RocRail

Software pro železniční modelářství, simulátory, ovládání, plánování....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: RocRail

Příspěvekod sidlo » úte 19 led, 2021 8:40 pm

Zkusím popsat, bude to jednoduché.
Kód: Vybrat vše
--------------
       /
-------


Např. výhybka má jednu detekci obsazení -- jeden OBlok.
Výhybka má tři "konce" - hrotový, přímý a odbočný -- tři Portály.
Povolené jsou pouze dvě cesty - z hrotového konce přímo a z hrotového konce do odbočky. Není povolená cesta (logicky) z do odbočky do přímo -- pouze dvě Cesty.

Stejný princip můžeme aplikovat třeba na křižovatkovou výhybku nebo na libovolně složité zhlaví.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: RocRail

Příspěvekod Trixt » čtv 21 led, 2021 6:30 am

No i kdyby šlo zhlaví použít jako vstupní úsek pro více bloků staniční koleje, stejně by vznikl problém při požadavku na zastavení v opačném směru. Já používám 3 úseky, dva krátké na konci pro nejzazší zastavení a dlouhý uprostřed. Do krátkého koncového úseku vjíždí lokomotiva již minimální rychlostí, protože na středním dlouhém úseku zpomalí, tak může být krátký. Jeho polohu je dobré si předem rozmyslet tak, aby se před něj později vlezlo návěstidlo a lokomotiva zastavovala před tímto návěstidlem. Pokud potřebuji zastavit dříve než na konci koleje, využívám BBT. V Traincontrolleru by šlo použít úsek zhlaví jako vjezdový (kombinace senzoru a postavení výhybek), ale tam to není vůbec nutné. Dá se volit jak bude lokomotiva zpomalovat a kde zastaví jednoduše i v jediném úseku. Přesnost zastavení pak záleží, stejně jako u BBT v RocRail, na kvalitě lokomotiv a na jejich přesné kalibraci. Ten krátký úsek na obou stranách staniční koleje má ale výhodu, že i když se něco zadrhne a lokomotivě se změní její provozní vlastnosti a rozhodí se trochu kalibrace, vždy zastaví na konci přesně. Myslím si, že jejich použití má své výhody v každém programu, který člověk pro řízení kolejiště použije.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: RocRail

Příspěvekod sidlo » čtv 21 led, 2021 6:57 am

Trixt píše:No i kdyby šlo zhlaví použít jako vstupní úsek pro více bloků staniční koleje, stejně by vznikl problém při požadavku na zastavení v opačném směru. Já používám 3 úseky, dva krátké na konci pro nejzazší zastavení a dlouhý uprostřed. ... Myslím si, že jejich použití má své výhody v každém programu, který člověk pro řízení kolejiště použije.

Já bych byl opatrný v tom zobecnění. Ta poslední věta spíše platí pro programy TC a jemu podobné. Jsou programy, které to řeší jinak a těmto problémům se vyhnou.
Výše uvedené řádky mě pouze utvrzují v názoru, že v TC a jemu podobných programech lze velmi rychle dosáhnout nějakého výsledku, ale když se snažíme dostat k lepšímu (modelovějšímu) řešení, tak se začnou kupit problémy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: RocRail

Příspěvekod Trixt » čtv 21 led, 2021 7:25 am

sidlo píše:Já bych byl opatrný v tom zobecnění. Ta poslední věta spíše platí pro programy TC a jemu podobné. Jsou programy, které to řeší jinak a těmto problémům se vyhnou.
Výše uvedené řádky mě pouze utvrzují v názoru, že v TC a jemu podobných programech lze velmi rychle dosáhnout nějakého výsledku, ale když se snažíme dostat k lepšímu (modelovějšímu) řešení, tak se začnou kupit problémy.

Ahoj Petře, moc nechápu tvé závěry, jsou trochu povrchní. Dále, z citace jsi vytrhl jednu podstatnou věc a to je to, že krátký úsek řeší situaci, kdy se lokomotivě rozhodí kalibrace. Ale pokud v JMRI dokážeš ošetřit i špatně zkalibrovanou lokomotivu a přesně s ní automaticky zastavit v jednom dlouhém úseku na konci, bylo by super, kdyby jsi toto řešení popsal ve vlákně JMRI, ne ve vlákně RocRail.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: RocRail

Příspěvekod sidlo » čtv 21 led, 2021 7:39 am

Omlouvám se, nechal jsem se unést. Vidím, že mě ten průvodce nemine.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: RocRail

Příspěvekod Jirkátor » čtv 21 led, 2021 9:00 am

Trixt píše:No i kdyby šlo zhlaví použít jako vstupní úsek pro více bloků staniční koleje, stejně by vznikl problém při požadavku na zastavení v opačném směru ...

