Krátká historie vozů:
T3000e, tedy přesněji vozy Sdggmrss 738, jsou univerzální dvojité šestinápravové kapsové vozy výrobců Tatravagónka Poprad (SK) a Ferriere Cattaneo (CH) určené pro kombinovanou přepravu návěsů kamionů a kontejnerů do 45ft standardní světlosti. Jedná se o jedny z nejnovějších vozů na středoevropské železnici (2012+), o úspěchu koncepce svědčí jejich rostoucí počet a také rostoucí počet provozovatelů. Vozy doplňují starší Sdggmrs 736, 739 a 744, Sdgmns 743 a Sdggmrss. Nyní vozy T3000e vyrábí i polský Euro-Wagon.
T3000e jsou nedílně spojeny především s transalpskou přepravou zboží, takže je nalezneme především v těžkých nákladních soupravách mezi Itálií, Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Neplést ale s vozy RoLa.
Mezi hlavní provozovatele patří HUPAC, DB Cargo, VTG, TX Logistik, Nacco a především Wascosa. Vozy tedy nejdeme v adekvátních barevných řešeních, Wascosa - oranžový základ, VTG - tmavě modrý, TX Logistik - tmavý antracit, DB Cargo - cihlově červená.
Čtyřnápravové kapsové vozy v H0 vyrábí nebo vyráběli výrobci: Roco, Märklin/Trix, Kombimodell, Ade (Hobbytrade). Piko uvedlo před pěti lety jako první výrobce v H0 rozsáhlou edici vozů T3000e čítající k dnešnímu dni patnáct variant. Roco je oznámilo pro tuto sezónu (2021) a níže uvedený text je takovou minirecenzí prvního modelu Roco 77390 v černé a ve správě německé spol. Kombiverkehr, který byl právě uveden na trh.
Balení: klasika u duplů, tentokráte Roco použilo padnoucí polykarbonátový výlisek, takže vůz i oba návěsy jsou pevně uloženy (zde jen dodávám na vysvětlenou: Roco u celých serií 674xx a 764xx používalo nevhodné výlisky pro kontejner <-> návěs a některé kartony tak mají boule a uložit model se všemi jeho součástmi zpět do plastu se rovná samostatnému modelářskému výkonu).
Obsah: Kromě dvojice návěsů a vozu, 2x doplňky k návěsu, 1x doplňky u ukotvení návěsu, 1x příčná sedla opatřená klipsnami pro kontejnery 20 až 45 ft + XXL boxy, 1x dvojset madel a klipsen, 1x dvojset armatur
Zpracování: Jak Piko (zde model HUPAC, PIKO 58971 v barvě šedé), tak Roco jsou zhotoveny z vysoce detailního kovového vysokotlakého odlitku. Piko má zřetejnější vazby v nosném rámu, Roco je trochu uhlazenější. Těžko říci, co má blíže k originálu, záleží zřejmě na výrobci, možná i šarži. Jak už to bývá, Piko je více "plug and play", model je ve výrazně připravenějším stavu k reálnému provozu, doplňky jsou nasazeny od výrobce. Roco vše nechává na modeláři, takže opravdu dostanete do ruky de facto polostavebnici. U vozů T3000e je předpokládána široká variabilita využití - pokud máte raději kontejnerovou přepravu než návěsy, nasadíte příčná sedla a podle počtu a rozteče můžete použít fakticky jakékoliv kontejnery až do délky odpovídající 45 ft v H0, samozřejmě včetně jejich kombinací. Obecně se ví, že výrobci si s měřítkem kontejnerů (v H0) příliš hlavu nelámou, seskládat na sebe kontejnery různých výrobců je proto nemožné - se sedly můžete trochu laborovat, což je právě výhoda.
Roco je asi o 0,5 mm delší, jinak jsou vozy ve všech ohledech souosé, plně osazené doplňky budou vypadat velice kompatibilně. Jediné, co vás trhne do oka, je různá šířka lávky...
Boční pneumatické rozvody byly kdysi tím, čím se Kombimodell naprosto odlišoval a nechal si za to zaplatit. Jak Piko, tak Roco si vzaly ponaučení a modely jsou opatřeny bočními rozvody, byť v plastu, a v případě obou výrobců je tak dosaženo mimořádných detailů:
Návěsy: Roco vyrábí vlastní, Piko používá návěsy Herpa. Návěsy Roco mají lepší potisk, daleko detailnější, lépe zpracované hrany, slícování, ale BOHUŽEL, návěs patří někam mezi roky 2000 až 2005. Na silnici se podobným návěsem už ve střední Evropě setkáte jen těžko. Polehčující okolností budiž pro Roco fakt, že to nejproblematičtější na návěsu, tj. rám a podvozek, se trochu v kapse vozu ztratí. Je to škoda.
Piko používá nízkoprofilové návěsy Herpa. Mají trochu blíže k realitě 6. nebo 7. ep., ale návěs zcela degraduje lacinost provedení. Plastové díly moc nesednou a potisk je sice přesný, to Piko umí, ale neskutečně nedetailní. Vypadá to jako laciná plastová krabička.
Tak či tak, na trhu je naštěstí dostatek modelů návěsů a kontejnerů, které jsou detailně provedeny. Jen to znamená další investici, v případě Roco alternativně výměnu rámu a podvozku. V případě Piko docela dost finálních vyšperkování modelu.
Co říci na závěr? Modely jsou to velice povedené oba. Pro provoz potřebujete velké kolejiště, kde souprava několika (ideálně nejméně devíti, jako ve skutečnosti) vozů T3000e vynikne - vůz má 393 mm, souprava 9 vozů bude mít kolem 3,7 metru. Jsou přiměřeně těžké (142,5 g bez doplňků a nákladu), takže se bez problémů hodí i pro provoz bez nákladu, což odpovídá realitě. Lze je bez problémů kombinovat navzájem, vizuálně to dojem ze soupravy spíše podtrhne.
No a to poslední - cena... Piko letos přijde s LKW Walter na T3000e od Wascosa a přes podobné MSRP 94,99 EUR vč. DPH bude koncová cena ještě o cca 7 EUR nižší. Roco má stanovenou MSRP 99,90 EUR, cena bude ale o cca 9 EUR nižší. Piko tedy nabídne ve finále model v rozmezí 5 - 7 EUR levnější, na druhou stranu pouze jedinou variantu. Roco by mělo přijít se třinácti T3000e variacemi a jednou sadou Winner, jenž navazuje na velký úspěch 7-sady LKW Walter uvedené loni.