Jelikož instalace dekodéru se zvukem se zpravidla těžko obejde bez úprav interiéru v naší velikosti TT, jednu takovou instalaci zde popíšu pro inspiraci ostatních. Lokomotiva TilliG BR 189 je už připravená na instalaci dekodéru, nedisponuje ale dostatkem místa pro instalaci dekodéru i reproduktoru. Do svých lokomotiv kupuji dekodéry ESU LokSound Micro V3.5. Ty mají standardně oválný reproduktor, který jsem v tomto případě musel nahradit 2 menšími kruhovými, které se tak akorát vejdou pod desku plošného spoje (PCB) na koncích lokomotivy.

- nejdřív dokumentace původního stavu zapojení, všech 6 drátků připájených k PCB je potřeba odpájet a PCB odšroubovat.

- tady je už PCB dole, ještě zbývá vyjmout motor, aby bylo možné odfrézovat místo pro dekodér. Před frézováním je nutné frézované místo oblepit páskou přilepenou k sáčku, do které lokomotivu schováme. Zabrání se tak jemnému prachu z frézování, aby zaneřádil mechaniku podvozků.

- výsledek po frézování, používám miniaturní frézku HSS a celkem obyčejnou modelářskou vrtačku. Samotné frézování je trošku pracné, ale dá se to zvládnout. Na snímku je vidět, že i přes oblepení páskou se něco prachu přece jen dostalo do vnitřku lokomotivy.

- zkouška usazení dekodéru.

- čas na osazení reproduktorů. Po přeměření místa, kde budou (musí se vejít mezi stěny a zároveň mezi PCB a mechaniku podvozku), jsem vyvrtal další otvory do PCB, kde bude horní část reproduktoru přilepena vteřiňákem.

- reproduktory je potřeba přípájet sériově, místo původního na hnědé drátky. V tomto případě byly ty od dekodéru kratší, takže je bylo nutné prodloužit a spoje odizolovat páskou.

- oba reproduktory jsou osazené a drátky přichycené vteřiňákem tak, aby prošly přesně mezi motorem, šasi a setrvačníky (zvláště točící se setrvačníky by mohly narušit izolaci).

- zbývá osadit zpět PCB, připájet zpět všech 6 původních drátků - 2 od motoru oprostřed a 4 od sběračů z podvozků na koncích. 6-ti pinový konektor dekodéru se připojuje na místo původní přechodové desky pro analogový provoz, oranžovým drátkem dolů.

- po úspěšné zkoušce je nutné ještě piny konektoru ohnout do L, aby se to celé vešlo za kabinu strojvůdce a patřičně také smotat drátky. Pak už jen vše opět sestavit, a může se jezdit.