Petr Barchánek píše:V Rubrice Noviny 2025 píše Hank zajímavou myšlenku o tom, že zdejší komunita by si mohla nějak zvolit mluvčího pro jednání s výrobci.
Aby tohle teoreticky mělo smysl (tedy aby si komunita zvolila mluvčího), obávám se, že by bylo potřeba splnit relativně hodně podmínek:
1) Komunita musí být dostatečně početná, protože je diamtrální rozdíl mezi tím, jestli bude vyjadřovat názor dvaceti lidí, dvou set a nebo dvou tisíc.
2) Jednotliví členové komunity musí za mluvčím dostatečně stát, "ano, on nás reprezentuje" a to i za cenu, že některé individuální požadavky vyslyšeny nebudou - to že aukce na Aukru dokazují, že je x lidí, ochotných za starý a vyprodaný model zaplatit trojnásobek pořizovací ceny pořád ještě neznamená, že je mezi modeláři dostatek lidí, aby vykoupili celou novou sérii za cenu běžnou. Je potřeba, aby lidé vzali na vědomí, že jejich individuální požadavky nemusí být realistické v širším kontextu a stějne byli ochotní za mluvčím stát.
3) Je potřeba, aby mluvčí dodával více, než jen že by zprostředkoval "přání komunity". Měl by dodávat také něaké záruky. Pro výrobce není důležité, kolik lidí si model "přeje", ale kolik lidí si ho doopravdy "koupí". Což by znamenalo, že by mluvčí musel udělat spoustu práce nejen v rámci komunikování s výrobci, ale také analýzou informací od modelářů, dělání různých průzkumů, etc.. současně by bylo potřeba i to, aby lidé, kteří se zavážou, že "pokud se tenhle model vyrobí, koupím x kusů" tyto sliby dodržovali spolehlivě, aby se z toho dala dělat statistika. Např. pokud lidé slíbí odebrat 200 kusů, tak se dá dlouhodobě spolehnout na to, že 150-160 to bude a to je číslo, které se výrobci dá dodat.
4) Mluvčí by neměl sám nijak obchodovat s modelovou železnicí, aby mu nehrozilo obvinění ze střetu zájmů (což je přesně to, co se zde teď děje v kontextu Tilliga a DS). Pokud by se mu na tuto práci nesložila komunita, pak by to musel dělat zadarmo. Je vůbec někdo, kdo by byl ochotný to dělat? Protože považuji za krajně nepravděpodobné, že by takového člověka byli ochotní další výrobci (Piko, Roco, Arnold...) platit.
5) Daná pozice také bude obecně nevděčná v tom, že kdykoli se něco nepovede, snese se hromada hejtů na jeho hlavu, pokud se věci povedou, bude to většinou považováno za samozřejmost. Bude ten člověk dostatečně psychicky odolný, aby tyto křivdy ustál?
6) Určitou část této práce už tak jako tak suplují prodejci modelové železnice, kteří si u výrobců objednávají exkluzivní edice na vlastní riziko a také pro ně dodávají potřebné podklady. Měla by tedy tato pozice vůbec takovou přidanou hodnotu?