Dnes tu mám něco opravdu speciálního. A nebudeme si nic nalhávat, o žádný designerský skvost se skutečně nejedná. Vždycky mi připadaly jako důlní lokomotivy zvětšené 1:3, jako stroj, kde účel totálně zvítězil nad formou či designem. Ostatně britská přezdívka "sheds", čili "bouda" nezní příliš lichotivě. Ale na druhou stranu, jedná se o nesmírně technicky vyspělé stroje a zájem výrobců modelů o ně to jen dokazuje. Pod značkami ESU, Heljan, Mehano, Classix a nově i Trix&Märklin byly vyrobeny ve zhruba pětadvaceti různých barevných kombinacích, často ve dvou i třech reedicích. To vše ukazuje, že je o ně značný zájem i mezi modeláři. Je řeč o těžkých šestinápravových (Co'Co') dieselelektrických lokomotivách JT42CWR/M výrobce EMD (divize General Motors), které jsou známy spíše jako "Class 66" a "Class 77".
Něco málo o předloze:
Není moc obvyklé, aby se na evropské železnici objevovaly lokomotivy vyvinuté a vyrobené ve Spojených státech. V roce 1996 objednala britská divize DB Cargo pro Velkou Británii celkem 250 lokomotiv JT42CWR nově vyvinutých spol. EDM (dnes Progress Rail patřící pod holding Caterpillar) jako doplnění starších Class 59. Lokomotivy byly vyrobeny v kanadském závodě GM, dodány do UK v roce 2000 a jejich nasazení do provozu bylo tak úspěšné, že během osmi let se počet provozovaných strojů JT42CWR rozrostl na 550 kusů. S akvizicí divize EDM přišla změna obchodní značky lokomotiv a ty začaly být komercializovány jako "Class 66 EDM". A protože nejlepší reklamou je spolehlivý provoz, během pouhých následujících 5 let se lokomotivy Class 66 po úpravě motoru ke splnění kontinentálních emisních norem (nyní jako JT42CWRM označované jako Class 77) rozšířily mezi státní i soukromé provozovatele z Německa, Francie, Belgie, Norska a Polska a provoz mají schválen v řadě dalších zemí, vč. ČR a Slovenska. Na železnici v ČR se s nimi lze setkat, jak dokládají fotografie, kupř. zde (Královec) nicméně daleko častější je jejich provoz v sousedním Polsku a nebo Německu. Protože jsou nezávislé na elektrické trakci, migrují poměrně hojně mezi různými provozovateli, často se vracejí na několik sezón do UK, aby následně pod jinou značkou plnily náročné výkony kupř. v Norsku nebo Švédsku.
Recenze se týká dvojice švédských předloh, lokomotivy T66 406 v laku "Rush Rail" a T66 404 v laku "Cargo Net".
Class 66 a Class 77 a H0...
Přehled modelů ESU naleznete zde (Class66) a zde (Class 77), obecný a nikoliv úplný přehled na stránkách wiki-model zde. Nejčastějším lakem, který lze potkat na západ od nás je pravděpodobně Euro Cargo Rail, je tedy s podivem, proč Trix a Märklin zvolili vizuálně velice atraktivní, ale rozhodně daleko méně časté laky pro první modely Class 66 a Class 77, které uvádí. Nestěžuji si, jen to konstatuji.
Jaké modely budeme porovnávat?
Trix 22997 "Rush Rail" T66 406 a Trix 22694 "Cargo Net" T66 404
Obvyklý Trix. Manuál v zásuvce z boku kartonu, model uložený v polykarbonátové cartridge. Cartridge byla po vzoru ESU vylepšena o masivní plastový blok, který stabilizuje model v cartridge - model je poměrně hmotný (646 gramů).
Samotný model...
Model je skutečně precisně zpracovaný. Velmi kvalitní, přesný lak, jemné potisky, i když jich není mnoho. Pod skříní lokomotivy jsou velice detailně provedeny pneumatické a hydraulické rozvody, to je asi to nejatraktivnější na celém modelu. Je jich mnoho, v různých vrstvách a působí to impozantně. Při zvětšení se zdá, že madla kabiny proporčně nesedí. Lokomotiva je relativně nízká, proto se opticky madla zdají mohutnější. Fyzicky na kolejišti ale tento dojem okamžitě mizí. Ona předloha jako taková vlastně neoplývá žádnými dechberoucími detaily, takže lze jen konstatovat, že všechny ty fádní křivky, zalomení a hrany jsou provedeny skutečně důstojně na model v této cenové kategorii - ještě se k tomu dostanu. Model je kompletně osazen, Trix nabízí v příslušenství pouze plné pluhy a čelní armatury. Za zmínku stojí velice pěkně provedené střešní dvojvrstvé žaluzie a chytře provedená střešní klimatizace (srovnej s ESU dále).
Analogické modely ESU jsou ESU 31279 "Rush Rail" T66 405 a ESU 31277 "Cargo Net" T66 402. Nejedná se tudíž o stejné předlohy, pouze o stejné provozovatele.
Modely ESU jsou baleny specifickým způsobem. V kartonu je speciální nosič, ke kterému je model přišroubován. Šestihranný klíč je součástí nosiče.
Srovnání modelů Trix a ESU...
Pohled z poloboku (shora Trix, ESU):
Další pohledy (shora vždy v pořadí Trix, ESU):
Střechy (shora Trix 22997, ESU 31279, Trix 22694, ESU 31277):
Modely Trix 22997 a 22694 na koleji
a porovnání na koleji Trix vs. ESU:
Hodnocení modelů:
Oba modely Trix i ESU jsou na vysoké technické úrovni, což je u této cenové kategorie modelů předpokládáno, ostatně skříň obou výrobců je vyrobena z kovu. Mezi modely jsou drobné rozdíly: ESU používá lakovaný kov madel, Trix plast, ESU rezignovalo na ultrajemné potisky na spodní hraně skříně, Trix je tam má a model Trix je celkově lépe barveně vybaven potisky (kliky atp.), ESU má precisněji zhotovené hrany klimatizace, Trix naopak ventilátor klimatizace, detaily masek podvozků a rozvodů jsou v obou případech na vysoké technické úrovni. Čela, nástupníky i stupínky pro posunovače, okenní rámečky, to vše je vyrobeno skutečně parádně. Základním rozdílem je variabilita provozu. Modely ESU jsou navrženy jako univerzální, tedy AC+DC digitální provoz a Trix jsou určeny výhradně pro DC digitální provoz. To má samozřejmě vliv na rozkolí použitých dvojkolí, protože geometrie a rozteč kolejí Märklin se od "DC" liší. Dalším rozdílem je umístění bandáží na kolech. V případě ESU i Trix jsou hnána 4 ze 6 dvojkolí. Středová každého pojezdu jsou ponechána volnoběžná s možností posunu do stran, aby model snáze překonával malé poloměry amatérských kolejišť. ESU má bandážovaná krajní dvojkolí, Trix naopak obě vnitřní či v sousedství nádrže, chcete-li.
Trix, jak známo, používá CS kompatibilní zvukové DCC kontroléry Märklin, doba LokSound 3.5 v modelech Trix již je opravdu dávno pryč. Zvukové projekty (ale needitovatelné) si lze na stránkách Trix stáhnout. Trix miluje decibely, takže jejich model vždy spolehlivě přeřve vše kolem. První, co byste měli udělat, je stáhnout hlasitost. Je to na CV63, default je 220 (limit 250!), doporučuji tak 130/140, tím padne šum na pozadí na akceptovatelnou úroveň. Pokud s továrním zvukem nejste spokojeni (ale není vůbec špatný!), je zde záchrana ve formě ESU. Nicméně předpokládá, že máte k dispozici ESU LokSound 5 dekodér a fyzický programátor LokProgrammer (není drahý!). V takovém případě ESU nabízí několik otevřených projektů, tedy zde a zde.
Model ESU standardně detekuje pohyb modelu při nízké rychlosti po křivce (typicky: výhybky) a přidává onen typický skřípavý zvuk. Doprovázený navíc umělým probleskováním majícím nabudit dojem jisker z tření. Na mě to vždy působilo trochu kýčovitě, takže jsem funkci vypínal a zůstal jen u zvuku. Oba modely mají kouřové generátory a opět - funkce pěkná, ale toto patří na páru. Diesel kouří saze... Ani jeden z modelů není opatřen digitálním spřáhlem.
Jízdní vlastnosti modelů obou výrobců jsou špičkové *). Model ESU má 585 gramů, model Trix 646 gramů.
*) aby mě někdo nebral za slovo - recenze se týká DC kolejiště. Koncept ani ryba, ani rak se negativně projevil na průjezdnosti na výhybkách Märklin a skalní märkliňáci kvůli tomu nemohou některým modelům ESU přijít na jméno.
Cena...
Celokovový tovární model. Berte to tak. MSRP je 439 EUR, nicméně modely Trix jsou dostupné od 380 EUR výše.