Námitce moc nerozumím. Z opačného směru přijede vlak přes druhé zhlaví a to bude naporcované stejně jako to první ( viewtopic.php?f=1&t=12586&start=45#p270794 ). Vjezdová jízdní cesta z jednoho směru vede přes jasně definované úseky (trať, záhlaví, zhlaví, staniční kolej) a není možno aby došlo k nejasnostem, kde zrovna vlak je. Z opačného směru je to stejné.
Spíš mi připadá, že to programátoři ani nezkusili udělat, když se dá vystačit s rozkrájením staniční koleje na 3 nebo ještě lépe na 5 částí (pokud na ni chci vjíždět z obou směrů).
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: RocRail

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 21 led, 2021 1:22 pm

Když používás doporučovaný postup nastavení bloku enter/in tak v okamžiku generování události in se vlak zastaví, takže stejně to zhlaví nemůžeš využít, protože vlak by se zastavil v okamžiku kdy by přejel ze zhlaví na staniční kolej. V manuálu je taky výslovně napsáno, že není možné používat společný blok pro více bloků.
Prostě máš na výběr. Buď uděláš senzor na konci staniční koleje, který generuje událost in a pak ti každý vlak zastavuje na stejném místě. Nebo použiješ BBT a pak můžeš mít celou staniční kolej jako jeden úsek, ale zhlaví stejně nevyužiješ. Samožřejmě, že je taky v tom doporučeném nastavení trojnásobná potřeba detekce.
Mě tohle řešení poměrně zklamalo. Nastavování BBT je poněkud nepružné. Musím zkusit TC ten řeší zastavování typicky vrámci koleje s jedním detektorem obsazení
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 288
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: RocRail

Příspěvekod Jirkátor » čtv 21 led, 2021 1:46 pm

Jde mi o to, že čelo sólo motoráku mi zastaví jinde, než Brejlovec se třemi osobními vozy a jinde Sergej s nákladními vozy. To bych měl mít pro každou možnost samostatný úsek? A jak sám uvádíš, BBT také není ideální řešení. :roll: To je pro mne velké zklamání, čekal jsem, že když to jde u TC, tak by to mohlo jít i v jiném programu. Radši zůstanu u MM.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: RocRail

Příspěvekod Trixt » čtv 21 led, 2021 4:39 pm

Jirkátor píše:Vjezdová jízdní cesta z jednoho směru vede přes jasně definované úseky (trať, záhlaví, zhlaví, staniční kolej) a není možno aby došlo k nejasnostem, kde zrovna vlak je. Z opačného směru je to stejné.

Ten krátký úsek na konci staniční koleje je v podstatě nejzazší místo zastavení lokomotivy, aby nepřejela návěstidlo a nevjela do zhlaví na výjezdu, které je společné pro více staničních kolejí. Pokud toto zhlaví signalizuje, že je obsazeno, tak přes něj nemůže vjet jiný vlak, to je celkem logické. Jenom nevím, proč jsi v závorce napsal (trať, záhlaví, zhlaví, staniční kolej).

Jirkátor píše:Jde mi o to, že čelo sólo motoráku mi zastaví jinde, než Brejlovec se třemi osobními vozy a jinde Sergej s nákladními vozy.

Pomocí BBT ti může motorák zastavovat jinde než bude zastavovat brejlovec, ale musíš provést kalibraci lokomotiv a používat ucelené soupravy, protože BBT je vázáno na lokomotivu a blok. V TC se dají nastavovat pravidla pro zastavení mnohem sofistikovanějším způsobem, ale také tomu odpovídá cena, která ale ve srovnání s cenou ozvučených lokomotiv není zase tak šílená. Možná to jde i u RocRail, ale nepřišel jsem na to.

Jirkátor píše:To bych měl mít pro každou možnost samostatný úsek?

Tak tudy bych opravdu nešel. To už by bylo levnější pořídit si zmiňovaný TC. ;)

Jirkátor píše:Radši zůstanu u MM.

No, předpokládal jsem, že se bavíme o automatizovaném provozu kolejiště, kdy vlaky mohou jezdit dle jízdních řádů automaticky. Pokud šlo o ruční řízení kolejiště, pak MM je dobré řešení.

Tomas Lebeda píše:Musím zkusit TC ten řeší zastavování typicky vrámci koleje s jedním detektorem obsazení

Jak v RR je i v TC toto podmíněno tím, že lokomotiva je zkalibrovaná a vykazuje stabilní provozní vlastnosti.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: RocRail

Příspěvekod Jirkátor » čtv 21 led, 2021 7:34 pm

Zatím jsem ještě ani nezačal stavět, tak než to bude aktuální, třeba to RR ještě vyladí. Pro mne je priorita ovládání z panelu prostřednictvím LocoNetu, ale hledal jsem jako doplněk občasnou možnost automatického řízení z PC. Chtěl jsem si to ale ujasnit, než začnu porcovat koleje. Zatím mám na tom mém oválku 22 detekovaných úseků a tak se mi do dalších minimálně 12 nechce.

Tím co je v závorce jsem myslel, že lokomotiva nejdřív jede po detekovaném úseku tratě, z něj hned najede na další, kterým je záhlaví, pak zhlaví a až pak na kolej, kde má zastavit. Celou dobu dává detektor informaci o pozici lokomotivy a postavená jízdní cesta přesně specifikuje kudy pojede dál.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: RocRail

Příspěvekod sidlo » čtv 21 led, 2021 7:53 pm

Jirkátor píše:Tím co je v závorce jsem myslel, že lokomotiva nejdřív jede po detekovaném úseku tratě, z něj hned najede na další, kterým je záhlaví, pak zhlaví a až pak na kolej, kde má zastavit. Celou dobu dává detektor informaci o pozici lokomotivy a postavená jízdní cesta přesně specifikuje kudy pojede dál.

Moje rada je - každá kolej na kolejišti by měla být detekovaná. Vyjímkou může být vlečka. Každá kolej ve stanici jeden úsek. Každá výhybka by měla být detekovaná samostatně. Záhlaví (od první výhybky pro vjezdové návěstidlo) by měl být samostatný úsek. Mezi předvěstí a vjezdovým návěstidlem doporučuji také jeden úsek. Širou trať dělit podle přejezdů, jinak to může být jeden úsek.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: RocRail

Příspěvekod Jirkátor » čtv 21 led, 2021 9:13 pm

Tak já plánuju levé zhlaví na dva obvody a pravé jako jeden. Porcování po výhybkách už mi připadá moc. Šturcy detekovat nebudu a od vjezdu to mám do skryťáku kousek a tam to bude podobné. Stejně tak i lokálka.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: RocRail

Příspěvekod Trixt » čtv 21 led, 2021 10:08 pm

Dám ti radu. Pokud si nejsi jist a chceš to zkusit s jedním úsekem na staniční koleji, přesto naporcuj tu staniční kolej na 3 úseky. Dva krátké na koncích před návěstidly a jeden dlouhý uprostřed. Napájej každý samostatně a dole pod panelem je spoj do jednoho úseku. Kdyby ses rozhodl v budoucnu detekovat i ty krajní úseky, doplníš jen jeden dekodér a napojíš to na něj. Až doděláš nástupiště a vše napatinuješ a zaštěrkuješ, okolo budeš mít stavby a osvětlení, složitě by se ti to dodělávalo.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1340
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: RocRail

Příspěvekod Jirkátor » čtv 21 led, 2021 10:39 pm

Dobrý nápad, to by šlo. Díky.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: RocRail

Příspěvekod Tomas Lebeda » pát 22 led, 2021 1:21 pm

Jirkátor píše:Tak já plánuju levé zhlaví na dva obvody a pravé jako jeden. Porcování po výhybkách už mi připadá moc. Šturcy detekovat nebudu a od vjezdu to mám do skryťáku kousek a tam to bude podobné. Stejně tak i lokálka.

Já bych ti stejně jako Šídlo doporučil detekovat zhlaví samostatně.
Doporučuje to tak i Martin Pinta. Já jsem to nechápal proč a teď už chápu. Takže budu předělávat a detekovat odděleně traťový úsek, zhlaví a staniční kolej.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 288
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

PředchozíDalší

Zpět na Software

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků