Jiří Heráček:
Celulózka v Loučovicích skončila v r. 1963 po napuštění Lipna, kdy snížený průtok Vltavy pod Lipnem už nestačil ředit ty její odpadní sajrajty a čistírny odpadních vod se u českých a moravských sulfitových celulózek zásadně nestavěly, protože za bývalého režimu na to strana a vláda nechtěly dávat peníze. Raději se všechny sulfitky postupně zrušily (většinou do převratu, výjimka = Větřní po r. 2000, tam tu ČOV postavit museli, protože Český Krumlov byl jako výstavní skříň české historie pro devizové turisty příliš smradlavý
) a postavila se nová velká sulfátka ve Štětí včetně nové čistírny.
V Loučovicích jsou vlastně dvě papírny, Vltavský mlýn (žst Loučovice) a Sv. Prokop (Loučovice nz - od žst Loučovice směrem k Lipnu). Ze žst Loučovice vedly 2 vlečky, v pořadí od Vyššího Brodu Chemická (ano, ta dřív zajišťovala vykládku chemikálií pro celulózku, tj. pyrit či později síru a vápenec a i ten chlór) a Papírna (hlavně pro nakládku hotových výrobků, zrušena koncem 80. let), v Prokopě byla jedna vlečka zaústěná do nz.
Pro pořádek: Mezi nimi je ještě vlečka Pila, která vznikla později (v 70. nebo 80. letech - to přesně nevím) a od r. 1990 obsluhuje i novou kotelnu na černé uhlí. Po přestavbě trolejového vedení na 25 kV, 50 Hz je to poslední vlečka v provozu, teď už však v nezávislé trakci.
Takže zátěže pro/z JIP Loučovice v 70. letech už po zrušení celulózky a ještě před výstavbou nové kotelny koncem 80. let: Vltavský mlýn - Chemická - vykládka: buničina, uhlí, chemikálie pro papírnu, tj. především kaolín, klížidla a síran hlinitý, Papírna - nakládka: balicí, nepromastitelné a hedvábné papíry, Sv. Prokop - vykládka: buničina, uhlí, starý papír pro lepenkárnu, dříví pro brusírnu, nakládka: lepenka, lepenkové obaly (v Prokopě bývala i kartonáž). Kaolín a síran se dříve vozily volně ložené v Utz nebo Z, později síran i jako roztok v cisternách, klížidla - v dobách pryskyřičných klížidel taky v tuhém stavu v Z, později (zesílená klížidla) v cisternách, ale po silnici.
V r. 1990 byly odstaveny obě staré kotelny a začalo se navážet černé uhlí do nové na rozšířenou vlečku Pila ve vozech Eas. Na pile patřící taky papírnám se ložily vozy Res/Nas řezivem. Vlečkové vlaky na Pilu a do Prokopa, když obsluhovaly všechny části vleček, měly lokomotivu uprostřed vlaku , na straně k Lipnu vozy pro Sv. Prokop, k Loučovicím vozy pro pilu a do kotelny. V r. 1993 byl ve Sv. Prokopě odstaven jeden lepenkový stroj a byl nahrazen papírenským strojem na výrobu hygienických papírů a místo kartonáže vznikly linky na toaletní papír, ubrousky a papírové kapesníky. Dráha tehdy vycházela papírně vstříc a dost hygienických výrobků se expedovalo do Prahy jako přednostní zásilky, z Č. Budějovic vlaky Rn/Sn.
Pozor: Na lipenku nesměly nápravové vozy s delším rozvorem než 6 m. Vozy Zts/Gbgs s rozvorem 8 m tam neměly přechodnost kvůli ostrým obloukům. Podvozkové vozy tam však vždy mohly. Po vyřazení vozů Ztr a Vtr koncem 80. let tam už jezdily výhradně 4osáky, tj zmíněné Eas, ale hlavně se surovinou a na výrobky Gags, Hadgs, Taes a jejich různé varianty.
Všechny loučovické vlečky byly zatrolejované a v dobách provozu na 1,5 kv ss se obsluhovaly zásadně v závislé trakci. Na trati byly vždy dvoje náležitosti pro nákladní vlaky, jedny vozily dva páry Mn vlaků denně, druhé obsluhovaly loučovické vlečky.
Ve Vyšším Brodě bývaly také slušné nakládky, především dlouhé dříví a vláknina, tj. metrová nebo 2metrová polena.
V Loučovicích seděl dirigující dispečer a byla tam světelná návěstidla, Lipno, Vyšší Brod a Rožmberk byly dopravny podle D3. Ve V. Brodě se pravidelně křižovalo.
Někde bych snad měl mít plány kolejišť stanic lipenky ze 70. let. Jestli máš zájem, pošli mi e-mailovou adresu, zkusím je pohledat. Mám i plánky vozidel EM 411.0, kořistních německých osmidveřových 4osáků i vozů Altenberg, které se na lipence taky objevily.
Snad ještě odkud to všechno vím: Jsem papírenský inženýr, v l. 1995 - 99 jsem v JIP Loučovice byl vedoucím prodeje a když se tam v r. 1996 oběsil obchodní náměstek, tak jsem ho celý následující rok zastupoval.
Když tak se ptej, na co potřebuješ, teď už mě nic nenapadá.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.