ESU Lokomotiva

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

ESU Lokomotiva

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 22 bře, 2020 1:35 pm

Pořídil jsem, díky současným výprodejům, dvě lokomotivy z edice „Engineering Edition“ a to „Class 132“ známá jako Ludmila a motorák „VT 62 904“. Z obou jsem velmi nadšený a potěšený. Především Ludmila vykazuje perfektní a hlasité zvuky včetně automatického sřípění kol při nízké rychlosti, kombinované osvětlení, jiskření brzdového obložení a kouř. Ten tedy především. Ve spojení s miniventilátorem dochází k typickému naftovému funění v závislosti na otáčkách (zvukových) motoru. Vydrží funět (a smrdět :) ) díky poměrně velké náplni, skoro dvakrát šest minut (po šesti minutách se kouř automaticky vypne a musí se znovu spustit). Prostě boží. Nemám ve zvláštní oblibě výrobce Liliput, ale tady se jim karoserie, klobouk dolů, opravdu povedla.
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Brejla » ned 22 bře, 2020 3:38 pm

Tak ti přeju hodně trpělivosti při čištění modelů a kolejiště od mastných zbytků kouře :mrgreen:
Taky jsem byl zpočátku z V200 nadšen než jsem zjisti skutečný stav a následky.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 23 bře, 2020 9:58 am

Brejla píše:Tak ti přeju hodně trpělivosti při čištění modelů a kolejiště od mastných zbytků kouře :mrgreen:
Taky jsem byl zpočátku z V200 nadšen než jsem zjisti skutečný stav a následky.

Prosím o podrobnější popis, ať vím co mne čeká :?
Mám zkušenosti, že z komína párovky to občas na začátku nevkusně prskne a je co čistit. U tohoto způsobu s ventilátorem jsem si zatím ničeho nevšiml. Okolí výfuku je čisté, respektivě vypadá čistě. Na co se mám připravit?
Jsou v kouři nějaké mastné usazeniny? Respektoval jsem přání výrobce a použil olej ESU. "Smrdí" jinak než mnou, jinak běžne používaný SR24 od Modellbahnol, kde se výrobce "kasá", že lze použít i na kontakty kol a koleje samotné (nikdy jsem to nezkusil, preferuji Francovku). Prosím o cenné zkušenosti a podněty. Předem díky...
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Brejla » pon 23 bře, 2020 4:18 pm

U lokomotivy s běžným kouřovým generátorem se znečistí souprava a jen úzký pruh kolem kolejí, moderní modely s dynamickým kouřovým generátorem znečistí podstatně širší prostor, i když jen slabší vrstvou. Ale časem to stejně asi naroste. Jak moc netuším, já s tím kouřem okamžitě po zjištění následků skončil.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Jindra Charvat » úte 24 bře, 2020 9:02 am

Prošel jsem celou diskuzi s tématem „kouř“ a nenašel jsem vysvětlení tvrzení o znečištění. Nezpochybňuji to!
Jen tomu chci porozumět. V diskuzi jsem našel přirovnání ke kuchyňské digestoři, a jak vypadá po pár dnech. No jo, ale tam se odpařuje ohromné plocha různých druhů mastnot, ne zrovna určených k odpařování. Také kouření v autě a „zamaštěné čelní okno“ je trochu mimo téma. Zaprvé sama podstata cigaretového kouře (dehet a spol) a za druhé i jeho velké množství je z mého pohledu také trochu mimo.
Jezdím a kouřím ze „Synchronizovaného generátoru kouře“ denně (v současnosti :| ) protože jsem tím opravdu unešen a zatím nic pozorovatelného. Napadá mne přirovnání s voskovými svíčkami, ale to by ty katedrály v průběhu století pod tou vahou „nánosu“ musely spadnout :) .
Já tím jen naznačuji, aby to nebyla kachna ve smyslu turek (kávový logr) je zdravý škodlivý (no každej to přeci ví), ale ve skutečnosti je to trochu podstatně jinak, stejně jak s těmi domácími vajíčky a cholesterolem – ale to není předmětem této diskuze.
Pokud prosím má někdo relevantní podklady pro „špinení“, nebo ale i pro event. škodlivost spalin v rámci dýchání v uzavřené místnosti, prosím přispějte
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod chripkoj » úte 24 bře, 2020 3:37 pm

Neviem, neviem. Ja mám BR86 od roco s generátorom dymu a používam ho dosť často (každá návšteva). Koľaje sú bežne zašpinené (bandážami) a loko nie je extra mastná (a to sem tam prskne). Nevidím v tom žiadny problém v používaní. Olej používam origo roco.
chripkoj
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 20 říj, 2015 1:18 pm
Bydliště: Poprad

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 02 lis, 2020 10:43 am

VT 62 904
Am 4/4, V200
622.01, EVB_Ludmila
Jak sem zde výše uvedl, provozuji tyto výše uvedené lokomotivy od výrobce ESU.
S kvalitou a detailním provedení modelů včetně jejich provozu jsem velmi spokojený. Připomínám luxusní balení jednotlivých modelů. Všechny mají možnost pouhým připnutím a odepnutím kluzného kontaktu variabilitu AC/DC provozu a aktivní kouřový generátor aktivně spojený se zvukem (jak zapnutí tak i množství kouře). Testoval jsem provoz jak na kolejích Marklin AC tak i Piko DC. V neposlední řadě skvělý - hlasitý zvuk má teké něco do sebe (kam se hrabe Marklin nebo ROCO - ještě tak sergej od Pika). Nesmím ani zapomenout na silné kondenzátory.
Teď něco z provozu, tedy ty mouchy...
VT 62 904 - motorek v kouřovém ventilátoru někdy zpočátku provozu píská (nutno doplnit kapalinu na max a nechat jemně prohřát)
622.01, EVB_Ludmila - po pár hodinách provozu přestala svítit jedna strana, demontáž a zjištěn upadlý drátek z rozvodné desky (bože to je uvnitř elektrárna a drátovna :))
a opět motorek v kouřovém ventilátoru občas zpočátku provozu píská (nutno doplnit kapalinu na max a nechat jemně prohřát)
Am 4/4, V200 - po cca hodině provozu začala mašina divně cukat, a po odhalení závady jsem zjistil prasklé ozubené kolečko na hnaném soukolí, takže při otáčení v prasklině nesouhlasil zubový modul a došlo k občasnému žaškobrtnutí. Hřídel je vrubovaná a ozubené plastové kolečko nalisované a při nalisování zřejmě naprasklo atd. Skočil jsem na stránky ESU, popsal závadu včetně uvedených dat na faktuře od prodejce (Google překladačem do angličtiny)-foto tam nešlo přiložit-a odeslal. Do týdne jsem měl v kaslíku dopis s novým soukolím - komu čest, tomu čest.
Bohužel, jak jsem hledal závadu, tak jsem tak dlouho šachoval s kluzným kontaktem (jedna z případných možných závad cukání), až mi mašina v současnosti občas v AC ztratí kontakt. Mohu upozornit, že to přepínání AC/DC uvnitř není nic jednoduchého, ale jedná se o poměrně složité mechanické minijazýčkové přepínátko :), které opravdu přepíná všechna kola na sběr proudu dle právě používaného systému.
Na druhou stranu, ačkoli má mašina kouřové generátory dva tak s nimi žádné problémy nejsou (doufám že jsem to nezakřikl-tedy nezapsal).
Pro provozovatele Marklina, pod mfx pouze 16 zvukových funkcí - zbytek jen pod DCC. Platí pro všechny uvedené typy. Na závěr mohu jen konstatovat, že je velká škoda, že tu Ludmilu neudělali i jako Raguina.
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod ales@zitka.name » čtv 25 črc, 2024 11:25 am

Pokud to chapu spravne, maji ty lokomotivy bezne DC dvoukoli a k elektrickemu propojeni prave a leve strany dochazi az v lokomotive, proto staci prepinacem prepnout a odmotovat AC "brusku" a mam DC lokomotivu?
ales@zitka.name
 
Příspěvky: 49
Registrován: ned 30 dub, 2017 1:27 pm

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod radeksindy » čtv 25 črc, 2024 11:51 am

Ano, ale zůstává problém rozkolí. Neexistuje společná hodnota a ESU nastavuje cca 14,1 mm. Rukou mi prošly V200, DB 151 a T16 a u všech to bylo pro DC systém blbě.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 25 črc, 2024 12:43 pm

Nejen rozkolí ale bohužel i okolků - viz zde: viewtopic.php?f=15&t=14679&start=15
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 25 črc, 2024 12:46 pm

Původní Maerklin dvojkolí skákaly po drobném kolejivu při prvním testu na našem kolejišti - pochopitelně výhybky pro ně nebyly sjízdné.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod radeksindy » čtv 25 črc, 2024 7:06 pm

Zdenek Valter : Nejen rozkolí ale bohužel i okolků


ESU lokomotivy mají nižší okolky, to není problém.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod StandaR » čtv 25 črc, 2024 9:23 pm

radeksindy píše:Ano, ale zůstává problém rozkolí. Neexistuje společná hodnota a ESU nastavuje cca 14,1 mm. Rukou mi prošly V200, DB 151 a T16 a u všech to bylo pro DC systém blbě.


Tohle mi teda přijde nepřijatelné. Lokomotivy jsou reklamované jako AC/DC ale měly by se prodávat jako AC/potencionálně s vybraným kolejivem DC*. Pro mě osobně obrovské zklamání u T18
H0 V Epocha osobní, VI Epocha Nákladní

Víc změněných plánů, než kdy výrobci vyrobili modelů :)
StandaR
 
Příspěvky: 742
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 28 črc, 2024 9:40 am

ales@zitka.name píše:Pokud to chapu spravne, maji ty lokomotivy bezne DC dvoukoli a k elektrickemu propojeni prave a leve strany dochazi az v lokomotive, proto staci prepinacem prepnout a odmotovat AC "brusku" a mam DC lokomotivu?

Loko Esu to mají "automatizované". Odebere se bruska a je z toho DC mašina. Vloží se bruska a máme AC mašinu. K přepnutí dochází automaticky vyjmutím a vložením brusky. Je tam (pod bruskou) pomocný mechanický kontakt, který mechanicky přepne uvnitř mašiny speciální - mechanické jazýčkové relé.
S těmi koly je to takový kočkopes. Nižší okolky, širší "běhouny". Někde jsem četl, že to někomu jezdí spolehlivě i na DC, nemohu to ale najít, abych připojil odkaz... Na AC - na nových kolejích (C track) - to jezdí bez problémů \mimo výše uvedené, ale to není záležitostí mechanickou, ale elektromechanickou. Jezdí dokonce lépe nežli leckteré modely přímo na AC vyrobené a to doslova a do písmene. Na DC jsem to zkoušel jen "na krátko" spíše jen pro zajímavost, takže věřím, že na větším kolejišti to někde může dělat věci nežádoucí. Občas některá mašina má prostě "svoje" místo pro neplechu :).
Osobně by mě zajímalo, co konkrétně dělají ESU loko v DC systému "blbě". Určitě to nebude jízda na rovině či oblouku. Předpokládám nějaké problémy na výměnách, ale jaké? Mne třeba větší rozkolí (nad 14,1) vyhazovalo na srdcovce nápravu. Obráceně by to snad ale problém být neměl... Také by mne zajímalo, jestli to dělají všechny uvedené modely na stejném místě apod.
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: ESU Lokomotiva

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 28 črc, 2024 9:55 am

Jsou to jednoznačně výhybky.
Tam to je určitě problém - jinak okolky jsou problém na nižších kolejích - třeba mnou předělávaná jednotka Hamburg s původními koly AC skákala na kolejivu Tillig Elite Code 83 - 2,1 mm!!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků