profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Zlámalík » stř 18 říj, 2023 8:43 pm

marian_r píše:Litomyský? Toto?

Ano. Výhodou bylo jejich celkově subtilnější provedení, použil jsem je na "kopřivovou" kolej a vlečky. Dnes bych to řešil extra pruty o nižším profilu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod marian_r » čtv 16 lis, 2023 3:47 pm

No dobre, kúpil som dve EW2 od Tilliga a nejaké flexky... Premeral, nakreslil výkres podľa NEM 122.

NEM122_podlozie.jpg


Podložie ("korok") vychádza pre uvedené flexky 3.9 mm. Pritom 4.0 sa predáva bežne pre H0, je v tom veľký hokej...
Čo používate? 4 mm je v pohode?

OOT: A pre Z to vychádza 1.4 mm.
marian_r
 
Příspěvky: 402
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 lis, 2023 4:19 pm

Podle toho, co modeluješ. Pro tratě na našem území bych vycházel ze zvyklostí zde platných, viz https://www.parostroj.net/modely/svrsek ... k_plan.htm
(na Parostroj bohužel nejde korektně odkazovat, takže pro hlavní stránku a menu jdi na parostroj.net a toto například najdeš v rubrice Modely.

Takže výška štěrkového lože po horní stranu pražců je 50 cm = 4 mm v TT. Pražce mají sílu 2 mm, použiješ tedy korek 2 mm a je to přesně.
V Německu mají třeba jiné zvyklosti, taky je tam jiný úklon svahu, se dívám.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod marian_r » čtv 16 lis, 2023 4:31 pm

Ďakujem, neočakával som také rozdiely. Takže na NEM122 DE sa môžem onô?
marian_r
 
Příspěvky: 402
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 lis, 2023 5:10 pm

Zdá se. Jsou tu i povolanější, ale všichni v TT dáváme pod koleje něco kolem 2 mm, ať už korek, gumu, SDK akustickou pásku...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod hank » čtv 16 lis, 2023 5:29 pm

marian_r píše:Ďakujem, neočakával som také rozdiely. Takže na NEM122 DE sa môžem onô?


Taky bys mohl použít výkresy skutečného železničního svršku a spodku. Pak zjistíš, že rozdíly jsou podle období vzniku výkresu resp. doby stavby nebo poslední velké opravy té které trati takové, že na domácím kolejišti si s normou NEM nemusíš dělat moc velké starosti.

Zlámalík píše:...taky je tam jiný úklon svahu, se dívám.


Úklon svahu v reálu závisí na materiálu náspu/zářezu a na jeho výšce/hloubce a ve skutečnosti jsou jeho tolerance dosti značné. Na internetu se dají dohledat učebnice, VŠ skripta a přednášky o dopravních stavbách z technických VŠ (ČVUT, Pardubice, Brno, Ostrava...), kde bývají uvedeny hodnoty pro soudržné/nesoudržné zeminy a horniny včetně podmínek, za kterých je nutno zřizovat opěrné zdi nebo jiné způsoby zajištění svahů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 lis, 2023 5:37 pm

Hank: s tím svahem pravda, zjednodušil jsem to. Nedodržení sypného úhlu a nerespektování vlastností zeminy vede k tomu, co známe z rakouské dálnice A5, kde to Alpina v rámci šetření na PPP projektu udělala co nejstrmější a - na mnoha místech jim to ujíždí :lol: A při dostavbě obchvatu Drasenhofenu se nepoučili a ujelo jim to zas :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Ivan » čtv 16 lis, 2023 5:54 pm

Já vycházel také z nějakého staršího výkresu a v TT mi to vyšlo 3 mm.
Ono se však někdy v modelech některé rozměry zvětšují, aby to působilo výrazněji.

Stavěl jsem drážku v TTf a podloží udělal jen z kartonu 1mm. Není to moc vidět s ohledem na okolí, dnes bych volil více.
Můžeš vyzkoušet a udělat, co se ti líbí více.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod hank » čtv 16 lis, 2023 6:45 pm

Podle platného předpisu S3 Správy železnic:

Nejmenší tloušťka kolejového lože od ložné plochy pražce po pláň tělesa železničního spodku (měřeno v místě pod kolejnicovým pásem, jehož svislá vzdálenost od pláně tělesa železničního spodku je menší*) se zřizuje:
a) u celostátní dráhy a regionálních drah v traťových a staničních hlavních a předjízdných kolejích
- s betonovými pražci 350 mm,
- s dřevěnými pražci 300 mm,
b) u celostátní dráhy a regionálních drah v ostatních staničních kolejích
- s betonovými pražci 300 mm,
- s dřevěnými pražci 250 mm,
c) na vlečkách
- s betonovými pražci 250 mm,
- s dřevěnými pražci 200 mm,
d) na celostátní dráze, regionálních drahách a vlečkách v koleji
- s ocelovými pražci 350 mm od úložné plochy pražce,
- s ocelovými pražci Y 300 mm od ložné plochy pražce


* Tohle "měřeno v místě pod kolejnicovým pásem, jehož svislá vzdálenost od pláně tělesa železničního spodku je menší" platí v klopeném oblouku, tj. pro vnitřní kolejnici oblouku.

Takže v TT bude ve většině případů pro normální rozchod vyhovovat tloušťka materiálu 2 - 3 mm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod marian_r » čtv 16 lis, 2023 6:53 pm

No, ale hrúbka pražcov je mierne nemodelová, 2 mm. A myslím že by sa mala v zaštrkovaní stratiť.

SDK pásky som našiel len 3 mm.

(Robím len dosku na testovanie súprav, lenže kamarát by sa hneval ak by som len nalepil koľajnice na dosku. Krajina MUSÍ BYŤ.) 8)
marian_r
 
Příspěvky: 402
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod Zlámalík » čtv 16 lis, 2023 8:17 pm

marian_r píše:No, ale hrúbka pražcov je mierne nemodelová, 2 mm. A myslím že by sa mala v zaštrkovaní stratiť.

Sorry, ale potřebujete teď všichni na každou věc obrázkovej návod? Hank ti tady napsal, kolik (nejméně) se dává pod pražce štěrku, k tomu si připočti výšku reálného pražce (150 mm) a máš celkovou výšku po vrch pražců. Tu podělíš 120, odečteš 2 mm modelových pražců a víš, jaký nalepit podklad. Je jedno, jestli je něco, co bude utopené, modelové, nebo ne, zajímá tě výsledek, ložná plocha pražců bude málokde vidět. Stejně se krajina ještě zatravní atd. a výšku lože nemáš šanci nikde reálně poznat, jestli někde letí milimetr...
Můžeš se podívat, jak jsem stanici dělal já, třeba Tě to inspiruje.

Edit: jestli to takhle ženete do krajnosti i na testovacím panelu, nezapomeňte na odvodnění a příkopy okolo trati. O to musí být koleje výš.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod marian_r » stř 26 úno, 2025 10:23 am

Kúpil som Tillig Styrostone do vitríny, ale koľaje do toho nejde vložiť, skúšal som flexi drevo, betón aj metrové. Je na to nejaká finta?
marian_r
 
Příspěvky: 402
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod PeterP » stř 26 úno, 2025 1:42 pm

Zo stránky Tillig ( automaticky preložene )

Jádro kolejového podloží tvoří extrudovaný tvrdě pěnový polystyren. Tento materiál je absolutně odolný vůči hnilobě, UV záření a ohni. Zátěžovou vrstvu tvoří elastická pryžokorková fólie, ke které je přilepena kamenná zátěž ve skutečném měřítku. Protože pražce kolejí jsou dole širší než nahoře, měli byste použít fén nebo podobně, abyste kamenný štěrk zahřáli na cca. 50 °C před zatlačením do dráhy. Totéž platí při vyjímání dráhy z podestýlky. Když vrstva kamenného štěrku vychladne, dráha je tak pevně usazena v podestýlce, že další připevňování hřebíky již není nutné.

Pro upevnění na dispoziční podklad doporučujeme použít kontaktní lepidlo STYROPAL (č. výrobku: 86401). :wink:
PeterP
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 14 črc, 2024 5:20 am

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod PeterP » stř 26 úno, 2025 1:43 pm

PeterP
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 14 črc, 2024 5:20 am

Re: profilové kolejivo TT Nová otázka-dole

Příspěvekod PaMi » stř 26 úno, 2025 4:32 pm

Toto podloží mám na celém kolejišti. Také jsem zjistil, že do podloží pro rovné koleje nejde vložit flexi kolej a naopak. Je potřeba používat podloží vždy pro daný typ kolejí - rovné nebo flexi. Rozteče pražců jsou totiž rozdílné.
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 507
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků