BR 120 Sergej - novinka od ROCO !!

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod Jamamoto22 » ned 08 lis, 2009 6:12 pm

Dobře. A tlumivky je možno mít zapojené jedním či druhým směrem bez jakékoli měřitelné změny?
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod TTmili » ned 08 lis, 2009 6:38 pm

Vpodstatě nejjednodušší tlumivka je lakovaný drát navynutý na nějakém magneticky nevodivém jádru (chceteli na nějakém para- nebo dia- magnetiku), asi nejznámějším příkladem tohoto jsou pověstné "cívky" z BTTB a Zeuke modelů, které si troufám říct že viděl každý. Dnešní tlumivky se liší pouze tím že jsou zapouzdřené (typl bych si do nějaké keramiky) takže nejsou vidět, ale funkci mají stejnou a jejich elektrické vlastnosti jsou taktéž stejné, takže odpověď zní tak že namotaný kousek drátku nemá v žádném případě určen směr jakým jím má protýkat proud. A ty proužky co na tom jsou jsou pouze pro určení typu, podobně jako u odporů, nikoli jako prožky na diodách které určují tuším katodu (ale to typuji, momentálně žádnou diodu před sebou nemám).
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Myšpulín » pon 09 lis, 2009 11:34 am

Patrik Novák píše:nejsem nejlepší elektrikář ale někde chybí součátka - asi se zdála zbytečná , pulzní zdroj = neustálé připojování a odpojování plného napájecího napětí

někde jsem se dočetl : při odpojení napájení stejnosměrného motoru vznikne na jeho cívkách proudový impuls obrácené polarity

tudíž dle mě někde uspořily diodu/diody na oddělení obvodů
který elektrotechnik to vyřeší ?

Před časem jsem na některém fóru (bohužel nemohu najít na kterém, asi vlaky.net) někomu vysvětloval problém se svícením světel "na druhou stranu" při pulsní regulaci. Podle mne to nejde vyřešit jinak než pomocí elektroniky, bohužel poslední dobou nemám vůbec čas vymýšlet možné řešení. Zcela jistě to bude muset obsahovat elektrolický kondenzátor pro překlenutí doby, kdy pulsní zdroj nedodává energii a motor pracuje v režimu generátoru (správně dynama). Jinak právě ty tlumivky mají za úkol to obrácené svícení potlačovat, bohužel ale potlačují i vlastní řízení motoru. Proto opatrně s jejich hodnotami, nemělo by se nic stát při jejich vyndání či přidání, ale ovlivní to i chod motoru.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Problém vyřešen?

Příspěvekod Jamamoto22 » pon 09 lis, 2009 7:24 pm

Rád bych se podělil o zkušenost se zpomalováním a zahříváním Sergeje. Ještě před odpovědí kolegy TTmiliho, že ony válečky jsou tlumivky, mi to nedalo a odpájel jsem je a osadil opačně, protože u druhého stroje, který nezlobí, byly obráceně. Zřejmě by to nemělo mít na nic vliv, jak píše. Možná, že jsem při zpětném připájení nechtěně odstranil nějaký studený spoj nebo nevím, co jiného by se mělo ještě při tom stát, ale UŽ NEZLOBÍ! Zajímalo by mě, jestli vám, které Sergej zlobí, na těch tlumivkách směřuje stříbrný proužek (celkem jsou proužky čtyři) směrem ke kratší části desky. Nebo zlobí někoho i s opačně směrovanýma tlumivkama, tedy se stříbrným proužkem směrovaným k zástrčce rozhraní pro dekodér?
Rovněž by mne zajímala vaše zkušenost s rozdílnou rychlostí dvou lokomotiv stejné řady a výrobce (tedy nejen Sergeje). Stále mi "opravený" Sergej DR jezdí pomaleji, než Sergej ČSD a trošku se ještě zahřívají ony tlumivky. U toho druhého jsou studené. Když odbočím, mám i dvě V1OO Tillig a ani ony nejezdí stejně rychle. Dokonce ta o rok "mladší" jede pomaleji...
Ale zpět k Sergejům. Celkem jsem "opravený" stroj nechal jezdit "na plný plyn", tedy 10,5V (víc pulzní regulátor nedává a je to dobře kvůli modelové rychlosti) včera 2x půl hodiny a dnes 40 minut. Kromě již zmíněného malého zahřátí se nezpomaloval. Měřil jsem čas jednotlivých koleček na začátku i v průběhu jízdy a vše se drželo okolo 28s na 5,25m dlouhém okruhu. To odpovídá cca 81km/hod. Druhý Sergej v přepočtu jezdí 95km/hod. Otázkou je, čím to? Je to normální nebo ne (viz. výše zmíněné V100)?
Takže Sergej odjel na kolejišti asi 1350m a bez jediného zpomaleni! Doufám, že mu to už zůstane!
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod Michal Dalecký » pon 09 lis, 2009 9:14 pm

Se zajmem si to tu procitam. Z toho mnozstvi lokomotiv, ktere jsme prodali nemohu dolozit vase negativni poznatky. Kazdy model zkousime pred prodejem a vzdy jezdi zcela bez problemu. Mame tedy klasicky analogovy ovladac ne pulzni zdroj. Ted nevim kdo z vas :) mi Sergeje poslal s popsanymi problemy, ale testovali jsme loko s tremi dalsimi a chova se naprosto standardne. Z meho pohledu se jedna o velmi dobry model s paradnimi jizdnimi vlastnostmi jak v analogu, tak i v DCC.
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1863
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod Jamamoto22 » úte 10 lis, 2009 9:32 am

Michal Dalecký píše:Se zajmem si to tu procitam. Z toho mnozstvi lokomotiv, ktere jsme prodali nemohu dolozit vase negativni poznatky. Kazdy model zkousime pred prodejem a vzdy jezdi zcela bez problemu. Mame tedy klasicky analogovy ovladac ne pulzni zdroj. Ted nevim kdo z vas :) mi Sergeje poslal s popsanymi problemy, ale testovali jsme loko s tremi dalsimi a chova se naprosto standardne. Z meho pohledu se jedna o velmi dobry model s paradnimi jizdnimi vlastnostmi jak v analogu, tak i v DCC.

Můžu se zeptat, jak dlouho jste je zkoušeli? U mne se problém objevil až po mnoha dnech, kdy jsem Sergeje nechal poprvé jezdit déle, tedy asi 5 minut v kuse. Teprve po této době se zahřál natolik, že začal zpomalovat.
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod Michal Dalecký » úte 10 lis, 2009 9:55 am

Cca 5 minut. Urcite jsme to netestovali cely den. Pokud jste to vy, tak mi napiste jaky mate ovladac, napajec, pripadne DCC. Piste to sem pokud to nevadi. Zajima me, zda-li je to obecny jev ci nikoliv a ostatni to take bude zajimat. Diky
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1863
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod Jamamoto22 » úte 10 lis, 2009 10:07 am

Ne, nemám Sergeje od Vás. Ale i já jsem lačný po informacích, které by vysvětlily, čím tato závada je způsobena. Jinak, jak píšete (a s tím nezbývá než souhlasit), jedná se opravdu o velmi vydařený model, ať už po stránce vzhledové, tak i jízdních vlastností. Tedy pokud se zrovna nejedná o "zastavující a zahřívající" se kus....
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod Michal Dalecký » úte 10 lis, 2009 12:57 pm

Kdyby to byla vyrobni vada nebo podobny problem, tak je mam vsechny zpet a to se zatim az na jednu vyjimku, ktera se nepotvrdila, nestalo.
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1863
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod Jamamoto22 » úte 10 lis, 2009 2:48 pm

Výrobní vada u všech to jistě nebude. Jak jsem vyčetl, je jich na tomto fóru jen pár, cca 6-7ks. Nevím, čeho se chytnout, snad jen toho, že po otočení těch tlumivek se závada neobjevuje. Nemohlo tedy dojít u výrobce (téměř vyjimečně) k otočení v zapojení tlumivek? Já vím, psal tu kolega, že to nemá na nic vliv, ale já je otočil a je po problému, jak jsem psal včera. Zajímalo by mne, jestli Sergeje, které máte a jsou v pořádku, mají označení (proužky) na tlumivkách všechny jedním směrem nebo různě.
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 3:08 pm

Já taky souhlasím s tím že je to povedený model, rychlost u něj zhruba odpovídá těm 100km/h, zpracováním výtečný, ostatně to jsem už psal. Vpodstatě můžu říct že já s jízdou problémy nemám ačkoli ty tlumivky mám orientovány stříbrným proužkem k patici, i když najdou se mouchy. Například po cca půl hodinovém ježdění se občas stane že citelně zpomalí nebo zrychlí, takovýmto tempem projede půl kolejiště a pak se vrátí do normálu. Tohle bych však spíš hodil na nějaký problém v dekodéru, nebo v MM protože na analogu jsem si toho nevšimnul. Jestli je toto myšleno jako ono zpomalování a zrychlování, pak ano, i můj má tyto problémy.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 3:17 pm

Pokud je to ale opravdu těmi tlumivkami, pak to buď nejsou tlumivky, a nebo je možné že ty novodobé jsou vyráběny jiným způsobem než kdysy dávno a jsou směrově závislé (např mají tendenci při opačném zapojení eliminovat proud nebo tak). Slibuji že zítra přinesu odpověď od našeho učitele na elektroniku, ten tomu rozumí snad ze všech nejlíp, už pár věcí mi vysvětlil (např co je transduktorová regulace apod.) takže myslím že jemu se skutečně věřit dá, ale můj názor je že pokud to je tlumivka, jakože co jinýho by bylo před motorem, pak by měla být nezávyslá na průtoku proudu.

Tak mě napadá, je to ale spíše otázka do digitálu, teoreticky k pulzní regulaci protože vlastně každý dekodér si v sobě nese pulzníregulátor, kdysy nedávno jsem se dočetl, někteří to tak praktikují (Dan z domácí modulovky a možná i jiní) že v těchto systémech jsou tlumivky jistou překážkou, co je na tom pravdy? Můžou při pulzní regulaci něco ovlivňovat? Moje slabé znalosti elektroniky mi říkají že naopak při těchto způsobech řízení jsou potřeba více než při analogu, neboť špičky které zarovnávají mají mnohem vyšší ráz.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Jirka A. » úte 10 lis, 2009 3:52 pm

Ano souhlasím, po vzhledové stránce se jedná o vydařený model, ani s jízdními vlastnostmi nemám problém. Jediná vada je, že při požití trafa TFi od Tilliga svítí při jízdě na obě strany současně. Osobně ověřeno(na třech modelech a dvou ovladačích), při klasickém ovladači bez problému.
TT - DCC, ČD
Uživatelský avatar
Jirka A.
 
Příspěvky: 23
Registrován: stř 28 led, 2009 8:25 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Jarda H. » úte 10 lis, 2009 7:55 pm

TTmili píše: ..... Například po cca půl hodinovém ježdění se občas stane že citelně zpomalí nebo zrychlí, takovýmto tempem projede půl kolejiště a pak se vrátí do normálu. Tohle bych však spíš hodil na nějaký problém v dekodéru, nebo v MM protože na analogu jsem si toho nevšimnul. Jestli je toto myšleno jako ono zpomalování a zrychlování, pak ano, i můj má tyto problémy.


Zeptám se tedy blbě - všem, kteří psali o problémech se sregejem : šlo vždy o DC model, nikoliv o analog ?! Zajímavě na mne působí informace Jamamota, že zřejmě odstranil problémy, i když odborníci říkají něco jiného - že by to vliv mít nemělo ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod radekkrupka » úte 10 lis, 2009 8:11 pm

Jarda H. píše:Zeptám se tedy blbě - všem, kteří psali o problémech se sregejem : šlo vždy o DC model, nikoliv o analog ?! Zajímavě na mne působí informace Jamamota, že zřejmě odstranil problémy, i když odborníci říkají něco jiného - že by to vliv mít nemělo ?!


Já mám zase vyzkoušeno, že často odstraníš problém i tím, že zdánlivě nic neuděláš :) Prostě nevědomky uděláš ještě něco jiného :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků