Br89 Rivarossi

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Br89 Rivarossi

Příspěvekod Střelec » sob 24 úno, 2018 4:07 pm

Dneska jsem v Opletalce na burze koupil pojízdnou vykopávku - Br89 od Rivarossi.
Předloha byla údajně vyráběna firmou Krauss Linz pro bavorské dráhy a fotograficky je stroj doložen v Chebu, bohužel na naprosto nedatovatelné fotografii (společně s lokomotivou 324.3), takže může jít klidně o stroj bavorských drah i o válečnou kořist (o chebské nádraží se jak za Rakouska tak za první republiky dělilo několik německých a českých společností).

Stroj jsem už dříve porůznu zahlíd přeznačený na ČSD, ale nezaregistroval jsem číslo. Šlo o sci-fi, nebo to u nás bylo alespoň na chvilku zařazeno do provozu? V Bekově Atlasu lokomotiv (náčrtky lokomotiv) nic podobného není.
Na fotce je ve stavu, jak jsem ho přivezl - nejprve ho čeká vyčištění a promazání, pak případně přeznačení (bude-li na co).
Přílohy
DSCN6769.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod hank » sob 24 úno, 2018 9:01 pm

Z původně bavorských řad tady jako válečná kořist zůstaly jen dvě: 311.6 a 411.2. (Občas bývá do tohoto pytle hozena i 523.1, ale ta je původně württemberská a do bavorských výtopen se dostala až v dobách DRG po r. 1925.)

311.6 byla tendrovka C 1 ex 98.4-5 DRG ex PtL 3/4 ex D XI k.Bay.Sts.B., zůstaly tu po válce 4, dvě dostaly označení 311.6501 a 2 (ex 98.506 a 523), další dvě (98.501 a 511) přeznačeny nebyly. Pravděpodobně do r. 1946 zasahovaly první dvě i do provozu v chebském výběžku (Tršnice - Luby?), v r. 1948 už byly odstaveny. O jejich zrušení není nic známo. Modely v H0 dělali Trix, Fleischmann i Brawa.

411.2 byla tendrovka D ex 98.8 DRG ex GtL 4/4 k.Bay.Sts.B., po válce zůstaly 4 ve Volarech (411.2500 až 503 ex. 98.803, 808, 828, 850), jedna (98.824) přeznačena nebyla. Některé ve Volarech jezdily minimálně do r.1947 i v traťové službě, některé se vrátily do Bizonie, jiné byly (aspoň úředně) zrušeny u nás do r. 1956. Modely se dají občas sehnat v eNku (Fleischmann), v H0 to dělal taky Fleischmann.

523.1 byla tendrovka E ex 94.1 DR ex. Tn K.W.St.E., po válce ve Volarech zůstaly dvě (523.1500 a 501 ex 94.124 a 119), obě tam jezdily do r. 1946, 1948 se vrátily do Bizonie. Model v H0 vyráběla Brawa.

Ten tvůj model je 89.6 DRG ex bavorská R 3/3 ex D II (2. obsazení řady), u nás po válce nejezdily. Zato tři v r. 1919 zůstaly u PKP, kde dostaly řadu Tkh 101. Neomylně jsi sáhl po něčem, co u ČSD nikdy ve stavu nebylo. Nicméně kdyby sis chtěl vybrat kteroukoli ze tří shora jmenovaných a přeznačit ji na ČSD, tak neuděláš chybu. Zvlášť volarské 411.250x tu toho zřejmě najezdily relativně dost, aspoň ve srovnání s jinými repatriovanými německými řadami .

Jinou otázkou ovšem je Chebsko mezi válkami. Ale to by bylo na samostatnou historickou studii. Do Chebu jezdily lokomotivy bavorské, saské, buštěhradské, DR(G), ČSD. A komplikované aspoň ze začátku existence obou republik (naší první i výmarské) bylo i vlastnictví některých pohraničních stanic a traťových úseků v Egerlandu, resp. na území ČSR i Německa v okolí chebského výběžku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2539
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod radeksindy » ned 25 úno, 2018 1:03 pm

Vlastnictví tratí v chebském výběžku zase tak komplikované nebylo, i přes vznik obou nových republik stále platily dohody uzavřené mezi mocnářstvím a Bavorským, příp. Saským královstvím. Tratě z Chebu přes Vojtanov a přes Aš ke státním hranicím patřily DRG (resp. Německu). Naopak trať od státní hranice do Adorfu patřila Československu. DRG a předtím k.Bay.St.B. měly v Chebu po celou dobu do roku 1945 svojí výtopnu. Na tratích do Wiesau a Marktredwitz tehdy nebyly na našem úuzemí žádné stanice.
radeksindy
 
Příspěvky: 1710
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod Střelec » ned 25 úno, 2018 2:52 pm

Pánové - oběma Vám děkuji. To znamená, že fotka z Chebu s dotyčnou lokomotivou pochází buď ze sklonku monarchie, nebo z první republiky (někdy před válkou ji tam mohl potkat i můj děda, když tam působil jako strojvedoucí), kdy se tam tyto stroje mohly vyskytovat naprosto běžně v barvách původních majitelů. V chebské oblasti tedy může projíždět s ryze bavorským či DRG vozovým parkem cca od 1898 do 1945 a po většinu času se míjet se soupravami KkStB, Buštěhradky, saských drah či ČSD. (ve druhé epoše povětšinou DRG s ČSD)

Hankovi speciálně tímto děkuji za výčet strojů, které připadají v úvahu pro přeznačení. Jednu 411.2 od FLM už mám - podařilo se mi ji sehnat s černým spodkem a nedohotoveným přeznačením (chyběly jen řadové tabulky). Ještě by ji sedla dřevěná nástavba tendru, ale ze dvou dostupných fotek nelze spolehlivě odhadnout její tvar (jen výšku). Pokud by byla obdélníkového půdorysu a navazovala na dvířka na vodorovné ploše zadní nástavby, pak by ve svislé rovině z poloviny zakrývala zadní okna budky.

Zajímavá je ta 311.6, možná se po ní časem podívám.
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod radeksindy » ned 25 úno, 2018 5:08 pm

Ano, fotka může pocházet z období před rokem 1945. R 3/3 se používala v Chebu na posunu. Nová dohoda o přeshraničním provozu mezi Německem a Československem sice vznikla roku 1931 (prošla sbírkou, lze ji dohledat online), ale podepsána byla až 1937. Až teprve tehdy začaly změny v řízení, výměny některých pracovníků DR za ČSD atd. Do té doby to zjednodušeně fungovalo tak, že za každou dráhu, která do Chebu dorazila, se platila 1/6 nákladů. Každá dráha měla své komerční pracovníky, ale určitá část sloužila řízení společné věci a tam se to dělilo rovnoměrně mezi všechny. Po roce 1924 to už bylo 2/3 za DRG a 1/3 za ČSD (BEB+KFJB). Rok 1938 všechno změnil poprvé a rok 1945 všechno podruhé.

Celkem nechápu přeznačovací mánii. Nevím k čemu je dobré přeznačovat každý krám, který u nás na 5 minut dostal číslo. Ve I. a II. epoše lze legálně míchat vozy všech zůčastněných železnic, já to tak dělám a jsem spokojený. Do Chebu zajížděla spousta krásných mašin DRG a mnohé tam byly dokonce doma.
radeksindy
 
Příspěvky: 1710
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod hank » ned 25 úno, 2018 6:05 pm

Střelec píše:Ještě by ji sedla dřevěná nástavba tendru, ale ze dvou dostupných fotek nelze spolehlivě odhadnout její tvar (jen výšku). Pokud by byla obdélníkového půdorysu a navazovala na dvířka na vodorovné ploše zadní nástavby, pak by ve svislé rovině z poloviny zakrývala zadní okna budky.


To by snad ani nemuselo být až tak na závadu. Úplně stejně dopadla většina 422.0, které tu nástavbu na tendru dostaly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2539
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod Střelec » pon 26 úno, 2018 6:28 am

radeksindy píše:Celkem nechápu přeznačovací mánii. Nevím k čemu je dobré přeznačovat každý krám, který u nás na 5 minut dostal číslo. Ve I. a II. epoše lze legálně míchat vozy všech zůčastněných železnic, já to tak dělám a jsem spokojený. Do Chebu zajížděla spousta krásných mašin DRG a mnohé tam byly dokonce doma.


U vagónů je to celkem putna, ale v případě lokomotiv na lokálce mimo specifickou lokalitu typu Chebsko už je "nepříslušná" lokomotiva trošku problém.
Obecně k přeznačovací mánii vcelku sedí zdánlivě nesouvisející hláška:
"Fy némlufit mi tady nemécky, tochle je ceská klám!", kterou pacifikovala německy mluvící zákazníky manželka chebského řezníka Dubaniče (původem místní Němka) někdy v polovině 60. let 20.století.
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod Střelec » pon 26 úno, 2018 6:40 am

Když jsem projel různé nabídky, napadlo mě, že sbírka lokomotiv značených u DRG/DR Br89 by mohla být typově celkem zajímavá a pestrá, a to neberu v úvahu barevnou pestrost strojů různých původních provozovatelů.

Ke kousku od Rivarossi si časem seženu jeden nebo dva bavorské či DRG osobáky a budu to občas prohánět po kochacím kroužku jako "příhraniční provoz".
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Br89 Rivarossi

Příspěvekod Střelec » stř 28 úno, 2018 6:47 pm

Takže jsem stroj dal vypucovat profesionálům a uvidím, co se dozvím, až bude hotovo.

Tak si říkám, že bych mohl časem začít ty osmdesátdevítky začít sbírat. Běžně jsou k mání staré pikácké, teď jsem v komisi zahlíd něco podobného "80" od Roco, časem bych mohl narazit na T3 a uvidíme, co odkud ještě vyleze.... Počítám, že toho bude víc, než ty čtyři typy, o kterých zatím vím.
Střelec
 
Příspěvky: 724
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků