Opět je třeba trošku osvěty...
Mikinko, Tempotaxi, ... :
Reflektory nebyly "různých" provedení, ani se "neměnily"...
Tedy postupně:
V 80. letech přišli v PLD Karlovy Vary s nápadem, jak vyřešit u "singrovek" jejich slabý reflektor. Ten původní totiž nesvítil o moc více jak poziční světla, doslova bludička. Původní hliníkový prstenec sejmuli a na původní trubku pro reflektor nasadili nové těleso. Nevím, zda to bylo jen použití nějakého svítidla původně určeného úplně na něco jiného a zrovna to pasovalo, nebo to bylo vyráběno jen k tomuto účelu, to by věděli bývalí karlovarští zaměstnanci... Novým velkým reflektorem byly vybaveny perspektivní karlovarské vozy (možná turnusové ?), nikoli však jednorázově, spíš jak šel čas... V provozu se to běžně nesundávalo, neměnilo, nevracelo do původní podoby, prostě vozy ho měly až do konce svého provozu. Mám nepotvrzené tušení, že cca v pol. 90.let po vyřazení některých vozů s velkým reflektorem byly reflektory s těchto sejmuty a byly jimi vybaveny jiné vozy dosud s malým reflektorem. Snad výjimkou byl vůz 820.068, ten snad měl v 80.letech velký reflektor, ale v 90.letech po dílnách již v unif.laku se širokým žl.pruhem, to měl opět původní, tedy nejspíš vlivem dílenské opravy v ŽOS, možná se reflektory "někomu hodily"...(?) Vůz 820.100 po poslední opravě do muzejního stavu též obdržel původní malý reflektor. Je dost možné a dle dostupných fotografií i pravděpodobné, že velký reflektor nebyl úplně jednotný ve všech detailech a mohl se mírně lišit v detailech (uchycení, tvar skla - ploché či vypouklé?)...
Prokazatelně měly velký reflektor minimálně tyto motorové vozy: 820.020, 030, 035, 044, 045, 046, 056, 057, 067, 068(?), 100, 110
Zásadní tedy je, že velké reflektory měly pouze karlovarské vozy a to zdaleka ne všechny a že u jednotlivých vozů je rozdílná doba, od kdy je měly osazeny.
Loga ČD se na "singrovky" dostala až později, po rozdělení ČSD vozy v polomáčeném nátěru s oranž pruhem dožily se zamalovaným ČSD, vozy v unifikovaném nátěru postupně dožívaly s oválným červeným stadionem ČSD, často doslova umytým působením drastických mycích prostředků v depu Karlovy Vary. Ty co vydržely déle později obdržely "karlovarské" červené logo ČD (820.006, 024, 035, 056, 068). Až v polovině 90. let, když se natíraly do polomáčeného nátěru různých provedení 820.030, 046, 056, 057 a 110, dostaly tyto vozy bílé logo ČD. Vůz 820.089 v unifik. suříkovém nátěru, ano, ten jediný měl černé logo ČD, to ovšem nalepili v LD Česká Třebová.
Snad ještě k sedadlům... Motoráky měly dvoj a trojsedadla (!), přívěšáky Balmy dvojsedadla, vše potaženo zelenou koženkou hrubého vzoru nikoli příliš tmavou, tedy tou samou jako např. vozy M286 a Balmy dlouhé... Ano, ke konci provozu se u Balmů (Bixů) vyskytly nějaké anomálie, ale to asi není tak podstatné. Třeba pamatuji tmavou koženku stejnou jako u vozů B s odporovým topením, ale to bylo když už byla ta původní poškozená a nebylo kde brát..., taky lesklá morouhatá šedá se používala..., ale to byl skutečně hnus...
Tedy, co z toho plyne?
Pokud chce výrobce MTB dělat pěkné věrné modely, je třeba vždy dle dostupných fotografií posoudit konkrétní vůz v konkrétním období. Zkušenost je taková, že po uvedení modelu na trh si Ti "skuteční" modeláři hned zajistí konfrontaci se skutečnou předlohou a nekoupí si pochopitelně kdejaký nesmysl. Bohužel, u MTB (a je to furt stejný) si nedají před výrobou dohromady všechny potřebné dokumentace a výsledky jsou bohužel hned na světě... Prostě pánové od MTB neznají provoz, jsou to modeláři, ale neznalí detailů... Vše je jen tak nějak, jak to asi vypadalo a co nevíme, tak to si vymyslíme...
Tedy, je nesmysl dělat motor 820.063 v podobě, jak nikdy nevypadal. Navíc, proč mu dávat černé logo ČD, když s červeným stadionkem by navíc vypadal mnohem krásněji, to snad na okraj... Pokud je forma měnitelná v oblasti reflektoru, pak je to skvělé, budou se moci dělat jak varianty s původním reflektorkem, tak i ty s velkým nepůvodním. Pokud však je forma pevná s nezaměnitelným velkým, opět si MTB na sebe ušilo bič... Potom je možnost variability velice nízká, modelová věrnost je možná pouze na část karlovarských vozů, historický původní nátěr a klasické provedení vozu napříč dobou nelze udělat vůbec, nemluvě o těch slovenských... Že by opět promarněná šance ??? Pokolikáté už?