E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » stř 20 úno, 2019 10:29 am

vvitty píše:
Mimo jiné podstatně klesnul odběr jedoucí lokomotivy.


A jaký podstatný to má účel? To bude mít motor energetické označení A++ :mrgreen:
Tím je to má být od MTB lepší ? luxusnější :?: .... :lol:
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Pavel 152 » stř 20 úno, 2019 11:13 am

Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 81
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Pavel 152 » stř 20 úno, 2019 11:31 am

Proč ložiska až nyní?
Zavedení plastových osiček mělo důvod v jednoduché výrobě. Osa i s ozubením se odstříkne v lisu a pak se na ní jen nalisují kovové disky kol. Používají to levní výrobci, například Piko, Taurus Herkules v TT. Možná mají jiný plast nebo mazivo, že to funguje lépe. MTB má možná větší stykovou plochu (aby to déle vydrželo), možná mají špatné mazivo, vždyť ten olej co z toho všude vytéká smrdí jak motorový do auta. Piko možná používá něco na bázi silikonu nebo teflonu.
Jak z toho? Kovové osičky, navroubkované a vkládané při lisování plast. ozubení, taktéž dvojkolí jsou drahé a pracné, i zmetkové při výrobě. Nebo ozubené kolo nafest na nevroubovanou osku, jako u Guetzolda, co brzo prasknou?
Tak ložiska nejsou tak špatné řešení. Těsnost v podvozku a na hřídeli asi časem vyřeší. Doufejme.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 81
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mikinko » stř 20 úno, 2019 11:57 am

Pavel 152 píše:Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel

To je síce pekné, ale poprosil by som nejaké vierohodné výsledky meraní - porovnanie napríklad lokomotívy Roco s bežným uložením náprav oproti MTB s tými ložiskami - porovnatelné mašinky, rovnaká záťaž, dekodér, profil trate. A samozrejme aj vyčíslenie, aký vplyv na odber majú reálne tie ložiská a aký záťaž, čo ide za mašinkou a profil trate (osobne si myslím, že vplyv trecej sily náprav bude úplne zanedbateľný v porovnaní s vplyvom tiaže napríklad 8 rýchlikových vozňov na stúpaní 2-3 cm/m). Potom sa vieme baviť o tom, aký to má zmysel. Inak je to len fantazírovanie ....
A v globále nie je problém s ložiskami (aj keď - viď moja skúsenosť s bobinou a novým pojazdom) ale v tom, že si stačí prečítať diskusie o modeloch MTB tu na fóre aby si MTB dokázalo urobiť obraz, kde sú skutočne dôležité veci na ich modeloch, ktorým sa majú venovať ...
mikinko
 
Příspěvky: 1079
Registrován: ned 06 pro, 2009 7:05 am
Bydliště: Žilina

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mikinko » stř 20 úno, 2019 12:00 pm

Len na doplnenie - samozrejme, nielen tiaž tej súpravy vozňov, ale aj odpor náprav z ich uloženia a nedajbože aj z trenia zberných plieškov pre osvetlenie vozňov ....
mikinko
 
Příspěvky: 1079
Registrován: ned 06 pro, 2009 7:05 am
Bydliště: Žilina

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mlha » stř 20 úno, 2019 6:43 pm

Pavel 152 píše:Proč ložiska až nyní?

Tak ložiska nejsou tak špatné řešení. Těsnost v podvozku a na hřídeli asi časem vyřeší. Doufejme.
Pavel

Obávám se, že nevyřeší, pokud bude podvozek z plastu a nebude tam uložení s přesahem......
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2609
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Aleson » pát 22 úno, 2019 12:24 am

kupla píše:Mě však zajímá barva pluhu na tomto modelu, nikde jsem se nedopátral této kombinace bíločerveného šrafovaného pluhu a původního nátěru za dob ČSD (za Kryšpínova označení). Vždy jsem našel pouze pluh zelený.
141 v "původním pseudonátěru" to některé měly, tuším 141.1004.
Ví někdo něco víc?


Konečně jsem se dostal k tomu, abych blíže prozkoumal barevné řešení těchto lokomotiv z doby ČSD. Omlouvám se, ale asi jsem při rychlém přečtení přesně nepochopil tvůj dotaz. Lokomotiv s původním značením E499.1 (ev. i E469.1), bylo s červeno-bíle pruhovaným pluhem celá řada, ale ne s tímto barevným provedením skříně (tmavě zelená - stříbrný pruh s červeným lemováním - bledězelená).Takto barevně provedené lokomotivy (pravděpodobně z výroby), mají na všech mně dostupných fotografiích od poloviny 60.a v 70.letech pluh tmavě zelený - v barvě skříně, zřejmě olemovaný bílou linkou. Lokomotivy s červeno-bíle pruhovaným pluhem jsou už vidět koncem 70.let ale v kombinaci tmavě zelené a krémové (slonová kost),doplňované pak o oranžový výstražný pruh na čelech a bez stříbrného ozdobného pruhu po obvodu skříně. Nenašel jsem žádnou lokomotivu (z dobových fotek asi 60 strojů obou řad), která by měla současně ozdobný stříbrný pruh a pruhované pluhy.

Musím říct, že nastříkaný odstín tmavězelené barvy skříně mě velmi potěšil, protože dobře odpovídá tehdejším nátěrům, a velice slušně provedený stříbrný pruh s tenkým červeným lemováním vypadá velmi dobře.

Ale ze zjištěných skutečností vyplývá, že tmavě zelenou měly být zřejmě nastříkány i pluhy. Škoda, tohle mohl výrobce snadno vyřešit...

Aleson
Aleson
 
Příspěvky: 140
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mikinko » pát 22 úno, 2019 6:31 am

to aleson : Diky za info. No, možno by stálo za to kontaktovať MTB, resp. niektorého z predajcov (p. Dalecký) aby informovali MTB. Chystajú sa ďalšie série (aspoň podľa webu), tak by to mohli upraviť ....
mikinko
 
Příspěvky: 1079
Registrován: ned 06 pro, 2009 7:05 am
Bydliště: Žilina

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » pát 22 úno, 2019 7:35 pm

Pavel 152 píše:Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel


Zcela to chápu ale rozhodně ložiska nebudou mít takový velký rozsah na uhlíky v motoru, protože ampérové zatížení nebude tak rozdílné aby to žralo uhlíky a nebude to hrát velkou roli v opotřebení, motor se bude pořád točit stejně.
Tím největším důvodem použití ložisek je určitě proto, že plastová osička v nápravové převodovce vydírala uložení kde vznikalo nežádoucí tření a tím se zkracovala životnost používání modelu.
Nebylo to nejlepší řešení a proto došlo na ložiska z Číny aby se eliminoval tento problém.. :wink:

Nic jiného v tom nevím.
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Mcx » pát 22 úno, 2019 8:06 pm

No, po 8 letech provozu mé první MTB T 478.1, opotřebení os a uložení digitální šuplerou v podstatě neměřitelné. Řešení zcela jistě lepší než ocelová osa v nějakém zinkovém odlitku. A když mnozí jásají nad modely z Číny proč ne nad ložisky, konec konců mnohé zboží z Číny je dnes na špičkové úrovni.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1706
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » pát 22 úno, 2019 9:26 pm

Nic proti ložiskům z Číny nenamítám, objednával jsem 50 ks za 12,50 dolaru na zkušební kolej. :wink:
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Brejla » sob 23 úno, 2019 7:21 am

ČouĎák píše:
Pavel 152 píše:Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel


Zcela to chápu ale rozhodně ložiska nebudou mít takový velký rozsah na uhlíky v motoru, protože ampérové zatížení nebude tak rozdílné aby to žralo uhlíky a nebude to hrát velkou roli v opotřebení, motor se bude pořád točit stejně.
Tím největším důvodem použití ložisek je určitě proto, že plastová osička v nápravové převodovce vydírala uložení kde vznikalo nežádoucí tření a tím se zkracovala životnost používání modelu.
Nebylo to nejlepší řešení a proto došlo na ložiska z Číny aby se eliminoval tento problém.. :wink:

Nic jiného v tom nevím.


Kdo má znalosti o technologii uložení s valivými ložisky i s moderními samomaznými kluznými pouzdry si na autora tohoto nápadu ,zvláště při zatížení a otáčkách obvyklých v našich modelech, udělá svůj názor. Kdo o tom nic neví autora třeba i pochválí za inovaci.
Brejla
 
Příspěvky: 1060
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » sob 23 úno, 2019 10:05 am

Brejla píše:
Kdo má znalosti o technologii uložení s valivými ložisky i s moderními samomaznými kluznými pouzdry si na autora tohoto nápadu ,zvláště při zatížení a otáčkách obvyklých v našich modelech, udělá svůj názor. Kdo o tom nic neví autora třeba i pochválí za inovaci.


Ještě jsem opomněl ten největší prioritní důvod použití ložisek místo mosazných pouzder je, že kuličkové ložisko za 4 kč bude levnější než mosazné pouzdro.

Ale pokroku je dosaženo a už se používá kovová osička, teď by to chtělo jen dotáhnout tvary aby to nebyly takové iluze .
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Charlie » pát 01 bře, 2019 2:29 pm

Druhá vyrobená série lokomotiv MTB změnila vzhled. Má zelené pluhy, střešní lávka má světlejší barvu.
ČSD, H0, H0e, DCC a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 238
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mikinko » pát 01 bře, 2019 2:36 pm

Charlie píše:Druhá vyrobená série lokomotiv MTB změnila vzhled. Má zelené pluhy, střešní lávka má světlejší barvu.

A dúfam že už aj jazdiť bude dobre .... :-) Teším sa na ňu .... :-)
mikinko
 
Příspěvky: 1079
Registrován: ned 06 pro, 2009 7:05 am
Bydliště: Žilina

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: prcek a 1 návštěvník