Kaluga

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Kaluga

Příspěvekod hank » ned 15 zář, 2019 7:39 pm

Máte už někdo Kalugu?
http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=17872

Na Káčku už je tady
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4104893
i první stručná recenze. Co mě šokovalo: Jenom jedna hnací náprava... :o :shock: Jak to jezdí?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Trainmaniak » pon 16 zář, 2019 5:28 am

Ahoj kluci. Mám ji doma půjčenou na recenzi. Provedení špičkové, detailní, promyšlené. Tažná síla nic moc. Na TT-boardu se to řeší. Tady je odkaz na "testovací" video Piko: https://www.youtube.com/watch?v=3ORdKfi3AD4. Snaží se dokázat, že tažná síla je dostatečná. Dali za Kalugu 6 svých cibuláků a píší, že to zvládá bez problémů. Prdlajs. Při výjezdu z klikatice se zpomalí. Vozy s větším rozvorem jsou o to horší. Na rovince zvládá na R321 6 PMT vozů v pohodě. Víc jsem zatím nezkoušel. Jak píší němečtí kolegové, tak Piko údajně maže negativní komentáře poukazující na špatnou tažnou sílu. Také naráží na to, že na videu při průjezdu obloukem v pravém dolním rohu celý vlak zmizí ze záběru. Piko tím nechalo prostor pro spekulace. Prohlášení, že "nevíme, jak bude lokomotiva jezdit s vozy jiných výrobců", které dostal jeden z německých modelářů do mejlu jako reakci na dotaz, je také poněkud podivné. Inu, pročtěte si vlákno sami. Překlad pomocí Googlu celkem postačí, podstatu se dozvíte: https://www.tt-board.de/forum/threads/p ... uga.55794/

Na K-Reportu je také příspěvek: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4104893

Admini, možná by stálo zato založit pro Kalugu extra vlákno a související příspěvky tam šoupnout. Díky.
Naposledy upravil Trainmaniak dne pon 16 zář, 2019 9:56 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1191
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pon 16 zář, 2019 6:41 am

Takže první dojem takhle na dálku: Ideální vozidlo pro pidikolejiště à la Carl Arendt nebo pro krátkou vlečku na "normálním" kolejišti. Tzn. pro posun po rovině, kde nebude popojíždět víc než nějakého půl metru, s jedním nebo dvěma vozy. :mrgreen: (Navíc - jak je u tohoto výrobce zvykem - za cenu dle mého soudu celkem přijatelnou i pro dost hlubokou kapsu.)

No ale jak moc se to liší od skutečnosti? Vždyť si ji na vlečky většinou pořizovaly podniky, které neměly na bangli a na její provoz - nebo které neměly šanci dostat se do pořadí důležitosti plánovačů - v těch reálně socialistických dobách, kdy se celý slavný plánovaný průmysl vykašlal na výrobu malých posunovacích mašinek a nic jiného než bangle se v tuzemsku na vlečku do fabriky nedalo z tuzemské výroby sehnat... (Proto se tu tehdy také objevily rumunské malé faury nebo polské zastaly.)

Ještě zařazení do kontextu: Dovážely se ze SSSR v letech 1979 - 89, tj. v epoše IV, původně jako řada T 203.05, později 706.5. Celkem jich do ČSSR přišlo asi 55 (různé prameny se v údajích o počtu liší), z toho na Slovensko asi 21. (Soudruzi z NDR jich v té době nakoupili asi 180.) Dost jich bývalo k vidění na velkých silech. Pár jich jezdí ještě dneska. Přehled některých dosud existujících strojů a jejich dnešních majitelů (stav 06/2018):

706 502 provozní Šroubárny Kyjov
706 503 provozní Profil Pribovce
706 509 provozní Šroubárny Kyjov
706 511 neprovozní Slévárna Hronec
706 516 neprovozní Thrall Studénka (bývalá Vagonka)
706 521 provozní Cerea Ostroměř
706 529 provozní ZZN Dobroměřice
706 531 neprovozní PSHŽD Pardubice (spřízněná osoba)
706 544 neprovozní KPKV Brno
706 547 neprovozní ZZN Černovice
706 550 provozní ZZN Blovice
706 551 provozní Vagónka Česká Lípa
706 554 neprovozní Topvar Topolčany

(zdroj: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=3920250)

Z toho si můžete udělat představu o charakteru jejich skutečného provozu.

No a tento odkaz
http://zeleznice.biz/706.htm
třeba poslouží patinovačům... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pon 16 zář, 2019 7:52 am

A teď ještě koukám, že už někdy před 13 lety vyráběli kalugu v TT u Karsei...

https://www.tt-board.de/forum/threads/k ... sei.10056/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pon 16 zář, 2019 8:04 am

Když už se v tom šťourám, tak tady
https://www.rangierdiesel.de/index.php?&nav=1401013
https://www.rangierdiesel.de/index.php?&nav=1401014
je přehled všech 184 ks, které byly dodány do NDR. Jezdily ve všech možných průmyslových odvětvích, několik si jich dokonce pořídila i NVA, tj. Národní lidová armáda NDR.
Naposledy upravil hank dne pon 16 zář, 2019 8:07 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod Trainmaniak » pon 16 zář, 2019 8:06 am

Ještě je snad jedna Kaluga na vlečce v Běstovicích: https://mapy.cz/zakladni?x=16.2098779&y ... ni&id=1175 Název firmy si takhle z voleje nevybavuji.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1191
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pon 16 zář, 2019 8:11 am

Trainmaniak píše:Ještě je snad jedna Kaluga na vlečce v Běstovicích: https://mapy.cz/zakladni?x=16.2098779&y ... ni&id=1175 Název firmy si takhle z voleje nevybavuji.


Dnes je to De Heus. Výroba krmiv.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 16 zář, 2019 9:55 am

Ta 531 je původně z teplárny Veleslavín. Z Veleslavína šla do Výtopny Zlíchov. Mašina byla prakticky nová a nejetá, ve Veleslavíně skoro nejezdila a na Zlíchově taky moc ne. Byla plně provozuschopná, nenáročná až blbuvzdorná (jak říkají v Německu - wasserdicht, bombenfest und idiotensicher). I po dlouhodobém odstavení se dala bez problémů nastartovat. Jezdilo se s ní velmi příjemně a citlivě. Má měkké vypružení. Zajímavost je, že má i převod do rychla, ale ten byl u verze pro Československo (a asi i pro NDR) zaplombovaný.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 83
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Kaluga

Příspěvekod Ossi » pon 16 zář, 2019 10:34 am

Zdravím. Před lety vyšel článek o Kalugách buď ve Světě železnice nebo Dráze(nejsem si jist, který časopis to byl). Byla tam popsána převodovka a bylo uvedeno, že stroj měl v původním provedení redukci 30/60 km/hod. a ozubená kola pro rychlost 60 km/h nebyla v provedení pro ČSSR vůbec osazena. Ossi
Ossi
 
Příspěvky: 93
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pon 16 zář, 2019 2:59 pm

Tak jsem se prokousal dost výživnou diskusí o modelu kalugy na TT-board. Sice mi to chvilku trvalo, poněvadž nejsem žádný excelentní němčinář, ale čtu bez překladače, takže aspoň pár nejdůležitějších myšlenek vám tady s dovolením předám.

Tady
https://www.fotocommunity.de/photo/der- ... r/27355289
je obrázek kalugy se zapřaženým kalounem asi 20 prázdných wapek.

Na TT-board je dokonce zátěžový diagram skutečné lokomotivy, snad mi němečtí kolegové neutrhnou uši, když ho tady vyvěsím:
tgk2a_diagram.jpg

Na 25‰ v reálu utáhne 150 t rychlostí 10 km/h, což jsou cca dva ložené easy... To není zas tak velký rozdíl proti modelu... :?

Někdo na TT-board píše, že v přímé a v oblouku R=1000 mm mu to neutáhlo víc než 3 čtyřosáky... Ti kluci na TT-board navrhují jako první nouzové opatření model přitížit (ale místo pro zátěž je zřejmě jen v analogové verzi...) nebo použít dummies, tj. falešných hnacích vozů v soupravě. Jednomu kolegovi se podařilo olovem model přitížit až na 67 g (bohužel nedokážu najít původní hmotnost modelu...) a tahá mu i s jedinou hnací nápravu po rovině v přímé 40 náprav a do stoupání 30‰ v oblouku 353 mm dvě 4nápravové cisterny. Postup je popsaný tady:
https://www.tt-board.de/forum/threads/p ... st-1115566

Podle obzvlášť zlomyslných vyjádření některých německých kolegů se pak ještě nabízí možnost, že jde o marketingový trik fy PIKO, která tím chce donutit zákazníky, aby modely nakupovali rovnou po dvou a pro dosažení dostatečné tažné síly s nimi jezdili ve dvojspřeží ... :lol:

Ale už jsou tam i návrhy na samo-domo rekonstrukci pohonu - výměnu motoru a dosazení druhé hnané nápravy.

No, někdo na TT-board už do fy PIKO napsal dost ostrou stížnost a další diskutující slíbil, že to osobně projedná přímo s majitelem fy PIKO dr. Wilferem. Věřím tomu, že i na konečnou verzi vzhledu modelu 413.0 ČSD měly vliv podobné modelářské diskuse jako je tato, tak se necháme překvapit, zda budou schopny donutit výrobce i k nápravě evidentně vadné konstrukce pohonu.

V té diskusi na TT-board je taky zmínka o tom, že model vyvolal bouřlivou diskusi na facebooku PIKO, načež tam byla řada příspěvků komentujících chcípácké trakční vlastnosti modelu smazána...

Na základě diskuse nebo prvních vlastních zkušeností dost diskutérů z TT-board modely vrátilo nebo stornovali objednávky. Nicméně někteří (menšina) zastávají podobné stanovisko jako já ve svém dnešním ranním postu v 08:41.

Ještě uvidíme, co zjistí Trainmaniak při svém testování.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod Trainmaniak » pon 16 zář, 2019 6:06 pm

Hmotnost už jsem zjistil - 56 gramů (analog).
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1191
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Kaluga

Příspěvekod Trainmaniak » stř 18 zář, 2019 9:17 am

Tak jsem dokončil a vyvěsil recenzi na Kalugu: http://www.trainmania.info/clanky.html#kaluga

kaluga-31.jpg
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1191
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » stř 18 zář, 2019 11:30 am

Trainmaniak: Děkuji.

Dvě otázky do pléna, částečně vyvolané podobnými úvahami na TT-board.

1. Jaká je podle vašeho názoru šance, že tyto a podobné diskuse donutí PIKO změnit konstrukci pohonu? (Na to, jak by potom vypadala jeho cena, se radši nebudu ptát... Výrobce evidentně převzal pohon z modelů jiných lokomotiv se spojnicovým pohonem - V 15, V 23 - a ty spojnice jednoduše vypustil, čímž dosáhl aspoň u analogového provedení celkem příznivé ceny...)
2. Jaká je podle vašeho názoru šance, že "vzpoura zákazníků", po které volají němečtí kolegové (a se kterou už někteří zřejmě začali), povede ke zlevnění a výprodejovým akcím tohoto zfušovaného modelu?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4918
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod Trixt » stř 18 zář, 2019 1:27 pm

Na to bude těžká odpověď. Vypadá to, že model, až na pohon, je perfektně zrealizovaný. Pro obsluhu vlečky, kde se manipuluje s jedním, výjimečně dvěma vagóny v rovině, nebude asi v pohonu zásadní problém. Někteří modeláři modely jen sbírají, takže ani jim nebude vadit problém pohonu. Takže zásadní bude, jak rychle se první série vyprodá. Pokud na skladech mnoho nezůstane, tak i přes nářky na fórech s tím Piko nebude nic dělat a se zlevněním bych pak nepočítal. Možná v budoucnu se pokusí pohon přepracovat, ale těžko říct.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1288
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod TTmili » stř 18 zář, 2019 8:50 pm

Jsem z Kalugy dost rozpačitý, na jednu stranu jasně viditelná snaha o perfektní model, i nějak funkční pojezd (ona odpružená náprava u které udělali vše pro bezproblémový sběr proudu, volný chod, ale i jakési provazadlování na hnanou nápravu díky přenášení neodpružené váhy dozadu), na druhou stranu ty kinematiky, malý tah.... No já nevím, měl jsem ji v plánu pro vlečku do koncové stanice, ale R267 se stoupáním před 3cm/m, to pro ni asi nebude, byť by na vlečku měla tahat nejvýše 2 delší vozy (zpravidla 6m rozvoru, málokdy větší).
Pokud bys měl ještě tu možnost, vyzkoušíš ji prosím na svém okruhu, klidně dováženou, tak aby na R267 nastoupala na poloměru cca 3cm? Děkuji, bude to pro mě hodně cená informace.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1659
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků