od Svratka » úte 11 lis, 2014 5:45 pm
Uvědomme si jednu skutečnost. S čím bude dohromady model vozu Hadgs/Zav prodáván, resp. "nabízen obchodníkům"? Se 751.219. A co je to za model? No "skoro" stejnej, jako dělá Roco, žejo? No a kdybych byl vyznavačem "Naprd" nátěrů z dnešních dob, kterou z nich si půjdu koupit? No MTB asi nee. Z toho plyně, že se jich třeba nějak moc urodilo skladem a nějak se jim ani z něj nechce... Takže k ležákovi zas prdneme nějakou novinku a třeba se jich zbavíme... Marketingu páně Báňovi nějak nerozumím. Normální obchodník má snahu prorazit s novinkou a podojit ji, tady se udělá pár kousků čehosi, nějak se to prodá a jde se na další... Hmm?
K samotnému modelu. Je moc pěkná snaha udělat model tolik žádaného typu vozu. Jistě. Ovšem, aby byl model taky hodnotný, musel by odpovídat originálu. Neprahnu po supermodelu za 1900, stačil by slušný za tisícovku. Nojo, ale tento model není modelem vozu Hadgs, je mu jen pouze podobný. Bohužel, po (mnoha) marných snahách a touhách, že MTB se poučí a příští model bude o třídu výš, musím zkonstatovat, že naději je již třeba vkládat do jiných projektů zcela jiných výrobců... Bohužel, trošku mám obavu. Tím, jak MTB nějaký typ vozidla jednou začne dělat (a zprzní), do jisté míry vznikne obava, že se druhý výrobce už zrovna tento vůz nebude chtít dělat. Tím však navždy zůstane mezera v jakési "kompletaci" vozového parku ČSD/ČD v modelu... Není to škoda?
Co nám tu tedy ťypických českých vozidel stále chybí? Es/Vte, El/Vtdr, Lcmp/Otdr, Gags/Za (až 3 typy), Hacgs/Zsa , Hadgs/Zav, Has/Zaz, Raj typ ČKD 1960-63, ovšem i Uacs/Raj z 80.let a další, např. 4osé kotle Jug. i naší výroby z 60.-80.let.
Samostatnou kapitolou je poválečná konstrukce kotlových vozů na jednotném železničním spodku, tedy různé varianty Zekks/Rh, R, Rt, Rth apod. Těch bylo několik desítek různých podob, lišících se provedením kotle, jeho objemem/průměrem, použitím bzdového ústrojí dle údobí výroby (Božič, Dako), výbavou (topné hady, střešní sluneční clona), potažmo tedy i barvou kotle dle určení skupiny ložného zboží... Toto je např. myslím dost velká výzva pro potenciálního výrobce, široká paleta možných provedení při maximu společných dílů poskytuje velkou variabilitu jednotlivých různých katalogových položek (modelů)... Ještě tak, kdyby si tohle někdo přečetl a nechal projít hlavou, že?
Omlouvám se za lehký off topic..., ale vychází to z podstaty...