Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » sob 21 kvě, 2022 2:25 pm

Žurnál Lok Magazin je další německý "lifestylový" měsíčník určený převážně pro tu kategorii čtenářů, která si v češtině bůhvíproč vysloužila poněkud nelichotivé označení šotouši. Ještě si dovolím upřesnit, že je určen zřejmě tomu publiku, které zároveň spadá do generace boomers, protože mladší šotouši podle mé zkušenosti čtou papírové publikace málo nebo vůbec a seberealizují se především v sociálních sítích...

V číslech 2 a 3 z roku 2016 je jako titulní téma uveden obsáhlý dvoudílný článek o dvou podobných poválečných německých novostavbách parních lokomotiv, a to řady 23 DB (po r. 1968 023) a 23.10 DR (po r. 1970 35.10). (Článek má kouzelný výmluvný titulek, který doufám není nutno překládat: Die Dame und die Aktivistin.) Kromě spousty pěkných fotek a přehledu historie obou řad je součástí článku i typická šotodiskuse na téma, která z obou lokomotiv je lepší a která je hezčí. (Chtěl bych mít jejich starosti a Rothschildovy prachy... :mrgreen: V Německu by spíš měla být otázka postavena takto: Která je méně ošklivá? Ale to by se v německém šotoklubu asi nemělo říkat moc nahlas.) Autoři nakonec připouštějí, že ta diskuse je a zřejmě ještě bude nekonečná... Nicméně kdyby mě někdo nutil, abych se k tomu taky vyžvejkal, asi bych hlasoval spíš pro tu západoněmeckou dámu.

Takže ještě ty obrázky.

Na prvním snímku je krásná zimní šlehačka vyrobená lok. DB řady 023 neznámého čísla v prosinci 1973 při rozjezdu osobního vlaku Creilsheim - Lauda na Taubertalbahn v severovýchodním Württembersku.
23db.jpg

(Zdroj: Lok Magazin 02/2016, str. 48, foto Burkhard Wollny/Eisenbahnstiftung)

Na druhém snímku jsou závody lokomotiv řady 023 a 052 v dubnu 1975 s osobními vlaky ze stanice Lauda severním směrem do Würzburgu a Wertheimu na konci cca 1,2 km dlouhého souběhu obou tratí. (Člověk si nemůže nevzpomenout na podobné závody lok. 475.1 na souběhu tratí z Brna jižním směrem do Přerova a do Veselí nad Moravou začátkem 70. let.)
023_052.jpg

(Zdroj: Lok Magazin 03/2016, str. 69, foto dr. Dietmar Beckmann)

Poslední vyrobená třiadvacítka DB 23 105 byla vyřazena v r. 1972 a v r. 1973 převedena jako provozní muzejnímu spolku DGEG. Při požáru remízy v Norimberku v říjnu 2005 byla těžce poškozena; prošla nicméně náročnou opravou a dnes je nepojízdným exponátem. Tady je ještě jako provozní nostalgický stroj na snímku z července 1985.
23_105.jpg

(Zdroj: http://www.bundesbahnzeit.de, foto Ulrich Budde)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 22 kvě, 2022 2:45 pm

Zaujalo mě, že na největším švýcarském nádraží v Curychu (Zürich HB) mají už od roku 2001 i nádražní kapli.
https://bahnhofkirche.ch/
Spravují ji v přísně ekumenickém duchu společně římští katolíci a místní reformovaná církev hlásící se k odkazu Ulricha Zwingliho, ale prostor v ní najdou všechna světová vyznání (včetně židů a muslimů). Kromě víceméně pravidelných křesťanských bohoslužeb (až 5 denně) si tam skupiny 5-10 lidí po předchozím projednání se správci mohou rezervovat čas a prostor pro obřady jakéhokoli vyznání. 4členný organizační tým a dobrovolníci mohou poskytnout i psychologickou a/nebo duchovní pomoc i železničářům a dalším místním pracovníkům, postiženým a pozůstalým při nejen železničních neštěstích, pracovních úrazech apod., a to ve čtyřech evropských jazycích - německy, anglicky, francouzsky a italsky.

V kapli lze také získat poutnické potvrzení na cestě ke sv. Jakubovi do Compostelly.

Loni na vánoce měli z muzea betlémů ve Stein am Rhein zapůjčeny tyto netradiční jesličky vyrobené ze zbytků všelijakých odpadových materiálů:

krippe.JPG

Na velkých letištích jsou takovéto duchovní prostory běžné a hojně používané, ale pokud jde o železnici, je to první takový případ, o kterém jsem se dozvěděl. Mohu se nicméně mýlit - třeba už to někdy někoho napadlo i jinde...

(Zdroj obrázku: https://www.krippenwelt-ag.ch/angebot/a ... elbekeller)

Edit: Ještě jsem zapomněl uvést, že v kapli je 20 míst k sezení a denně ji navštěvuje 300 - 500 osob. Stanicí Zürich HB denně projde přes 400 000 cestujících.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod workous » ned 22 kvě, 2022 6:53 pm

Něco pro zasmání jak to šlo pěkně v analogu..a ty ceny...
https://www.youtube.com/watch?v=uFMn8Gkf1Ug
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2030
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2022 7:45 am

Sněhová fréza LSF 071 s lokomotivou 199 874 uvázly v závěji při odklízení sněhu na úzkorozchodné trati společnosti HSB na Brocken v únoru 2005 v místě pod skalním útvarem zvaným Teufelskanzel. Naštěstí byl ve vrcholové stanici přítomen bagr, který je přijel vyprostit...

brocken.jpg


Zdroj: Lok Magazin 03/2017, str. 94, foto Guus Ferrée
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pon 23 kvě, 2022 6:04 pm

Pro šotouše neexistuje špatné počasí!

Souprava baltské úzkorozchodky Molli vedená lokomotivou 99 323 východoněmeckých DR se v Kühlungsbornu prodírá mimořádně vydatnou průtrží mračen. Čas pořízení snímku bohužel není uveden.

molli.jpg

Autorem snímku je jeden z východoněmeckých mistrů železniční fotografie Ralf Lüderitz (1950 - 2017).

Zdroj: Lok Magazin 12/2017, str. 101
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » stř 25 kvě, 2022 2:20 pm

Já jsem si z toho Lok Magazinu minule dělal trochu srandu, ale musím říct, že mě zaujal jako zdroj bohatých historických informací a myslím, že bude stát za to ještě se k němu několikrát vrátit. Třeba pro následující informaci.

Člověk by čekal, že stachanovské výkony u dráhy byly v 50. letech minulého století specialitou sovětských nebo východoevropských železnic, ale omyl, vážení. Historický evropský rekord v provážení rychlíků v parní trakci na jednu zápřež, který už nikdy nebude překonán, drží od 50. let 20. století (západo)německé dráhy DB. V letech 1953 - 1957 jezdil pár dálkových expresů DB F 3/4 "Merkur" s jedinou lokomotivou bez přepřahu v úseku Frakfurt a/M - Hamburg Altona, tj. 702 km!!! Původně to vozily lokomotivy řady 05 depa Hamm a přepřahalo se v Kolíně nad Rýnem, ale kolínské nádraží bylo tehdy extrémně zatížené a na přepřah tam bylo pouhých 8 minut, takže v r. 1953 tento výkon převzaly lok. řady 03.10 z depa Dortmund Bbf. Lokomotivy byly vytápěné uhlím a tak se tato šílenost neobešla bez různých mimořádných organizačních a personálních opatření. Voda se po cestě dobírala dvakrát, v Kolíně a v Osnabrücku, kde byly vodní jeřáby u perónů; těchto zastávek se samozřejmě využívalo i ke kontrole teploty a domazávání ložisek, kontrole ucpávek a dalších obvyklých zdrojů potíží na parních lokomotivách. V úseku Duisburg - Dortmund jezdili v kuchyni kromě strojní čety ještě dva pomocníci, kteří za jízdy přihrnovali uhlí a odkalovali kotel. Dortmundské lokomotivy 03.10 tak v r. 1955 dosahovaly neuvěřitelných denních běhů 1053 km a tři z nich v létě téhož roku najížděly 26 000 km měsíčně! Ani tento rekord už nebude nikdy překonán... Budiž také připomenuto, že těchto výkonů bylo dosahováno v podmínkách poválečného všeobecného nedostatku, kdy Německo povstávalo z trosek a vzpamatovávalo se z válečných hrůz.

Celá záležitost skončila v r. 1957, kdy DB dostaly pro vedení těchto vlajkových rychlíků první traťové dieselové lokomotivy řady V 200.

Zbývá snad jenom podotknout, že v letním jízdním řádu roku 1955 bylo u DB 231 výkonů parních lokomotiv s denním během delším než 250 km. Postupná elektrizace a motorizace dálkové dopravy však samozřejmě způsobila jejich postupné ubývání. Ještě v r. 1961 bylo cca 20 případů denního běhu > 350 km, ale po r. 1968 už žádný.

Autor článku Andreas Knipping také připomíná organizátora této akce, kterou iniciovali sami strojvedoucí: Byl jím sudetský Němec, náchodský rodák ing. Leopold Schaumburg (1910 - 2006), příslušník šlechtického rodu Schaumburg-Lippe, který v té době působil jako rada spolkových drah u Vrchního provozního ředitelství západ (Oberbetriebsleitung West) v Bielefeldu. Pamětníci vzpomínali na jeho lakonické vyjádření k požadavku strojvedoucích: "Máte to mít!" Jeho osoba je zajímavá i jinak: Po vystudování strojního inženýrství v Drážďanech nastoupil v r. 1937 k DR, roce 1942 byl z Říšských drah propuštěn a za vyjádření k atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha byl po udání vzat do vazby a odsouzen na 1 rok a 9 měsíců. Za války od roku 1943 sloužil na východní frontě, kde v roce 1945 padl do ruského zajetí. V roce 1946 byl 4 měsíce ve sběrném táboře v Meziměstí, odkud byl odsunut do Bavorska.

Zdroje:
Lok Magazin 12/2020, článek Andrease Knippinga Meisterleistungen von Mensch und Maschine, str. 90 - 96
http://www.mestonachod.cz/mesto-nachod/ ... /z0406.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_z ... burg-Lippe
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » pát 03 čer, 2022 1:52 pm

Ve fundraisingovém hlasování o financování památek postoupila mezi 15 položkami do 2. kola za Pardubický kraj i oprava lokomotivy 328.011 Letohradského železničního klubu, tak pro ni prosím hlasujte i v dalším kole po 15. červnu.

Více viz tady:
https://www.propamatky.info/cs/zpravoda ... istu/6450/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zajímavé fotky, odkazy, knihy, ...

Příspěvekod hank » ned 05 čer, 2022 5:17 pm

Předávám pozdrav od soudružek z NDR. :lol:

soudruzky_z_NDR.jpg

Tento půvabný snímek Joachima Schmidta z obrazového archivu nadace Eisenbahnstiftung byl zveřejněn v 5. čísle dvouměsíčníku Bahn Extra ročníku 2020 na straně 95. Ještě kouzelnější je popisek u snímku. Překládám doslova:
Dne 9. února 1987 předvedly členky kolektivu modelek Pletařských závodů Karl-Marx-Stadt své návrhy v Berlíně-Lichtenbergu. Lokomotiva 52 8100 z depa Schöneweide k tomu poskytla neobvyklé pozadí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 5326
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků