Přeshraniční provoz po roce 1989

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod HonzaM » čtv 05 čer, 2025 11:05 am

Tenhle dotaz už jsem položil v příspěvku s názvem obsahujícím setkání N, což možná z toho důvodu řada účastníků těto diskuze ani neotevřela. Jde mi informaci k období, v němž se bylo možné setkat s vozidly ČSD, ČD, DR a DB. Kde lze získat informace o provozu v tomto období? Zajímalo by mne jak probíhal provoz, zda se v hraničních stanicích vždy přepřahalo, zda se třeba česká lokomotiva odpojilia a byla nahrazena německou, nebo zda někdy pokračovaly rychlíky nebo ucelené nákladní vlaky až do cílové stanice v sousední zemi se stejnou lokomotivou, případně zda byl rozdíl v tom, šlo-li o spojení s NDR nebo s SRN.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Martin70 » čtv 05 čer, 2025 12:55 pm

Zdravím, než Ti odpoví daleko fundovanější znalci této problematiky, tak za sebe mohu napsat, že něco malinko lze dohledat na stránkách wagonwebu :
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... r&rok=1998
Historické řazení vlaků 1997/1998 (1.6.1997 - 23.5.1998) EC 178 Carl Maria von Weber. Například tu jela 372 celou trasu.
Nebo naopak :
Historické řazení vlaků 1991/1992 (2.6.1991 - 30.5.1992) EC 9 Antonín Dvořák
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... k&rok=1992
tady jelo naše ESO 363 trasu Praha-Břeclav a z Břeclavi přepřah na Vídeň v čele s 1146 ÖBB.
Nevím zda jsem napsal to jsi chtěl slyšet a nezajímaly tě běžnější vlaky. A samozřejmě předpokládám, že je ta stránka známá. Nechci znovu objevovat Ameriku, jen mě tato stránka napadla. :)
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 369
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 05 čer, 2025 9:19 pm

Tak si nejdřív shrneme jak je to se jmenovanými železničními správami:
ČSD skončily 31.12.1992, tím dnem začínají fungovat ČD
DR skončila o rok později, tedy 31.12.1993, kdy přešla pod DB, která předtím fungovala na území SRN.
V preznačovani je jistá setrvačnost, ale přesto si troufám, říct, že vozidla označená ČD a DR se potkávala v období cca 1993-1995. V té době se určitě přepřahalo v pohraničních stanicích a lokomotivy přejížděly hranice jen do nejbližší (vhodné) stanice.
Výjimkou mohly být Bastardy, které byly vyrobeny jak pro ČSD - řada 372 tak pro DR - řada 230, po sjednocení s DB Přeznačeny na řadu 180.
Důvodem prepřahů bylo zejména různé technické provedení lokomotiv různých správ. Např. Vlakový zabezpečovač, brzdové zařízení, uspořádání stanovišť strojvedoucího, sběrače apod. Pro hraniční úseky byly často vozidlům udělovány různé výjimky, ale jen pro omezené úseky co nejblíž hranic.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Patrik Novák » pát 06 čer, 2025 7:06 am

Nejsem tak starej a znalej . Byly jen velké přechodové stanice tam se přepřahalo . např. Děčín - Bad Schandau . Jak bylo zmíněné bastardi a 180 . Náklady jezdili na Děčín-východ. Rychlíky (mezinárodní) na hlavní.

To spíš třeba peáž Varnsdorf/Zittau/Liberec. Němci jejich V100 + 2 reko (někdy i jeden)průjezd přes Varnsdorf. Nevím kdy tam začali opět zastavovat .k dočtení Dlouho nejel žádnej vlak nebo Vlakopis Lužický . Někdy tou dobou tam začali jezdit Uerdingeny .
Varnsdorf-Liberec 830+až2 020 se zastavením v Zittau .rychlík/spěšňák(tzv. Plzeňák) 753 +většinou 2x2tř+služební +1/2tř+2tř
Patrik Novák
 
Příspěvky: 756
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Radek Strnad » pát 06 čer, 2025 11:07 am

Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 06 čer, 2025 12:42 pm

Radek Strnad píše:Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.

Jestli jsem správně pochopil původní dotaz - viz můj příspěvek, tak právě první polovina 90. let resp. roky cca. 1993-95 je doba na kterou se tazatel ptá. Dále předpokládám, že HonzoviM jde hlavně o výskyt především hnacích cizích vozidel na území jednotlivých států, ale určitě by pomohlo, kdyby svůj dotaz upřesnil.
Taky nejsem tak znalej a snad ani tak starej, ale pro osobní dopravu je dobrým vodítkem řazení vlaků na Vagonwebu. Situace se v průběhu času měnila podle jednotlivých roků (Jízdních řádů - JŘ)
Kdybychom se odpoutali od severu, tak např. lokomotivy DB zajížděly do JŘ 1991/92 do České Kubice, pro /s Ex 368/369 od JŘ 92/93 naopak jezdily Brejlovci ČD do Furth im Wald. Pro Západní Expres si jezdili DB do Chebu kromě JŘ 90/91, kdy jezdily Brejlovci do Schirdingu. Pro EC Karlštějn (JŘ 1993/94) jezdily dvojice BR 218 DB do Chebu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod HonzaM » sob 07 čer, 2025 6:39 am

Michal Šuhajda píše:
Radek Strnad píše:Bastardi byli až od roku 1991/92 a to ještě ne na všech vlacích. Z Děčína na některých Ex jezdili Brejlovci(často dvojice) přetahy do Bad Schandau a tam se přepřahalo na lokomotivu DR. Rychlík R1478/1479 v relaci Budapest-Leipzig jezdil z Kolína po druhém břehu přes DC-východ. Také jezdil denně R480/481"Kriváň" Košice-Dresden přes Hrádek n.N. a ten z Hradce tahala dvojice Brejlovců do Liberce a jeden až do Zittau. To samé jeho posila R1480/1481.

Jestli jsem správně pochopil původní dotaz - viz můj příspěvek, tak právě první polovina 90. let resp. roky cca. 1993-95 je doba na kterou se tazatel ptá. Dále předpokládám, že HonzoviM jde hlavně o výskyt především hnacích cizích vozidel na území jednotlivých států, ale určitě by pomohlo, kdyby svůj dotaz upřesnil.
Taky nejsem tak znalej a snad ani tak starej, ale pro osobní dopravu je dobrým vodítkem řazení vlaků na Vagonwebu. Situace se v průběhu času měnila podle jednotlivých roků (Jízdních řádů - JŘ)
Kdybychom se odpoutali od severu, tak např. lokomotivy DB zajížděly do JŘ 1991/92 do České Kubice, pro /s Ex 368/369 od JŘ 92/93 naopak jezdily Brejlovci ČD do Furth im Wald. Pro Západní Expres si jezdili DB do Chebu kromě JŘ 90/91, kdy jezdily Brejlovci do Schirdingu. Pro EC Karlštějn (JŘ 1993/94) jezdily dvojice BR 218 DB do Chebu.

Nejde mi nyní o vytvoření grafikonu, ale o typ vozidel. jaká byla současně v provozu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 07 čer, 2025 12:48 pm

Bavíme-li se o hnacích vozidlech, tak se potkávaní všech správ omezí na pár typů vozidel. Dráhy byly v nasazováni řad dost konzervativni. Takže lokomotivy sloužili na podobných výkonech, a moc se nepřesouvaly. Takže v Bavorsku byly stále lokomotivy DB , v Sasku původní „východoněmecké” lokomotivy DR a potkávaly se okolo zemských hranic, kde se už zas neobjevovaly ty české.
Takže si dovedu představit, že v Bad Schandau nebo v Prostředním Žlebu se nějakou (relativně krátkou) dobu v r. 1994 potkali Bastard 372 ČSD v původním nátěru, přeznačený 372 ČD, lokomotiva BR230 v původním nátěru DR, a BR180 přeznačený DB. Podobně mohlo dojít k takové situaci v Zittau, Varnsdorfu nebo Hrádku n/N., ale jinak moc ne. Zajíždění dál do vnitrozemí Německa se lokomotiv ČSD už netýkala, podobně jako nebyly k vidění stroje DR u nás třeba v Mostě nebo Liberci a DB (CARGO) se objevují až po r. 2000.
Kromě toho vozba expresů a rychlíků do zahraničí bývala u Č(S)D prestižní záležitost a na takové výkony se nasazovala “leštěnky” tedy lokomotivy opečovávané a tedy i rychle přeznačované lokomotivy, takže ta situace se zajížděním nepreznacenych loko
Kromě toho se zajíždění za hranice omezilo na pár řad, většinou vlakových lokomotiv. Do Německa se těžko dostaly jiné elektriky než zmínění Bastardi, u dieselů šlo hlavně o Brejlovce 753/4, Sergeje 781,Tranzistory 742, Elektonici 743 nebo Čmeláci 770/1 u dalších řad např. 735 bych byl opatrný. Motorové vozy 810 jezdily přes hranice na osobácích, nevím jestli byly někde nasazený Kredence 830, nebo Kvatra 842.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod HonzaM » sob 07 čer, 2025 2:04 pm

Michal Šuhajda píše: Motorové vozy 810 jezdily přes hranice na osobácích, nevím jestli byly někde nasazený Kredence 830, nebo Kvatra 842.

V letech 1992 - 1992 ještě bylo původní značení, M152 a M262, nebo už evropské 810 a 830?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod sidlo » sob 07 čer, 2025 6:09 pm

Značení podle UIC se u ČSD používá od roku 1988 https://cs.wikipedia.org/wiki/Zna%C4%8Den%C3%AD_lokomotiv
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod hank » sob 07 čer, 2025 6:23 pm

830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod z.rj » ned 08 čer, 2025 7:33 am

hank píše:830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.

I do Retzu.
z.rj
 
Příspěvky: 51
Registrován: pát 06 říj, 2017 9:19 am

Re: Přeshraniční provoz po roce 1989

Příspěvekod hank » ned 08 čer, 2025 7:43 am

z.rj píše:
hank píše:830/831 se po r. 1989 mohly podívat do Žitavy a do Železné Rudy.

I do Retzu.


To ano, ale původní dotaz zněl na ČSD/ČD/DR/DB, tak jsem Retz vynechal.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků