od mpinta » úte 09 srp, 2011 11:43 am
Protože tu párkrát padlo moje jméno, trochu se k tomu vyjádřím.
Nejprve hardware... Jako zarážedlo by tam mělo být něco, do čeho se opřou nárazníky lokomotivy. Jako v reálu. Že tam musí být prostor na spřáhlo, je už asi jasné. Původní zavírací mechanizmus to splňuje a já ho tam také nechal. Rychlost tady je malá, a i když tam někdy vjíždím rychleji, kvůli zavírání vrat, nikdy jsem nic nepoškodil. Používám nepatrně upravený mechanizmus zavírání, ale jde to pochopitelně udělat mnoha dalšími způsoby, včetně třeba serv.
V ovládání z TC vás asi zklamu, v depu počítám výhradně "růčo". Vedly mne k tomu dva důvody. Finanční, neboť každá indikace, blok atd. spotřebuje jeden DO a jeden vstup DZH. To by nebylo ještě tak hrozné, ale točna, ovládaná zcela digitálně, se zatím nevyrábí, a bylo by to jen spousta dalšího bádání a peněz na ovládací komponenty, a to nemluvím o softwaru TC Gold. Druhý důvod je v tom, že si také chci někde "zajezdit na ruku". Takže před točnou mám poslední blok TC a dál už "růčo". Jediné, co je obsloužené elektronikou, je most točny přes LK100.
Samozřejmě, že lze nasadit plné ovládání TC. Bloky umožňují nejen snížit rychlost, ale i tvrdě zastavit (jen ty setrvačníky neumí vypnout), takže nějaké bourání do šturcu lze vyloučit nebo aspoň značně omezit. A pokud bude k dispozici i digi točna, umožňuje TC "Gold" i tento komfort. Ale tady je prostě zatím trochu hluché místo, i když také spousta prostoru pro všechny badatele. Na tohle téma jsem s několika kolegy komunikoval, našel i pár linků zahraničních, přesto nevím zatím o nikom, kdo by to v ČR dotáhl do konce.
Suma sumárum, já do toho zatím nejdu a jediné, o čem uvažuju, je indikace v rotundě, která je jednoduchá a nepříliš finančně náročná. Každé stání je prostě jeden blok TC, a pak je krásně vidět obsazení jednotlivých stání lokomotivami. Rovněž všechny známé triky, jako brzdění, zastavení atd. jdou běžně použít. Nutno ovšem podotknout, že vezmu-li do ruky ovladač, stejně to všechno "přebiju". Jdou však použít i další fígle, jako je tvrdé odpojení napětí do kolejí, které se opětovně zapne až třeba nějakým tlačítkem v TC. Prostě možností je mnoho, jde jen o to, aby poměr cena-výkon byl na požadované úrovni.
Martin (LokoPin)