820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Svratka » stř 03 črc, 2019 12:24 pm

Opět je třeba trošku osvěty...

Mikinko, Tempotaxi, ... :

Reflektory nebyly "různých" provedení, ani se "neměnily"...

Tedy postupně:

V 80. letech přišli v PLD Karlovy Vary s nápadem, jak vyřešit u "singrovek" jejich slabý reflektor. Ten původní totiž nesvítil o moc více jak poziční světla, doslova bludička. Původní hliníkový prstenec sejmuli a na původní trubku pro reflektor nasadili nové těleso. Nevím, zda to bylo jen použití nějakého svítidla původně určeného úplně na něco jiného a zrovna to pasovalo, nebo to bylo vyráběno jen k tomuto účelu, to by věděli bývalí karlovarští zaměstnanci... Novým velkým reflektorem byly vybaveny perspektivní karlovarské vozy (možná turnusové ?), nikoli však jednorázově, spíš jak šel čas... V provozu se to běžně nesundávalo, neměnilo, nevracelo do původní podoby, prostě vozy ho měly až do konce svého provozu. Mám nepotvrzené tušení, že cca v pol. 90.let po vyřazení některých vozů s velkým reflektorem byly reflektory s těchto sejmuty a byly jimi vybaveny jiné vozy dosud s malým reflektorem. Snad výjimkou byl vůz 820.068, ten snad měl v 80.letech velký reflektor, ale v 90.letech po dílnách již v unif.laku se širokým žl.pruhem, to měl opět původní, tedy nejspíš vlivem dílenské opravy v ŽOS, možná se reflektory "někomu hodily"...(?) Vůz 820.100 po poslední opravě do muzejního stavu též obdržel původní malý reflektor. Je dost možné a dle dostupných fotografií i pravděpodobné, že velký reflektor nebyl úplně jednotný ve všech detailech a mohl se mírně lišit v detailech (uchycení, tvar skla - ploché či vypouklé?)...

Prokazatelně měly velký reflektor minimálně tyto motorové vozy: 820.020, 030, 035, 044, 045, 046, 056, 057, 067, 068(?), 100, 110

Zásadní tedy je, že velké reflektory měly pouze karlovarské vozy a to zdaleka ne všechny a že u jednotlivých vozů je rozdílná doba, od kdy je měly osazeny.

Loga ČD se na "singrovky" dostala až později, po rozdělení ČSD vozy v polomáčeném nátěru s oranž pruhem dožily se zamalovaným ČSD, vozy v unifikovaném nátěru postupně dožívaly s oválným červeným stadionem ČSD, často doslova umytým působením drastických mycích prostředků v depu Karlovy Vary. Ty co vydržely déle později obdržely "karlovarské" červené logo ČD (820.006, 024, 035, 056, 068). Až v polovině 90. let, když se natíraly do polomáčeného nátěru různých provedení 820.030, 046, 056, 057 a 110, dostaly tyto vozy bílé logo ČD. Vůz 820.089 v unifik. suříkovém nátěru, ano, ten jediný měl černé logo ČD, to ovšem nalepili v LD Česká Třebová.

Snad ještě k sedadlům... Motoráky měly dvoj a trojsedadla (!), přívěšáky Balmy dvojsedadla, vše potaženo zelenou koženkou hrubého vzoru nikoli příliš tmavou, tedy tou samou jako např. vozy M286 a Balmy dlouhé... Ano, ke konci provozu se u Balmů (Bixů) vyskytly nějaké anomálie, ale to asi není tak podstatné. Třeba pamatuji tmavou koženku stejnou jako u vozů B s odporovým topením, ale to bylo když už byla ta původní poškozená a nebylo kde brát..., taky lesklá morouhatá šedá se používala..., ale to byl skutečně hnus... :-)

Tedy, co z toho plyne?
Pokud chce výrobce MTB dělat pěkné věrné modely, je třeba vždy dle dostupných fotografií posoudit konkrétní vůz v konkrétním období. Zkušenost je taková, že po uvedení modelu na trh si Ti "skuteční" modeláři hned zajistí konfrontaci se skutečnou předlohou a nekoupí si pochopitelně kdejaký nesmysl. Bohužel, u MTB (a je to furt stejný) si nedají před výrobou dohromady všechny potřebné dokumentace a výsledky jsou bohužel hned na světě... Prostě pánové od MTB neznají provoz, jsou to modeláři, ale neznalí detailů... Vše je jen tak nějak, jak to asi vypadalo a co nevíme, tak to si vymyslíme...
Tedy, je nesmysl dělat motor 820.063 v podobě, jak nikdy nevypadal. Navíc, proč mu dávat černé logo ČD, když s červeným stadionkem by navíc vypadal mnohem krásněji, to snad na okraj... Pokud je forma měnitelná v oblasti reflektoru, pak je to skvělé, budou se moci dělat jak varianty s původním reflektorkem, tak i ty s velkým nepůvodním. Pokud však je forma pevná s nezaměnitelným velkým, opět si MTB na sebe ušilo bič... Potom je možnost variability velice nízká, modelová věrnost je možná pouze na část karlovarských vozů, historický původní nátěr a klasické provedení vozu napříč dobou nelze udělat vůbec, nemluvě o těch slovenských... Že by opět promarněná šance ??? Pokolikáté už?
Naposledy upravil Svratka dne stř 03 črc, 2019 2:25 pm, celkově upraveno 5
Svratka
 
Příspěvky: 271
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 črc, 2019 1:39 pm

Já děkuji za vyčerpávající přednášku. Nač se zabývat něčím, co je už špatně. Neříkám, že stávající model by nešel předělat. Přitom na burze je modelů M 240.0 a Balmů dost.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod vorisekml » stř 03 črc, 2019 2:09 pm

Je tu jedno řešení. V doplňkových leptech pro hektora v H0,, jsem donutil p. Žitného udělat redukční kroužek na velký reflektor. CS train taky udělal velkou parabolu a hodně hektoru měla malý reflektor. Bohužel nevím zda to půjde udělat i na singrovce. Neměl jsem ji v ruce....
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 890
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod sPy-Ro » stř 03 črc, 2019 3:07 pm

Např. tady je stanovena cena na 1900,-
https://www.hobby-shop.cz/masinky/motor ... 1239-H0-45)
sPy-Ro
 
Příspěvky: 52
Registrován: sob 11 led, 2014 11:08 am

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod hummus » stř 03 črc, 2019 5:01 pm

Tempotaxi píše:...Přitom na burze je modelů M 240.0 a Balmů dost.

To sice ano, ale ve vší úctě, kolik jich dosahuje kvality alespoň modelu MTB? Jeden ze dvaceti? A pak bývá výrazně dražší než model MTB.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 575
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Vojtěch Vorel » stř 03 črc, 2019 5:35 pm

sPy-Ro píše:Např. tady je stanovena cena na 1900,-
https://www.hobby-shop.cz/masinky/motor ... 1239-H0-45)

Je to jiný vůz a jiné měřítko, ale cca tak nějak to bude asi i tady. A dva tisíce za vagón je pro mě prostě moc, i kdyby to byla Baika od Igry...
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod mad_noodle » stř 03 črc, 2019 6:07 pm

Vojtěch Vorel píše:
sPy-Ro píše:Např. tady je stanovena cena na 1900,-
https://www.hobby-shop.cz/masinky/motor ... 1239-H0-45)

Je to jiný vůz a jiné měřítko, ale cca tak nějak to bude asi i tady. A dva tisíce za vagón je pro mě prostě moc, i kdyby to byla Baika od Igry...


Ale není, jen musíte překliknout na druhou stránku, tam najdete Vámi požadovaný za výše uvedenou cenu...
mad_noodle
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 29 bře, 2013 6:39 pm

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Vojtěch Vorel » stř 03 črc, 2019 6:19 pm

mad_noodle píše:
Vojtěch Vorel píše:
sPy-Ro píše:Např. tady je stanovena cena na 1900,-
https://www.hobby-shop.cz/masinky/motor ... 1239-H0-45)

Je to jiný vůz a jiné měřítko, ale cca tak nějak to bude asi i tady. A dva tisíce za vagón je pro mě prostě moc, i kdyby to byla Baika od Igry...


Ale není, jen musíte překliknout na druhou stránku, tam najdete Vámi požadovaný za výše uvedenou cenu...


Aha, pardón, toho jsem si nevšimnul. Nicméně druhá věta platí, tím spíš, že vůz k M275.1 je nepatrně levnější. 1900 za tohle je prostě hodně i s tím osvětlením.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod look23 » stř 03 črc, 2019 7:46 pm

TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1184
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Jacek » stř 03 črc, 2019 7:48 pm

Vojtěch Vorel píše:1900 za tohle je prostě hodně i s tím osvětlením.

Toš ho s tím osvětlením zkuste postavit levněji. Když spočítám cenu leptané stavebnice v TT, lištu s DCC osvětlením a veškerý potřebný materiál, jsem hned na dvou litrech... A co práce.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Brejla » čtv 04 črc, 2019 3:50 am

Jacek píše:
Vojtěch Vorel píše:1900 za tohle je prostě hodně i s tím osvětlením.

Toš ho s tím osvětlením zkuste postavit levněji. Když spočítám cenu leptané stavebnice v TT, lištu s DCC osvětlením a veškerý potřebný materiál, jsem hned na dvou litrech... A co práce.


Srovnávat cenu jednoho ručně dělaného kusu a hromadné výroby není zrovna dobrý příklad.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod sidlo » čtv 04 črc, 2019 4:43 am

Brejla píše:Srovnávat cenu jednoho ručně dělaného kusu a hromadné výroby není zrovna dobrý příklad.

Pojem hromadná výroba se používá pro něco jiného než je výroba pár set kusů modelů. Ale rozumím tomu, že je potřeba trollit za každou cenu.

Podle mě je ta cena přiměřená. Srovnávám cenu běžných vozů a cenu běžných osvětlení k nim.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3624
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod viky » čtv 04 črc, 2019 5:17 am

sidlo píše:
Brejla píše:Srovnávat cenu jednoho ručně dělaného kusu a hromadné výroby není zrovna dobrý příklad.

Pojem hromadná výroba se používá pro něco jiného než je výroba pár set kusů modelů. Ale rozumím tomu, že je potřeba trollit za každou cenu.

Podle mě je ta cena přiměřená. Srovnávám cenu běžných vozů a cenu běžných osvětlení k nim.


Podle mě cena 1900 kč je proti modelu nepřiměřená.
Za ty peníze mohou být čelní okna čirá, tedy dát si práci a nechat vyleštit formy.
Je jedno jak se nazývá "hromadná výroba".
Prostě cena leptu je vyšší než cena par set výlisků kastlí vagonů.
viky
 
Příspěvky: 203
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod Brejla » čtv 04 črc, 2019 5:43 am

sidlo píše:
Brejla píše:Srovnávat cenu jednoho ručně dělaného kusu a hromadné výroby není zrovna dobrý příklad.

Pojem hromadná výroba se používá pro něco jiného než je výroba pár set kusů modelů. Ale rozumím tomu, že je potřeba trollit za každou cenu.


Jdi se dovzdělat - https://managementmania.com/cs/seriova-vyroba
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: 820(Ex M240) + 020(Bix) od MTB

Příspěvekod sidlo » čtv 04 črc, 2019 5:44 am

běžný vůz https://www.itvlaky.cz/velikost-ho/h0-osobni-vuz-2--tridy--cd-marklin/
běžné osvětlení https://www.itvlaky.cz/osvetleni-do-osobnich-vozu/h0-osvetleni-pro-osobni-vuz-5381-atd-piko-56135/

Je to každého volba. Vláčky nejsou levný koníček. Nikdo není nucen si to koupit.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3624
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků