Test 742 v N
Byl jsem požádán o otestování pojezdu pod připravovanou lokomotivu řady 742 v provedení ČSD. Nebudu se vyjadřovat k ničemu jinému, než k testu samotného pojezdu, protože jsem ani nástavbu přímo neviděl a tudíž mě ani v této chvíli nezajímá. Pojezd je klasicky dobře proveden, vedení podvozků je dostačující i při projíždění trochu utaženého oblouku R1. Neměnil jsem ani jednu nápravu za bandážovanou a celý test jsem provedl nejdříve na testovacím okruhu a potom jsem provizorně dosadil dekodér a pojezd vyzkoušel i na školním kolejišti.
Celý rám už byl s předvrtanými otvory pro zábradlí a celé to provedení je na první pohled velmi dokonale provedeno, v rámu je nový obdélníkový třípólový motor a nad celým rámem a motorem je ještě přesný odlitek kovového závaží. To končí v místě kabiny, kam zasahuje jen tištěný spoj a patice pro dekoder je tentokrát zespodu, v místě kabiny a krátkého představku. Myslím, že i kabina bude částečně průhledná a zlepší určitě první dojem z lokomotivy. Samozřejmě už jsou na novém pojezdu uplatněny všechny vylepšení, kterých jsme se dočkali ve třetí řadě Brejlovců a Zamračených, tedy nové a přesnější uložení podvozků do rámu a hlavně úplně nový křížový kardan, který celou lokomotivu při jízdě velmi ztišil a navíc celé toto vylepšení značně usnadňuje montáž a demontáž zmíněných podvozků z rámu.
Ale už k samotnému testu – lokomotivu jsem nejdříve postavil na váhu a zjistil, že pojezd má váhu 63,1 gr. Nezdálo se mi to moc, a já testuji s Wap vozy, které mám naložené nebo prázdné a když si vezmu, že naložený váží 29 gr a prázdný 16 gr, tak jsem si myslel, že to s tažnou silou nebude nějak přehnané. Nejdříve jsem pojezd projel samotný, v analogu několik koleček jedním směrem a potom i druhým, měnil jsem různé napětí a musím konstatovat, že projížděla bez jediného vykolejení i plnou rychlostí. A ani při projíždění oblouků se hluk nezvyšoval, za to pojezd vděčí novým křížovým kardanům. Potom jsem připojil 5 vagonů naložených, tedy 145 gr a rozjel se a pojezd bez viditelného zpomalení kroužil po ovále a nevadilo mu, ani když jsem soupravu vozů sunul, vždy bez vykolejení a nějakých problémů. Zase musím konstatovat, že spřáhla fungují na 100% a ani jednou nebyl žádný problém s rozpojováním vozů apod. Po 15 minutách jsem připřáhl dalších 5 vagonů, tentokrát prázdných tedy dalších 80 gr a váha vlaku se vyšplhala 225 gr. Souprava se rozjížděla pomaleji, ale nebylo to tolik patrné, jen na měřiči rychlosti celá souprava jezdila o 4 km pomaleji, ale bez viditelných prokluzů nebo zpomalování do oblouku! Samozřejmě s bandážovanou nápravou by to bylo ještě lepší, ale takto jsem byl s jízdou nadmíru spokojen a myslím, že to bude lokomotiva, která výrazně oživí náš lokomotivní park a budeme se těšit, až bude normálně v prodeji.
Pro úplné vyzkoušení jsem za tuto soupravu ještě přivěsil jeden čtyřnápravový uhlák a dva dvounápravové a zjistil ,že rychlost klesla o další 2 km/hod, což je vynikající a nakonec musím jen pochválit výrobce za další zdařilý pojezd a jen doufám, že v tomto trendu bude pokračovat a dočkáme se ještě mnoha dalších řad lokomotiv od tohoto českého výrobce!
Jen pro úplnost jsem udělal tabulku napětí a výsledné rychlosti tohoto pojezdu.
Při napětí 6,0V je rychlost 48 km/hod, při 6,8V je 58 km/hod, při 9,1V je rychlost 90 km/hod, při napětí 10,4V je rychlost 107 km/hod a při napětí 12,4V je rychlost 139 km/hod.
Jak je z přiloženého vidět, převody v podvozcích jsou odpovídající a lokomotiva na 12V nejede rychleji než 125km/hod. a to je v porovnání s některými výrobci víc než jen dobré, jsou tovární lokomotivy, které jezdí na 12V i 250 km/hod a TGV to není.
Na závěr mi nezbývá než výrobci znovu poděkovat za velmi zdařilý pojezd se sbíráním proudu se 2 planžetami z každého kola a klasickým drátkovým převodem až do tišťáku, takže jsou maximálně eliminovány všechny závady a poruchy, které nastávají při použití různých plíšků, které se dotýkají třeba jen váhou lokomotivy k podvozkům apod.
Karel Brejša