od radeksindy » pon 13 úno, 2012 10:57 am
Kotel je, byť s některými drobnými odchylkami (méně oken v budce, jiné nárazníky, jinak tvarované zábradlí atd.) doložený u BMB.
Pokud si vezmu běžný kotel s objemem 200hl, který je v té době hladký, takže se mezi sebou moc lišit nemohou. Lišit se tedy mohou:
- budkou: méně oken (ČSD bez okénka ve dveřích, DRG s okénkem, obvykle půlené)
- nárazníky (na ČSD verzi dvoupatkové, u DRG už trubkové)
- zábradlí (u ČSD většinou trubky, DRG úhelníky)
- rozdílný zřejmě bude také rám, ale to není vidět na běžných fotkách.
Co je ovšem pro tento německý vůz charakteristické, je podélná výztuha, která vykuje jak na čelech kotle, tak mezi tabulemi s nápisy, a za které to drží v sedlech. A má ta ČSD verze tyto výztuhy? Jedná se opravdu o tento vůz? Za války se ale už vyráběla verze, kde tyto výztuhy jsou v sedlech a vykukují na čela vozy. Ale mezi tabulemi už nejsou.
Obecně (to se týká i Om21 Königsberg): Po okupaci se začaly vyrábět v českých vozovkách německé vozy. Ovšem většinou pro německé firmy, WiFO nebo RZA. Není mi známo, že by se německé konstrukce v té době dodávaly pro ČSD nebo české zákazníky. Naopak RZA snad v roce 1942 převzala pro DR vozy Zt naší konstrukce. Situace se změnila až v letech 1942/43, kdy se začaly vyrábět vozy Kriegsbauart, takže se k nám dostaly vozy označované jako "Villach", u kotlů se přešlo k Deutz, Einheit (to lze také doložit). Spíše bych hledal jeho existenci u ČSD po válce, bude to prodejnější verze a také reálnější.