Tillig TT Vectron

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Davca » pát 13 zář, 2024 11:12 am

Zlámalík píše:Kondenzátory dobrý, pěkně se vejdou, to musím zkusit taky! Proč tam ale máš ty diody tři? Zbytečně ti srážejí napětí pro odběr, ne?
Jako vylepšení bych zkusil STACO s "gold" kondenzátory, od Zima. STACO 3B se nabízí se dvěma "bobky" o kapacitě 1 farad a rozměru 6,4 x 9,8 mm. Cena je nějaké čtyři stovky, vejde se to krásně a hlavně překleneš výrazně delší časový úsek. Viz https://www.zimo.at/web2010/products/en ... eicher.htm


Zdravím,
držel jsem se doporučení výrobce dekodéru (viz. níže). Do STACa a GOLDů se mi již nechtělo investovat a těch elektrolytů 470 uF/25 V mám v šuplíku ještě dost z dávných dob. Jasně, 2 x 470 uF postačí tak na maximálně jednu sekundu života stroje, ale i za to kolikrát díky. :) Něco občas pomohou zachránit i ta kola bez bandáží.

ms590n18_powerpack.jpg
ms590n18_powerpack.jpg (101.96 KiB) Zobrazeno 4288 krát


David
Davca
 
Příspěvky: 328
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Radek Strnad » pát 13 zář, 2024 11:35 am

To STACO vyzkoušej. Já mám několik STACO 1 a oproti klasickým/tantalovým kondenzátorům je to úplně jiná úroveň. V sobotu jsem jich několik koupil v Leuně na stánku Fischer Modell po 20,-€. Hned jsem si jeden nainstaloval do BR89 od Jatt a do BR89 od MWU a je to lepší, než sestava 6x 220 mikroF tantalů. U Staco se pohybujeme v řádech desetin Faradu. Když sundám mašinku z kolejí, tak světla(SMD) dosvěcují ještě 20 sekund. V návodu na krabičce má Zimo zapojení pouze k dekodérům řady MS, ale já to připojil na miniaturní MX616 a mikroskopický MX615 a funguje to. Spíš už je pro mně složitější pájení na opravdu miniaturní sloty.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Jacek » pát 13 zář, 2024 12:13 pm

Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Davca » pát 13 zář, 2024 1:19 pm

Pánové, pánové,
jistý kolega by Vás nazval Satany-pokušiteli. :) No nic, STACO3B objednáno. :roll: Jen mě napadlo, zda se přítomnost takových kondenzátorů ve větším množství modelů lokomotiv nějak negativně projeví například na proudových odběrech z centrály či zesilovače. Co vím, tak u osvětlení vozů údajně bývá problém s nutností toku vyšších proudů. Ale to je zase jiné téma.
Níže tedy ještě něco málo k modelu Vectrona DM - mírně potuněný sběrač (pružinka pryč, zafixování v reálnější poloze a nátěr blížící se skutečnému sběrači) a pokus o omezení prosvítání LED pozičních světel pod čela modelu.

20240913_144426.jpg
20240913_144426.jpg (83.79 KiB) Zobrazeno 4238 krát


20240913_144511.jpg
20240913_144511.jpg (67.14 KiB) Zobrazeno 4238 krát


20240913_145148.jpg
20240913_145148.jpg (143.72 KiB) Zobrazeno 4238 krát


David
Davca
 
Příspěvky: 328
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Jacek » pát 13 zář, 2024 2:59 pm

Davca píše:...zda se přítomnost takových kondenzátorů ve větším množství modelů lokomotiv nějak negativně projeví například na proudových odběrech z centrály či zesilovače....
David

To mám vyzkoušeno dlouhodobým provozem, bez těchto kondenzátorů aby člověk stále jen leštil kolejnice.
U velkých dekodérů s 6xMGOGURT a malých s připojením přes to Staco je odběr po zapnutí napájení bez změny, tedy nemá to žádný vliv.
U MS580/1, kde se přímo na dekodér připojí 2xMGOGURT je po zapnutí napájení proudová špička. Při deseti modelech 1A :| U tohoto jednoho typu není ošetřeno pomalé nabíjení.

Jediné negativum je v případě opravdu špinavých kolejnicích, pak dekodér po sérii výpadků ztratí signál a model je chvíli neovladatelný.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Zlámalík » pát 13 zář, 2024 3:41 pm

Davca: na to je tam právě ten nabíjecí odpor, aby to směrem do kondenzátoru teklo "malou dírkou" a směrem z něj před diody rychle, když je potřeba.
PIKO má na svoje Vectrony hezčí pantografy: https://ttmodelar.eu/image/cache/data/z ... 00x800.jpg - nemají tam ten hnusný plech nahoře.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Zlámalík » sob 19 říj, 2024 8:46 am

U příležitosti nákupu Vectronů ČDC s homologací DABNL (či co vše to má) se objevily celkem hezké fotky shora, kde je vidět, jak je jeden vnitřní sběrač čtyřlištový (pro 1,5 kV) a druhý vnitřní (nejspíš pro 3 kV) má lišty silnější. Viz https://zdopravy.cz/pet-lokomotiv-pet-o ... ii-224463/

Vectron ČDC DABNL.jpg
Foto ČD-Cargo via Zdopravy.cz
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Jan+Bjoern » stř 23 říj, 2024 1:04 pm

Jacek píše:
Davca píše:...zda se přítomnost takových kondenzátorů ve větším množství modelů lokomotiv nějak negativně projeví například na proudových odběrech z centrály či zesilovače....
David

To mám vyzkoušeno dlouhodobým provozem, bez těchto kondenzátorů aby člověk stále jen leštil kolejnice.
U velkých dekodérů s 6xMGOGURT a malých s připojením přes to Staco je odběr po zapnutí napájení bez změny, tedy nemá to žádný vliv.
U MS580/1, kde se přímo na dekodér připojí 2xMGOGURT je po zapnutí napájení proudová špička. Při deseti modelech 1A :| U tohoto jednoho typu není ošetřeno pomalé nabíjení.

Jediné negativum je v případě opravdu špinavých kolejnicích, pak dekodér po sérii výpadků ztratí signál a model je chvíli neovladatelný.


Kdybyste po vylesteni kolenic tyto osetril proti oxidaci, tak byste priste nemusel lestit. Kolejnice se sice provozem trochu spini, ale nejvetsi paseku nadelaji nevodive oxidy, ktere potom lestenim odstranujete.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 173
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Jacek » čtv 24 říj, 2024 7:13 am

Píšu, že se superkondenzátory nemusím vůbec řešit čistotu kolejnic. Nebo stejně tak sběračů. Prostě je velmi účelné tím vybavit každý model, jelikož ztrátě napájení se zcela zabránit nedá a je jedno jestli jestli mezi kolejnicí a koly nebo koly a sběracími plíšky. To leštění je myšleno obrazně.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod marian_r » čtv 24 říj, 2024 7:54 am

Ale tým sa z impulzného ovládania stane napäťové.
marian_r
 
Příspěvky: 402
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Zlámalík » čtv 24 říj, 2024 7:56 am

marian_r píše:Ale tým sa z impulzného ovládania stane napäťové.

Ale tak...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Zlámalík » pát 08 lis, 2024 3:49 pm

Jen takový drobný nápad. Mám pár elektrických strojů, zatím ale tratě bez trakčního vedení (podobnost s SŽ/ČSD je čistě náhodná).
Abych je mohl projet a nekazil si moc dojem, rozhodl jsem se omezit zdvih sběračů. To se bude hodit i tehdy, když sice mám trakční vedení, ale není sjízdné (když je zhotoveno třeba z vlasců), nebo když nechci riskovat utržení sběrače. Podle mne je lépe jezdit se sběračem 2 mm pod drátem, než řešit sjízdnost drátu.

U strojů od Kühna je to snadné, tam jsou na to přímo ohebné packy, na Laminátku jsem podvlékl drátěnou sponu pod sběračem a u Vectrona nalepil kousek plastu:

2024-11-08 00.01.50m.jpg

Je to kousek plastového profilu cca 0,6 x 1 mm (třeba Evergreenu), délky 2 mm, natupo nalepeného vteřiňákem ve výřezu pod sběračem.
Zespodu takhle:

2024-11-08 00.12.44m.jpg

Je vidět nosy sběračů, opřené o plast.
Následně to přišlo našedit a nikdo to nepozná, hlava sběrače je nyní ve výšce 48 mm nad TK (úpravou délky toho plastového kousku se dá zvolit jiná výška).

U Vectrona Dual Mode je to snadnější, tam není ten výřez, stačí proto na povrch střechy před výstupek, kterým prochází šroub sěrače nalepit něco podobného, zase tak ty 2 mm.

Tak třeba to někdo ocení, vzhled stroje je nyní mnohem lepší - a pomůže to i spolehlivému provozu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Zlámalík » ned 22 pro, 2024 6:23 pm

Jeden poznatek - dostal se ke mně Vectron DE od Tilliga, funglovka z krabičky. Dám na koleje, popojede 1 - 2 cm, zabzučí, něco cvakne. Stop. Změním směr, zabzučí, cvakne, nejede.
Rozborka - všechna nápravová ozubená kola jsou prasklá! Už se mi to stalo na jiném Vectronu dříve, evidentně to bude chyba hmoty, která křehne a neudrží tlak nalisované nápravy.
Všechna dvojkolí mají navíc z vnitřní strany prasklinu ve výplni jednoho kola.
Tak kdybyste někdo narazili na podivné zvuky z pojezdu, víte, kde hledat.

2024-12-17 23.42.52.jpg

2024-12-17 23.32.46.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod jamik22 » ned 22 pro, 2024 8:36 pm

Také se mi stalo. Při objednávce náhradních náprav mi vyzkoušený prodejce doporučil i výměnu přiléhajících malých ozubených koleček.
jamik22
 
Příspěvky: 495
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Tillig TT Vectron

Příspěvekod Radek Strnad » ned 22 pro, 2024 11:51 pm

Jo, tak přesně tuhle závadu jsem opravoval jednomu mladému kamarádovi na BR245 z nějakého startsetu. Podezříval jsem ho, že s mašinou šoupal ručně po kolejích a pastorky tak rozlomil. Nejspíš tedy neoprávněně..... :roll:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků