K modelu vozu Taes/Has/Zaz...
Porovnání model /skutečný vůz:
Už na první pohled je zřejmá odchylka ve velikosti (výšce) madel nad čely vozu. Skutečný vůz má horní hranu madel o poznání výše, než je horní hrana posuvné střechy. Horní trubka těchto madel je tedy nejvyšším bodem obrysu vozu! Nikoli, jak je to na modelu i bohužel na náčrtcích vozu v různých publikacích i na "parostroji", že je hrana madla téměř ve stejné výši jako hrana posuvné střechy... viz:
http://www.parostroj.net/katalog/nv/cla ... /Taes.php3 Trošku se nabízí jízlivá otázka, zda modely značky mtb nevznikají dle takových náčrtků, i dle zkušenosti s kabinami 751 a 742...?
Madla je zkušeněnjší modelář schopen snad i přepracovat do věrnější podoby, horší pak trefit na ně shodnou barvu s vozem... Co je však myslím zásadnější omyl je umístění šikmých profilových výztuh. Model má šikmé výztuhy umístěny tak, že směřuji vždy pod svislý sloupek do strany, ovšem skutečný vůz je má pochopitelně zaústěny přímo k rámu, čili do místa, kde svislý sloupek drží k rámu vozu. Obdobně i nahoře. Pokud by u skutečného vozu byla šikmá výztuha jak na modelu, příliš by k vyšší pevnosti vozu neprospěla... Toto přece musí průměrně znalý technik vědět..., jak to, že to neví u mtb?
Další technicky fatální chybou je umístění horních madel posuvných dveří (nad uzávěrem vozu). U skutečného vozu jsou pochopitelně výše, kdyby byly tak dole (hned nad uzávěrem) jak to má model, tak by nešlo uzávěr vozu vůbec obsloužit (otočit o 180%), protože by madla jaksi vadila tomuto pohybu. Proč asi výrobce skutečného vozu dal ta madla tak vysoko? Jistě ne proto, aby obsluha vozu to měla ze země hůře dostupné, že? Opět se ptám, zda u přípravy výroby modelu někdo vůbec přemýšlí, skutečné vozidlo obejde, nafotí...?
Stupačky pod bočnicí jsou ve skutečnosti mnohem tenčího provedení, ty na modelu jsou přiliš silné a už na první pohled bohužel způsobují hračkovitý vzhled modelu. I kotvy jsou ve skutečnosti o něco drobnější. Žebřík na čele dole končí stupačkou, která je na modelu nahrazena pouze "šprušlí".
Z nátěrového hlediska použitý odstín barvy je myslím velice věrný originálu, ovšem co umístění té žluté? Kotvičky se žlutě dříve natíraly pouze samotné, kostka ke které jsou přivařeny byla ovšem v barvě vozu. Až někdy v 90.letech se začaly natírat na žluto i tyto kostky. Čili v období ČSD mají být spíš hnědé a na nich žluté kotvičky. Stupačka má být správně celá hnědá, natírání celých stupaček, přip. madel na žluto patří jednak až do cca epochy VI, navíc spíš do oblasti nových vozů z výroby. U běžných vozů se natírá žlutě spíše pouze nástupná hrana stupačky, každé dílny to dělají lehce odlišně, ale svislá konzola stupačky žlutá? Proč? Stačí přece přemýšlet...
Trošku mě zaráží vzhledové chyby, opět se jako u zamračených či u 742 jedná o zbytečný nesoulad mezi vzhledem skutečného vozidla a modelem. Zde dokonce vznikl u těch výztuh a madel takový malý technický nesmysl... Tak se ptám, viděl autor někdy skutečný vůz? Hmm? Jistě, možná se jedná o kompromis, kdy přesné vytvoření těchto partií by prodražilo formu, no ale nevím...?
Marketing - nabídka modelů:
Komu nevadí, že si musí k modelu vozu ještě koupit zamračenou (otázka, jaký je o ni vůbec zájem...), ten ať si koupí. Ovšem myslím, že kdo si počká na vůz samostatný, případně set tří s různými čísly, nebo obdobně v epoše V., ten se jistě dočká. Vždyť v nabídce je inzerován vůz coby Taes/Has/Zaz, no ale označení Taes je z období ČD, číselný interval 081 1 - 081 4, čili epocha V...
Když to celkově zhodnotím, jsem velmi rád, že model vznikl. Ovšem co mě zaráží je skutečnost, že výrobce dělá i po zkušenostech s fatálními chybami u modelů lokomotiv opět stejné chyby. Přece když něco vytvořím a uvidím, že jsem chyboval, vezmu si ponaučení a příště si dám pozor. Tady však stále stejné chyby. Proč ta nepřístupnost si nechat poradit, když evidentně vozidlo nemám tak zcela "v oku"? Není lepší si nechat poradit od někoho, kdo vozidlo lépe zná, kdo zas umí něco jiného? Proč ta ješitnost, dělat vše sám, nikoho do toho nenechat mluvit a když je dílo na světě, říct, že dělá české modely na hraní a že když se to neprodá, že půjde od toho? Hmm?
Přidávám srovnávací fotky.