Vozy pochazeji jeste z dob firmy Zeuke (i kdyz je z formy Zeuke mozna vylisovali v BTTB) a predlohou jim byly vozy typu Deutz z obdobi 2. svetove valky.
Proto predpokladam, ze se jedna o vymysleny nater, ktery se na techto vozech nikdy neobjevil.
Takze nejspis "rarita, za kteoru jim budou Nemci trhat ruce"
Vsak on si to nekdo koupi.
Verze Ryko/Slovnaft totez.[/quote]
Bych si dovolil nesouhlasit a drobně upřesnit. Tento typ 4 nápravových kotlových vozů vyráběla pro firmu Zeuke ( v kooperaci ) firma Stärz & Co. KG Oybin ( později znárodněná a přejmenovaná na Prefo ). Poprvé byly tyto modely představeny v roce 1969. První varianty byly ke spatření v katalogu 1967/68 a obsahovalo i variantu MOBIL, ta však vznikla jen v několika málo zkušebních kusech ( a není to rozhodně ta co vystavoval Benetka v Domě vláčků - to byl jenom jeho nějaký fantazijní model... ), jednu takovou vlastním, jednu má sběratel z východních Čech a jedna je v muzeu firmy Tillig v Sebnici, o dalších nevím. Později ( po znárodnění ) přibývaly další varianty. Za zmínku stojí dvě, kdy z neznámých důvodů ( nedodržení technologických postupů = šlendrián při výrobě ) vznikly varianty MÁV a Texaco, kde byly prohozené barvy. Pak také dalším šlendriánem vznikly varianty kdy bylo prohozené uchycení podvozků s natištěnými tabulkami a tak je možné spatři varianty např. Fina DR nebo Primagaz DB a podobně... V době kdy končila výroba těchto modelů se na trh dostala také varianta FINA bez nápisu na kotli....
Po několikrát a jinde zmiňovaném přerodu firmy vznikly první tři varianty prodávané již pod firmou Tillig . Jedná se o GYROL ( 15407), PREMOL ( 15408 ) a TRYSK ( 15409 ), následně z forem ( nebo nebarvených výlisků ) vyráběly firmy KROKOLDIL, LOCO a CS Train různé varianty ČSD, ČD, ŽSSK a PKP. V Německu firma Kunze z původních BTTB vozů vyrobila dvě varianty...