MPV 22

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » čtv 15 úno, 2024 9:36 pm

MPV22.2 _1200.jpg
Foto A.G. Model

V novinkách TT se nedávno mihla upoutávka na "muvku" MPV 22 od AG Model. Zaujalo mne to, stavebnici jsem objednal a musím říct, že provedení je precizní - klobouk dolů. Cena stavebnice je 1700 Kč, což se dá zaplatit. Stavebnici dostanete v precizním balení v "bublinách" a pevné kartonové krabici.

2024-02-06 16.07.34 (1600).jpg

Stavebnice je vyhotovena metodou 3D tisku z resinu (SLA). Jednotlivé díly jsou dokonale zpracovány, povrcha a naznačené spáry či výstupky jsou jemné a pokud mohu posoudit, tak věrné. Součástí jsou i nárazníky, šroubovky hadice, pracovní nářadí... Ve stavebnici jsou obsaženy i dvojkolí 7,7 mm, fólie na zasklení a obtisky (ty mi dorazí později). Mělo by jít o verzi MPV 22.2, nicméně verze a různé kusy se od sebe trochu liší, takže vypátrám a zvolím vhodné řešení.

Něco o předloze je na stránkách výrobce, TSS, dále na webu tratovestroje.net a jinde. Stroje vznikly rekonstrukcí původních "degešů", řady DGKu 5.

Těším se na stavbu, model chci mít samozřejmě jako pojízdný, osvětlený a pokud možno ozvučený. Už jsme bádal, coreless motorek 6x15 mm (možná i 7x16) se dospod vejde, převodovka ALS racing taky a v kabině je fůra místa :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Ivan » sob 17 úno, 2024 4:04 pm

Vypadá to pěkně. Škoda, že to má jen na fb a zřejmě neveřejné? Nějak se tam nemůžu dostat.

Je tam něco ze starších epoch?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: MPV 22

Příspěvekod Jarda H. » sob 17 úno, 2024 5:50 pm

Taky nemám (a nechci !!) účet na FB, ale měl by ses Ivane proklikat :D .... AG model prioritně pro měřítko TT, stavebnice všehom možného, podle obrázků např. hřebenové zvedáky více nosností, plošin. AKU vozík, vozík se špulkou elkabelu k železničním jeřábům, rozvinovací vůz, jeřáb EDK80, jeřábové vozy s nástavbou, kolejová brzda, vícenásobná násypka s krytým dopravníkem, ....
Pro ilustraci jedna stažená fotka :
Přílohy
vzorek-ag-model.jpg
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » sob 17 úno, 2024 7:00 pm

Ivane, mělo by to být normálně dostupné přes ten odkaz v mém příspěvku.
Když se z FCB odhlásím a zkusím ty stránky otevřít, ukáže se mi tohle:

Snímek obrazovky 2024-02-17 195516.jpg

Nahoře to zavři tím X a pak už to můžeš prohlížet.

Podotýkám, že FCB mám jen kvůli podobným věcem, taky mi jinak "nesmí do domu".
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Ivan » úte 20 úno, 2024 9:19 pm

Pardon, chyba je na moji straně. Respektive na telefonu mne to nechce pustit, ale doma večer jsem se již obdioval hezkým výrobkům ;)
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » stř 10 dub, 2024 10:25 pm

Poněkud se posuneme v této záležitosti. Dorazily mi objednané díly, takže se můžeme pustit do do motorizace, resp. do pokusu o ni - výsledek není zaručený, pozor, tohle je živá reportáž :lol:
Rozhodl jsem se pro převodovku ALS Racing a coreless motor, oboje upevněné na mosazném držáku, ktrý se schová do kabiny a kapoty agregátu. Nemám doma CNC brus, ale po zkušenosti s výrobou mosazného pojezdu pro 742.701 jsem v tomhle celkem optimista.

Ze dvou vrstev mosazného pásu 12,7 x 1,6 mm od Litomyského jsem zhotovil takové celkem těžké a tuhé T, které bude našroubováno v kabině a v prostoru agregátu. Převodovka se tak ocitne ve správné výšce a "svařenec" roznese síly po ploše rámu a vyztuží jej. Současně slouží jako zátěž. Mezi nápravami pod rámem bude zavěšený motor 0716D od Tramfabriek, který má 7 mm v průměru, se setrvačníkem. Pod zbytkem rámu je kvůli váze a pevnosti v provozu podložená mosazná destička síly 0,8 mm, která začíná hned za přední nápravou a vede až dozadu a je s tím T-kusem zmíněným výše sešroubovaná. Destička nebude vidět, po obvodu jsou pod rámem podvěšené různé krabice, které to schovají.

Sběr proudu je řešený přes mosazná ložiska převodovky (na ložiska se před kompletací připájí tenký vodič) a na zadní nápravě pomocí mosazných ložiskových misek PeHo s připájeným drátkem (odkaz na hotová pouzdra pro názornost, já si to pájel sám a jinak). Dnes jsem udělal hrubou motorovou zkoušku, vrčí to, jede to. Nemám ještě finální zadní nápravu s izolovaným středem, ale chovalo se to celkem slušně.

Vše je ve stadiu zrodu, složeno jen provizorně, takže to na fotkách různě odstává, na to neberte ohled. Protože rám dostal během vymýšlení a kompletace (stokrát složit a rozložit) dost zabrat a už není tak úplně bezchybný, objednal jsem si ještě jeden, který použiju pro finální model. Tímto posílám díky do AG model, napsal jsem jim přes FB a během 5 minut bylo vyřešeno.

2024-04-10 01.29.31.jpg

2024-04-10 01.33.02.jpg

2024-04-10 01.34.20.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Ivan » čtv 11 dub, 2024 7:53 am

No dobrá strojařina, tohle by možná daly i moje ruce.

Máš s tím motorkem větší zkušenosti? Vypadá zajímavě a navíc i se setrvačníkem :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » čtv 11 dub, 2024 9:09 am

Ivan píše:No dobrá strojařina, tohle by možná daly i moje ruce.
Máš s tím motorkem větší zkušenosti? Vypadá zajímavě a navíc i se setrvačníkem :wink:

To by daly, já to pižlám doma na stole, jen se svěráčkem a Proxxonem.
S motorem zatím víc zkušeností nemám, přišel minulý týden. Výhoda je, že je na 12 voltů. Setrvačník je extra. Tramfabriek je prodejce (resp. zadavatel), výrobce je podle všeho Micromotor. Většina čínských coreless motorů je na 3,7 V. Ovšem mám ještě jeden šílený nápad - co kdyby byl ten jeřáb vzadu otočný? Tenhle motorek s převodem, šnek... Motory by se ale musely umístit mezi kola vedle sebe a náhony udělat delšími kardany... ;-)
No nic, jdu dělat něco užitečného...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » ned 26 led, 2025 1:13 am

Po deší době jsem se vrátil k tomuto modelu. Je potřeba dořešit tisíc věcí - pojezd, osvětlení, kinematiky...

Vyrobil jsem si destičku s čelním osvětlením a propojovací destičku k zadnímu čelu a zapojil na ni na drátky LED, zatím zkušebně. Motor jsem musel oddálit, mechanicky to není ideální, ale namísto kardanu asi nakonec přijde silikonová hadička... Uvidím. Zatím to nějak jezdí, i když to vrčí víc, než bych rád.

2025-01-26 00.59.24.jpg

Jak vidíte, stroj dostane spřáhla SD-model, aby si mohl připojit a odpojit nějaký vagón a pracovat na trati. Vpředu se vejde i kinematika s pružinkou, jen se musí rozpůlit vzduchojemy, vzadu je magnetická, abych se na destičce ještě taky vykličkoval se spoji mezi rezistory pro LED. Pro jistější chod ale dostala dva magnety, tohle se mi osvědčilo už i na "Pertinaxu".

2025-01-26 00.57.55.jpg

Na kabině byly vytištěné imitace pracovních reflektorů - asi chápete, jak to dopadne...

2025-01-26 00.39.29.jpg

Pokračování doufám brzy.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod jipol57 » ned 26 led, 2025 10:48 am

A co takhle v rámu propilovat obdélníkový otvor pro motor, a posadit ho výš. Zmenšila, nebo úplně srovnala souosost motoru a převodovky, a ze spodu by byl méně viditelný. A motor od rámu oddělit nějakou plastovou vložkou, aby nerezonoval do rámu. Možná by se snížila hlučnost. Asi by se teda snížila váha, při tom otvoru pro motor.
Jinak pěkná práce, držím palce.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » ned 26 led, 2025 1:37 pm

To nejde, nad motorem je otevřená ložná plocha a do imitace motoru skutečného stroje se na délku nevejde. V mosazné desce je už teď vybrání a motor se opírá o spodní stranu ložné plochy. Něco pomohla výměna kardanu, něco pomůže podložení motoru pěnovou gumou. Ještě repasuju převodovku, zda je všechno ok. V provozu se bude jezdit se zvukem a zbytkové hluky se ztratí. Budou muset. :-)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod petr892 » ned 26 led, 2025 1:54 pm

Pro doplnění typový výkres.
Přílohy
MPV 22 typák I.jpg
petr892
 
Příspěvky: 13
Registrován: úte 28 kvě, 2013 6:42 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » ned 26 led, 2025 2:09 pm

Ó, děkuji velice!
(naštěstí verzí MPV 22 je hodně, takže případné rozpory vůči 3D tisku můžeme svést na toto :-) )
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: MPV 22

Příspěvekod Bela1 » ned 26 led, 2025 5:52 pm

Zlámalík píše:Rozhodl jsem se pro převodovku ALS Racing a coreless motor, oboje upevněné na mosazném držáku, který se schová do kabiny a kapoty agregátu.

Ahoj, trochu mi to připomíná mou stavbu MUV69 TT. Vypadá to taky na samonosný skelet, ale z tisku. Dodatečně je vyztužený "závažím" - držákem. Převodovka ALS (1:20) je výborná, ale vysoká. Předpokládám, průměr kol je 8,3 mm a při převodu 1:20 to bude trochu rychlejší. Maximální rychlost 80 km/hod tomu asi odpovídá.
U takhle krátkých lokomotiv je jedna hnaná náprava nevýhodou.
Protože máš plošňák pro LEDky na zádi, tak v kabině zbyde místo snad i pro reproduktor a zvukový dekodér.
Jinak pěkná práce.
Bela1
 
Příspěvky: 46
Registrován: stř 01 lis, 2017 8:11 pm

Re: MPV 22

Příspěvekod Zlámalík » ned 26 led, 2025 7:45 pm

Bela1 píše:...Vypadá to taky na samonosný skelet, ale z tisku. Dodatečně je vyztužený "závažím" - držákem. Převodovka ALS (1:20) je výborná, ale vysoká. Předpokládám, průměr kol je 8,3 mm a při převodu 1:20 to bude trochu rychlejší. Maximální rychlost 80 km/hod tomu asi odpovídá. U takhle krátkých lokomotiv je jedna hnaná náprava nevýhodou.
Protože máš plošňák pro LEDky na zádi, tak v kabině zbyde místo snad i pro reproduktor a zvukový dekodér.
...

Jo, v něčem to podobné je, tady je víc místa a tak to honem něčím zaplácám :-)

Převodovku jsem zapustil, kola vyměnil za průměr 7,5 jak patří.
Plošňák na zádi obsahuje odpory a pájecí plošky pro zadní LED - ty jsou na drátkách v nadstaveném čelníku, to ještě bude legrace. Taky se tam připojuje spřáhlo. Do kabiny pak jde zezadu pět vodičů, samostatně pak dva a dva od zadních kol a od motoru. Pak je podobný plošňák v kabině za předním čelem, na něm jsou rovnou LED na pozicích i odpory. A poslední bude na podlaze kabiny - pro propojení mezi dekodérem a oběma deskami, pro přední spřáhlo, a taky s malým konektorem pro připojení LED v pracovních reflektorech.

Repro je "v motoru" a dekodér leží dole v kabině (MX648 s dráty, resp.bez drátů). Nad ním destička s tranzistory pro posílení logických výstupů a modul STACO s kondenzátory.
Na můj vkus je toho nějak moc, ale beru to jako vývojový prototyp podle hesla "tudy cesta nevede". Dalo by se to zjednodušit - ale bez vidiny sériové výroby se mi to zatím nechce kreslit, i když teď už vím, jak to seskládat líp a s menším množstvím propojů.

Blbý je, že v kabině musí být všechno uvnitř, tedy nad rámem, a od kabiny dál zase všechno pod rámem, protože ložná plocha je otevřená. Místa na prohození drátů shora dolů tam moc není, když chci mít uvnitř ještě zátěž, která současně slouží jako taková dlaha, rovná výztuha, aby se nekroutil.

jipol57 píše:A co takhle v rámu propilovat obdélníkový otvor pro motor, a posadit ho výš.

Jinak - motor hodit úplně nahoru, do krytu skutečného motoru. Hřídel vyvést dozadu, tam dát převod cca 1:1,5 se dvěma ozubenými koly a jsme pod rámem - a odtud takřka přímý náhon dopředu k převodovce. Vejde se to, jen to vyrobit. Kdyby chtěla být hnaná i zadní náprava, musela by se použít jiná převodovka. To nechám někomu šikovnějšímu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků