrická lokomotiva střídavé trakce na světě byla vyrobena v roce 1908 a stále pravidelně jezdí v Norsku.

Ale začneme od začátku. Ve středním Norsku se v okolí Trondheimu těžily sulfidické rudy s obsahem mědi už od poloviny 17. století, ale teprve až začátkem století minulého získala ta těžba průmyslový charakter a z polymetalických rud se kromě mědi začaly získávat i zinek a stříbro. Stalo se tak díky norskému architektovi a podnikateli Christianu Thamsovi. Ten získal důl v místě zvaném Løkken a příslušné pozemky v okolí, takže mohl vybudovat také 25 km dlouhou železnici o metrovém rozchodu do přístavního města Orkanger, kde pro překládku na lodě vznikl i nový přístav nazvaný po něm Thamshavn. Dráha byla dokončena v roce 1910 a od samého začátku byla provozována v elektrické trakci o napětí 6,6 kV (později bylo zvýšeno na dnešních 6,8 kV) a frekvenci 25 Hz. Trakční vedení bylo napájeno z vodní elektrárny vybudované současně s dráhou.

Dráha si postupně pořídila několik elektrických lokomotiv pro dopravu rudy a elektrických motorových vozů pro osobní dopravu, dále 3 podvozkové osobní vozy, samovýsypné vozy pro dopravu rudy a také elektrický motorový vůz s luxusním salónem určeným pro jízdy Christiana Thamse. Jeho jízdou za účasti norského krále Haakona VII. byla trať v roce 1910 slavnostně uvedena do provozu. Většina vozidel byla anglického původu, ale dva osobní elektrické motorové vozy byly v r. 1911 vyrobeny v Norsku. Za 2. sv. války se dráha v Německem okupovaném Norsku stala předmětem řady sabotáží a partyzánských útoků, které vedly ke zničení trakčního vedení a většiny hnacích vozidel včetně obou motorových vozů, takže sem německá okupační správa musela pro zajištění provozu oddirigovat dvě parní lokomotivy z jedné durynské úzkorozchodky. Ty se nakonec udržely v provozu až do r. 1953, kdy byl s pomocí nově dodaných lokomotiv obnoven elektrický provoz. Osobní doprava byla na trati zastavena v roce 1963, nákladní doprava po vytěžení dolu v r. 1974.

V roce 1983 byl obnoven a předán pro muzejní provoz 6kilometrový úsek trati, v r. 2006 se provozovaná část prodloužila až na 22 km do oblasti původního dolování a na konci dráhy bylo vybudováno hornické muzeum nazvané Orkla Industrimuseum. Dnes je trať v provozu v letní sezóně o víkendech a do dolu, jehož součástí je mj. 15 m vysoký podzemní prostor využívaný i jako koncertní sál, jsou pořádány komentované exkurze.

Předmětem našeho zájmu je lokomotiva č. 2. Lokomotivu vyrobila známá anglická továrna W. G. Bagnall ve Staffordu, elektrickou výstroj dodala British Westinghouse Electric and Manufacturing v Manchesteru. 20tunová lokomotiva o uspořádání náprav Bo'Bo' je dlouhá 8,5 m a její celkový výkon je 120 kW. Max. rychlost byla stanovena na 40 km/h.

orkla_2.jpg

Jak je vidno z obrázku, lokomotiva s logem ST (podle původního názvu firmy složeného ze jmen jejích zakladatelů Salvesen & Thams) má poněkud předpotopní vzhled, ale nenechte se mýlit; svou koncepcí se čtyřmi 30kW tlapovými trakčními motory předběhla dobu, vždyť další silnější lokomotivy dodané v r. 1917 měly tehdy běžný přenos výkonu spojnicemi.

Půvabně vypadá i stanoviště strojvedoucího.

orkla_2_kuchyn.jpg

Kromě běžných a snadno rozeznatelných harapáků jako je 6stupňový kontrolér, kolo ruční brzdy nebo vypínače brzdového kompresoru a ventilátoru, vidíme v kuchyni i dva brzdiče. Ten vpravo přísluší tlakové brzdě Westinghouse pro vlak. Brzdič vlevo ovládá přímočinnou brzdu, která se však na rozdíl od běžných elektrických lokomotiv používá i k brzdění soupravy a regulaci její rychlosti na spádu. (Podobného způsobu brzdění se používalo v začátcích elektrické trakce na švýcarských železnicích.) A atmosféru na stanovišti dokresluje trychtýř napravo od kontroléru, který se používá při pískování; zásoba písku je v plechovce na podlaze :lol: .

Ještě obrázek soupravy na trati:

thamshavnbanen_nett.jpg
thamshavnbanen_nett.jpg (133.88 KiB) Zobrazeno 3685 krát

Hadice trčící uprostřed z čela lokomotivy patří té přímočinné brzdě.

Až někdo pojedete do Norska, třeba vás tohle povídání bude k návštěvě Thamshavnbanen inspirovat. Tak si to potom užijte ve zdraví.

Zdrojem většiny informací byl článek Wolfganga Müllera Die Älteste (Ta nejstarší) z časopisu LOK Magazin 6/2020, str. 76 ad. Poslední obrázek je ze stránek http://www.meldalsnett.no/home/thamshav ... gjen-5039/. Muzeum Orkla má svoje stránky v angličtině na adrese https://oi.no/en.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Střelec » stř 27 črc, 2022 5:18 am

Kolegyni se při reinventarizaci fondu Krajský úřad Loket podařilo narazit na pěkně zachovalé výkresy na kolejivo z roku 1848, které úřad obdržel jako oběžník. Mimo jiné to obsahuje průřezy kolejnic, výkresy upevnění a parametry upevňovacích hřebů. Časem se to ofotí, míry jsou v palcích (asi vídeňských).
Střelec
 
Příspěvky: 1712
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 31 črc, 2022 5:05 pm

Něco malého a milého pro děti a zároveň prevence ponorkové nemoci v covidové karanténě
https://www.rmweb.co.uk/topic/173330-so ... ork-micro/
aneb jak nezblbnout, když je člověk uvázaný doma jak pes u boudy, s pomocí stavby smysluplného mikrokolejiště pro mašinku na klíček ze zbytků posbíraných v domácnosti. Velikost je 00, tj. britská hánulka (cca 1:76), model - spíš hračka - pochází z 80. let.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod Zlámalík » ned 31 črc, 2022 7:46 pm

hank píše:Předávám pozdrav od soudružek z NDR. :lol:

Přičemž jde o fotomontáž, viz sukně na koleně soudružky zcela vlevo versus hrana nástupiště. :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2217
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 31 črc, 2022 8:15 pm

Zlámalík píše:
hank píše:Předávám pozdrav od soudružek z NDR. :lol:

Přičemž jde o fotomontáž, viz sukně na koleně soudružky zcela vlevo versus hrana nástupiště. :lol:


Možná jenom nešikovná retuš... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6446
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků