Spřáhla

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Spřáhla

Příspěvekod PaMi » úte 07 úno, 2012 11:17 am

Chtěl bych toto téma odklonit do obecné roviny i v souvislosti s "problémy" spřáhel u Brejlovce od Kuehna.
Existuje nějaká norma na kinematiky a spřáhla např. na nová Tillig? Viděl jsem měrku, podle které se nastavovala výška umístění spřáhla. Existuje ale také nějaká norma na vzdálenost spřáhla od konců nárazníků? O kolik mm se mají vysunout v krajní pozici? Mám pocit, že to každý výrobce kinematik má jiný rozsah a délku "vysunutí". Samozřejmě tyto hodnoty musí být u různých vagonů různé (zásadně jiné budou u čtyřosých nebo dvojosých). Logicky by tedy pro každý takovýto vagon měla být kinematika s jinou geometrií.
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 507
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Re: Spřáhla

Příspěvekod Trainmaniak » úte 07 úno, 2012 11:53 am

Pokud normy existují, tak je asi výrobci nedodržují. Měl jsem v ruce kdysi set Roco se dvěma vozy s posuvnými stěnami. Něco takového http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... sbb-2.html Ty dva vozy s novým spřáhlem Tillig nebylo možné vůbec spřáhnout. Nárazníky do sebe narazily dřív, než měly háčky spřáhla vůbec možnost se zaklesnout. Dalším aspektem je velikost a tvar nárazníků. Když jsem dal na posázavského Hektora správné obdélníkové nárazníky, jeho chování vůči vozům se rovněž změnilo. A to jsem trubku nárazníků patřičně zkrátil. Nesmíme zapomenout ani na výšku - porovnejte si např. Loco a Tillig. Loco jde dolů, Tillig u některých (2-osých) vozů naopak nahoru. Občas se výškově téměř míjejí. Normy asi takovou toleranci nemají.

Edit: U Loco mám na mysli spřáhla Vtr/Ztr - to jen pro upřesnění.
Naposledy upravil Trainmaniak dne úte 07 úno, 2012 12:43 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1549
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Spřáhla

Příspěvekod vape777 » úte 07 úno, 2012 12:09 pm

Pre modelovú železnicu vo všeobecnosti platia normy NEM. Je ich možné nájsť na stránke:
http://www.morop.org/de/normes/index.html
Ku kulise krátkeho spriahla je platná:
http://www.morop.org/de/normes/nem352_d.pdf
K šachte TT:
http://www.morop.org/de/normes/nem358_d.pdf
Samotné spriahlo TT:
http://www.morop.org/de/normes/nem359_d.pdf
vape777
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 19 led, 2008 6:54 pm
Bydliště: Poprad

Re: Spřáhla

Příspěvekod Tom120 » úte 07 úno, 2012 3:27 pm

Trainmaniak píše:Měl jsem v ruce kdysi set Roco se dvěma vozy s posuvnými stěnami. Něco takového http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... sbb-2.html Ty dva vozy s novým spřáhlem Tillig nebylo možné vůbec spřáhnout.

Tenhle vůz od Rocca krátce mám a nejde to s ničím spojit. Nevim, co to je zase za vejmysl, ale je to absolutně nekompatibilní s čímkoli. :evil: Asi to budu reklamovat. :cry:

PS: Nárazníky tomu nevadí.
http://tatra-page.kx.cz

TT - Analog V/VI ep.
Tom120
 
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28 led, 2009 10:50 am
Bydliště: Plzeň

Re: Spřáhla

Příspěvekod Tom120 » úte 07 úno, 2012 10:46 pm

Tak po hledání jsem zjistil, že se jedná o tohle (http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p/ ... -358-18101) nové spřáhlo od Roca. Opravdu nechápu co ty k****y vedlo k tomu začít zničeho nic osazovat vozy nekompatibilními spřáhly. :x Podle všeho by to mělo jít nahradit tímhle (http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p/ ... na-tt-4160), takže to vyměním. Snad doma ještě nějaké najdu.

Tudíž bych si dovolil ostatní před tímto varovat. Vzhledem k tomu, že vozů tohoto typu mám již od Roca několik, tak jsem při nákupu opravdu neočekával žádný takovýhle problém.
http://tatra-page.kx.cz

TT - Analog V/VI ep.
Tom120
 
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28 led, 2009 10:50 am
Bydliště: Plzeň

Re: Spřáhla

Příspěvekod carodej » stř 08 úno, 2012 5:30 am

To už nevím jestli není lepší koupit tohle než ty Tilligovy http://ttmodelar.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=48 ... s těmi od Tilliga byly někdy problemy že se občas rozpojovali při vertikálním posunu na hraně stoupání ...
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Spřáhla

Příspěvekod peter_vy » stř 08 úno, 2012 6:31 am

Roco predsa už viac než rok dáva na svoje modely iné spriahla...
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 281
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Spřáhla

Příspěvekod vape777 » stř 08 úno, 2012 7:15 am

Tom120 píše: (http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/p/ ... -358-18101) nové spřáhlo od Roca.

Jedná sa o spriahla Fleischmann Profi používané roky na modeloch veľkosti N. Teda žiadna novinka. Po zlúčení Roco + Fleischmann je to pochopiteľné, že ich osadzujú na svoje modely. Tieto spriahla majú aj svoje výhody. Napríklad pre použitie v ucelených súpravách osobných vozňov pri spriahaní nárazník na nárazník je značnou výhodou možnosť rozpojiť súpravu jednoduchým nadvihnutím vozňa. U spriahadiel Tillig je to obtiažne a u Kuehn takmer nemožné. Tam pomáha len nadvihnutie kovových zobáčikov zo spodu.
K určitým nevýhodam spriahadiel Fleischmann Profi patria zvýšené nároky na presnosť usadenia spriahla (výškovo) a správne položenie koľají.
vape777
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 19 led, 2008 6:54 pm
Bydliště: Poprad

Re: Spřáhla

Příspěvekod Tom120 » stř 08 úno, 2012 8:37 am

carodej píše:To už nevím jestli není lepší koupit tohle než ty Tilligovy http://ttmodelar.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=48 ... s těmi od Tilliga byly někdy problemy že se občas rozpojovali při vertikálním posunu na hraně stoupání ...

Taky jsem koukal, že se i tady (http://www.hobby-shop.cz/masinky/sprahla/kratke-sprahlo-24-ks-(74900-47) ) dají nově objednat spřáhla Kuehn. Jednoznačně bych volil ty. Neboť spřáhla 3. generace od Tilliga (ať už s kinematikou nebo bez) stojí jednoznačně slušně řečeno za nic. Pořád se to rozpojuje. Zatímco set vozů od Kuehna jezdí naprosto spolehlivě. A nahradil bych tim i spřáhla na kontejnerových vagonech PIKO. PIKO osazuje spřáhlo 2. generace, ale zatímco u ostatních výrobců (třeba to ROCO) je to OK, tady člověk pošle lokomotivu s 10ti kont. vozy, a po 1 kolečku se mu vrátí lokomotiva s 1 vagonem a zbytek vagonů je roztroušenej po celým kolejišti. :?

Zlatý dobrý spřáhla 1. generace. :D To funguje bez problémů.

peter_vy: Tahle informace mi bohužel nějak unikla. :( Asi tak před tím rokem jsem kupoval (nyní předposlední) vůz ROCO a o to větší bylo teď moje překvapení.

vape777: Ano, Kuehn spřáhla se rozpojují obtížněji, resp. je skutečně potřeba je zespod něčím odjistit. Vagony od Tilliga se ale ztrácejí všude možně. Takže jednoznačně volím možnost A.
http://tatra-page.kx.cz

TT - Analog V/VI ep.
Tom120
 
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28 led, 2009 10:50 am
Bydliště: Plzeň

Re: Spřáhla

Příspěvekod carodej » stř 08 úno, 2012 8:57 am

Tom120 píše:[
Taky jsem koukal, že se i tady (http://www.hobby-shop.cz/masinky/sprahla/kratke-sprahlo-24-ks-(74900-47) ) dají nově objednat spřáhla Kuehn. Jednoznačně bych volil ty. Neboť spřáhla 3. generace od Tilliga (ať už s kinematikou nebo bez) stojí jednoznačně slušně řečeno za nic. Pořád se to rozpojuje......


Na ty Tilligovy se dají koupit pojistky z leptu, které to udrží pohromadě ... http://www.mojett.cz/?p=9377 ...
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Spřáhla

Příspěvekod j p » stř 08 úno, 2012 11:48 am

Nejak mi chybi definice "generace" sprahla.
Predpokladam, ze 3. generace jsou nynejsi sprahla Tillig nebo Kuehn
Ale co jsou potom 2. a 1. generace?
Kdybych se mel dopocitat ke starym sprahlum z pocatku TT, tak by mi vychazely neco jako -2. nebo -3. generace :)
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Spřáhla

Příspěvekod Eda1975 » stř 08 úno, 2012 11:59 am

Dovoluji si odkázat na vyčerpávající článek kolegy Jirky1, umístěný na stránkách kolegy Trainmaniaka. Je to článek z roku 2005 a pochopitelně nemohl zachytit nejnovější typ spřáhel typu Tillig a Kuehn, nicméně je to zajímavé počteníčko pro dlouhé zimní večery :wink:

http://www.trainmania.info/clanky/sprah ... sti_tt.pdf
TT - analog - epocha V/VI - ČR

http://www.taksitokurvavygoogluj.cz
Uživatelský avatar
Eda1975
 
Příspěvky: 50
Registrován: ned 22 úno, 2009 3:58 pm
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Spřáhla

Příspěvekod j p » stř 08 úno, 2012 2:55 pm

Eda1975: O clanku vim. Velmi podrobne a kvalitne zachycuje "novejsi" sprahla pouzivana v Ceskoslovensku/CR/SR, ovsem zacina od firmy Zeuke. Autor clanku sam napsal tady na foru, ze cilem nebylo zmapovat vsechna sprahla.
Proto by snad bylo vhodnejsi hovorit o sprahle Zeuke, sprahle BTTB (s ockem) a o sprahle Tillig/Kuehn.
Kdyz budeme jednotlive typy sprahel cislovat, tak treba sprahlo Zeuke, kterym clanek zacina je (pravdepodobne) tretim nebo ctvrtym typem sprahla, ktery se ve velikosti TT objevil. (1. HP Products, 2. Triang, 3. Rokal, 4. Zeuke? nebo bylo sprahlo Zeuke drive nez Rokal?)
Potom kdyz napisete 3. generace, tak si u toho kazdy predstavi neco jineho - podle toho, kolik starsich typu sprahla zna.
Navic jeste mezi sprahlem BTTB (s ockem) a novym sprahlem Tillig/Kuehn bylo nekolik sprahel od jinych vyrobcu (LPH Jicin, Arnold, Kadee...)
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Spřáhla

Příspěvekod Tom120 » stř 08 úno, 2012 3:41 pm

j p - tak běžně používané jsou ty poslední 3 generace a měl jsem za to že to je rozšířené ustálené pojmenování. Není to můj výmysl. Někteří modeláři to používají a předpokládal jsem, že napíšu-li to takto, bude to všem jasné. Ale chápu tebou popisované důvody a zřejmě je tedy takovéto označení rozšířené jen v některých kruzích.

Pozn.: Ten článek jsem taktéž kdysi četl.

S čím mám tedy zkušenosti. Aby bylo všem jasno nafotil jsem narychlo i pár dokumentačních fotek jednotlivých typů spřáhel běžně provozovaných na mém kolejišti. Nějak se to ořízlo, tak pod obrázkem link na foto.

Zeuke spřáhlo s klemou (I. generace) - vše mezi sebou kompatibilní
Obrázek
http://www.sdilej.eu/pics/064e164d41ec1 ... a05585.jpg
zleva:
Tillig Y ČD - spřáhlo na pružinku - původně osazeno očkovými spřáhly, ale nedělalo to dobrotu v obloucích R287 (ve vlaku 4ks)
Přívěsný (v budoucnu snad motorový) vůz 010 (x2) - ze stavebnice, taháno za rosničkou, příliš malá hmotnost -> problémy -> bude přidáno (další) závaží
4osé cisterny Zeuke/BTTB - tahány ve vlacích po více než 10ks - spřáhla jsou na pružinku; některá jsou mírně ohnuta nahoru (takže se to v podstatě nedá rozpojit jinak než ručně) - naprosto spolehlivé
2osé vozy Es Zeuke/BTTB - platí totéž co pro 4osé cisterny
ukázka rosničky Zeuke/BTTB - nevýměná spřáhla
+ další 3 desítky vozů Zeuke/BTTB (neprovozované, v podstatě nezpeněžitelné)


BTTB spřáhlo s očkem (II. generace) - vše mezi sebou kompatibilní
Obrázek
http://www.sdilej.eu/pics/161cd94264f61 ... b93a32.jpg
zleva:
vůz neznámého původu (koupený přes Aukro) s podivným přilepeným spřáhlem - jízdní vlastnosti jsou hrozné - pracuje se na výrobě nákladu, bude přidáno závaží
Tillig Br 101 - lok. s kinematikou a očkovými spřáhly; bohužel je tady tak blbě udělán pluh, že po projetí dvojitého esíčka (na výhybkách) se pluh zakousl do přestavníku Zeuke :x
Vozy ROCO (kontejnerové a kryté) - naprosto bez problémů
kont. vozy PIKO - jezdí téměř výhradně spolu a vytrvale se někde nějaké SAMI pohybují po kolejišti (velmi nespolehlivé)
stavebnicové vozy - spřáhlo z LPH nahrazeno běžným BTTB/Tillig (původní očka LPH nebyly spolehlivé)
2osé cisterny - platí takřka totéž co pro 4osé


Tillig/Kuehn nové spřáhlo (III. generace) - vše mezi sebou kompatibilní
Obrázek
http://www.sdilej.eu/pics/3965ad4732a6e ... 0da28b.jpg
zleva:
Y Kuehn - vzhledově i jízdně perfektní
Vozy Habbilns Tillig - (celkem mám 2) - neskutečný klumpy - rozpojuje se to, vykolejuje to, hrůza
Herculesy PIKO - z provozních důvodů přezbrojeno na III. generaci spřáhel, problémy nastávají u lokomotivních vlaků a občas v esíčkách na výhybkách
Lokomotivy KUEHN - perfektní, není co dodat :) (platí i pro Bastarda)
stavebnicové vozy - spřáhlo z LPH nahrazeno Tilligáckým (původní očka LPH nebyly spolehlivé)
Kryté vozy KUEHN - jako obvykle skvělé, při rozpojování je bezpodmínečně nutné spřáhlo zespodu odjistit
Tillig Eas-u (obecně Tilligácké krátké vozy) - občas se rozpojuje za jízdy, spojení ani odpojení není problém
Zeuke/BTTB obecně - několik vozů s pružinkami dostalo Tilligácká spřáhla, ale jsou s tím jen problémy, dnes už je asi jen na tomhle 1 voze (z důvodu kompatibility s dalšími plošinovými vozy)

Tak snad jsem na nic nezapomněl a popsal jsem všechno s čím jsem se setkal. (Vyjma toho ROCO atypu, který bude mít rychlý konec)
http://tatra-page.kx.cz

TT - Analog V/VI ep.
Tom120
 
Příspěvky: 36
Registrován: stř 28 led, 2009 10:50 am
Bydliště: Plzeň

Re: Spřáhla

Příspěvekod Bluetiger » sob 17 bře, 2012 1:09 pm

Dobrý den,
mám problém s mašinou E95 od firmy Brawa. Koupil jsem ji novou, jezdí v pořádku, ale firma s ní dodává spřáhla pro velikost N (!), jsou zatím neosazená. Nemáte někdo zkušenosti s tím, jak do ní osadit spřáhla pro TT a jaká (předpokládám 3. nebo max. 2. generaci)? Díky za odpověď
Bluetiger
 
Příspěvky: 1
Registrován: sob 17 bře, 2012 12:39 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků