...aneb jak se s tím pere někdo kdo donedávná tvrdil, že Nko rozhodně není nic pro něj.
Téma můžete brát jako formu blábolení na téma "Subjektivně porovnávám svoji celoživotní zkušenost s H0 a nové zkušenosti s N", zkusím tu psát svoje postřehy, postupy (pře)staveb a jiné bláboly.
Na ÚvodZdravím, nedávno jsem učinil zásadní rozhodnutí zbaběle utéct od pokusů vymyslet domácí H0 s provozem dlouhých osobních a nákladních souprav na prakticky nesmyslném rozměru 3.8m x 2m. Už delší dobu jsem se snažil vymyslet něco, co vymyslet nešlo. Větší stanici s možností seřazování, vlakotvorby, rychlíkových souprav (Rozumějme 4-6 vozů Y v H0). Nastudoval jsem stovky, možná tisíce, návrhů a kolejišť a stále nic. Sledoval jsem videa o plánování od evropských i amerických modelářů a stále nic. Srdce pořád táhlo směrem k H0, ale rozum už si pomalu začínal uvědomovat "O co tady jde".
Známe to všichni že? Máme vybranou
tu svoji velikost, ke které jsme přirostli buď jako děti, nebo jako začínající modeláři a tak se jí zuby nehty snažíme držet, i když to nedává vůbec žádný smysl. Během časté konverzace se zdejším členem Staninem jsem začal nenápadně oťukávat myšlenku, že v tom Nku se krásně plánuje. A pomyslný brouk v hlavě byl nasazen. Postupně si prožíral cestu mým odhodláním to všechno nějak zvládnout v H0, až jsem začal pozorně zjišťovat, kam až se Nko do dnešního dne posunulo.
No a zhruba po měsíci bádání došlo na věc. Objednán první kus lokomotivy ÖBB Br 1293 Vectron - Fleischmann 739375, komplet se zvukem a testovací oválek. Bral jsem to docela nezávazně, při nejhorším se to s drobnou ztrátou prodá na modelbazaru... Určitě to nebude splňovat moje nároky na lokomotivu, řikal jsem si.
Přece mě to nechytne tolik, že bych se vrhnul směrem k měřítku s tak omezeným trhem.
A ono ejhle, ta malá mrška umí jezdit moc pěkně... dokonce i plížit se umí snad pomaleji než některé kusy co mám doma v dvojnásobné velikosti
. Začal jsem víc objevovat zákoutí Nkařské scény a zjistil, že vlastně cokoliv, co já chci, je možné. Stavebnice z 3D tisku na přestavbu Kuehnovských Bastardů na prakticky všechny moje srdcovky 150,163,363,350.
A tak začlo N věcí přibývat a H0 začla mizet s pocitem, že ono je to tak vlastně v pořádku.
Kolik Ypsilonů se vejde do jednoho Ypsilonu?Dojmy z ÖBB Br 1293 Vectron - Fleischmann 739375Vizuál:Jako H0kář jsem očekával velký rozdíl v detailnosti provedení a samozřejmě tam je, ale rozhodně ne až tak propastný jak jsem si ho představoval. V podstatě jediné co mě překvapilo jsou lesklá zrcátka místo prosklení oken na dveřích stanovišť strojvůdce. Jelikož funguji spíš na "dojmu" z lokomotivy, než na přesných detailech, tak dojem z lokomotivy vizuálně mám asi "Ano, takto Vectron vypadá" - Pro někoho bude tohle samozřejmě málo, ale čekal jsem minimálně o úroveň nížší kvalitu provedení. Design nátěru je jednoduchý, takže tam by bylo něco špatně kdyby se nepovedl. Většina obtisků je čitelných pouhým okem (k mému překvapení), některé už se pomalu ztrácí. Pantografy jsou skvěle provedené.
Zvuk:Jde o moji první zvukovou lokomotivu v této velikosti a uznávám, že je to velice povedený kus. Zvuk je hlasitý a čistý, postupné měnění frekvence u zrychlení je pěkně zpracované a čisté. Žádné extra chrapotění jsem nezaznamenal. Ze svého zkoumání informací o Nku ale vím, že tohle je spíš vyjímka, než pravidlo.
Jízdní vlastnosti:To nejlepší v podstatě na konec. Lokomotivu jsem nechal v továrním nastavení a začal zkoušet a měřit. Fleischmann to vyladil moc pěkně, rozjezdy jsou pomalé a plynulé a brždění z plné rychlosti trvá v podstatě celý testovací ovál. Lokomotiva se nezasekává a v nejnižší rychlosti necuká. Tohle byl pro mě docela šok. Vždycky jsem si pro sebe hájil H0, že se tam můžu pěkně plížit a bude to vypadat přirozeně... Tak Vectron mi ukázal že i zde se budu plížit moc pěkně
Převod rychlostí na skutečné jednotky vypadá pak takto:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 1,4km/h
Ovladač otočený na 90° = 100km/h*
Ovladač na plno = 175km/h
*
Používám metodu "co nejpřesněji od oka" na postarším Multimausu s Roco kostka centrálou.Hodnocení:Myslím si, že lepší model si člověk testující Nko vybrat nemůže. Ideální bonus je, pokud má člověk rád moderní epochu a nemá mentální blok proti nátěrům ČDC
Dojmy z ČD 372 012-5 - Kuehn 95012Vizuál:Opět jsem pozitivně překvapen, co všechno se v Nku podařilo. K nátěru nemám jedinou kritiku, popisky opět ve většině čitelné pouhým okem. Jediné co mi dělá opravdu velký problém jsou pantografy, jsou dost mohutné a na lokomotivě vypadají doslova otřesně. Na těch budu muset nějak zapracovat. Pokud mám totiž brát Bastardů cca 5 na přestavby, tak nechci ty pantografy všude. I kdybych tam měl dát jenom přibližně podobné těm co tam mají být, hlavně aby byly jemnější.
Digitalizace:Do lokomotivy jsem použil dekodér ZIMO MX618N18. Né, že by bylo v dnešní době moc na výběr. Pokud bych měl časem ozvučovat, tak budu muset použít jiný, ale zatím to nechám takto
Trochu nepříjemně mě překvapilo, že výrobce moc neřeší jakýkoliv manuál (Oproti Vectronovi o pár řádků výš například). Sejmutí karoserie bylo teda trápení na 30 minut. Nemám odhad jak moc velkou sílu si můžu dovolit v téhle velikosti, jak křehké ty plasty jsou apod. Tak probíhalo všelijaké rozevírání, následné klepání s celým modelem, aby pojezd vypadl na měkkou podložku. Nakonec za pomocí párátek zaražených někde v okolí dveří do kabin se podařilo pojezd vyklepat. Následná výměna propojky za dekodér je už záležitost několika vteřin. Jsem zvědavý jak se v tom rozdělávání zlepším s časem, až přídjou na řadu další kousky Bastarda.
Jízdní vlastnosti:Ve výchozím nastavení dekodéru se lokomotiva chová tak nějak všelijak. Létá ze strany na stranu, jednou za čas si cukne. Ještě k tomu byla docela hlasitá, na to že nemá zvuk. Překvapila mě základní maximální rychlost, která v přepočtu atakovala 300km/h. Říkal jsem si: "To si v té Škodovce dali záležet s tou modernizací". Naštěstí stačilo poladit pár základních hodnot na dekodéru, nechat lokomotivu rozjezdit na obě strany (Jak už jsem si zvykl u posledních novinek od Roco) a zdá se že se situace skokově zlepšila. Lokomotiva necuká a trošku ztichla (Ono to tak většinou u třetinové rychlosti asi bývá že
) Rychlosti jsem si poladil podle zatím zhruba podle reality, ale mám radši pomalejší jízdu. Možná tak dojde ještě na větší zpomalení u Bastarda i Vectrona.
Převod rychlostí na skutečné jednotky vypadá pak takto:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 0,9km/h
Ovladač otočený na 90° = 100km/h*
Ovladač na plno = cca300km/h
Převod po odladění rychlostí v dekodéru:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 0,9km/h
Ovladač otočený na 90° = 48km/h*
Ovladač na plno = 116km/h
*
Používám metodu "co nejpřesněji od oka" na postarším Multimausu s Roco kostka centrálou.Hodnocení:Doufám že tento standart budou mít všechny lokomotivy českých předloh. Není to dokonalé, ale je to zatraceně dobře odvedená práce na to v jakém měřítku se pohybujeme.
Takto tedy zatím vypadá moje DKV...
*Zápalka je trošku větší než klasická kapesní
, ale na srandičky s neznalými to stačí
Máme ovál, co dál?Zatím to tu takto uzavřu, příště se můžeme těšit na
- Náhled na stavebnici lokomotivy 150 od Altomodels (V TT jsem jich viděl tady na foru spoustu krásných, tak snad se vydaří i v Nku)
- Snad se dostane na blábolení o kolejích
- Zkusím nastínit ideu nádraží které budu projektovat (poznámka pro veterány - nejpravděpodobněji půjde o úpravu plánu co tu pro mě už kdysi připravil sám mistr)
Snad tu můj "TED Talk" nebude nikoho pohoršovat, rád bych jen trochu oživil zdejší Nkařské fórum trochu víc, než jen
Novinky roku 20xx