498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Marve » stř 25 pro, 2024 10:08 am

Zdravím všechny!
Potřebuji poradit - mám možnost výhodně pořídit tento krásný model za výhodnou cenu 400 Eur, ale bohužel je to v provedení Märklín, tedy s odběrem elektřiny také lyžinou mezi kolejnicemi. Ale já mám klasické analogové kolejiště, takže by mně zajímalo, jestli se dá model Märklín snadno upravit na standard Trix.
Stáhnul jsem si z internetu rozborky obou modelů a vypadá to, že se liší jen jiným provedením dílu č. 27 v tendru, kde u Marklínu je vybaven právě tou lyžinou. To by vypadalo celkem slibně.
Ale obávám se, zda tam někde ještě není nějaký jiný problém.
Nemá s tím někdo nějakou zkušenost prosím?!
Marve
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 13 kvě, 2009 7:39 pm
Bydliště: Praha

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 25 pro, 2024 10:42 am

Marve píše:Zdravím všechny!
Potřebuji poradit - mám možnost výhodně pořídit tento krásný model za výhodnou cenu 400 Eur, ale bohužel je to v provedení Märklín, tedy s odběrem elektřiny také lyžinou mezi kolejnicemi. Ale já mám klasické analogové kolejiště, takže by mně zajímalo, jestli se dá model Märklín snadno upravit na standard Trix.
Stáhnul jsem si z internetu rozborky obou modelů a vypadá to, že se liší jen jiným provedením dílu č. 27 v tendru, kde u Marklínu je vybaven právě tou lyžinou. To by vypadalo celkem slibně.
Ale obávám se, zda tam někde ještě není nějaký jiný problém.
Nemá s tím někdo nějakou zkušenost prosím?!

No s tímhle modelem ne.
Zkus kolegy JIndra Charvat či Vesly.pisek ti mají tento systém, zda by byli schpni ti změřit některé věci na tomto Maerklin modelu pokud ho mají.
Například pokud by provedené Maerklin mělo velké okolky pak jeho pořízení pro přestavbu nemá žádný smysl - je to sice velmi nepravděpodobné ale vyloučit to bez znalosti konkrétního modelu to nelze.
U náprav je nuné na dvojkolí také zjistit zda jsou izolovaná a zda je sbrání svedeno do jednoho bodu.
Pokud izolovaná nejsou tak je nesmysl kupovat model pro přestavbu.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Marve » stř 25 pro, 2024 11:25 am

Zdenek Valter píše:
Marve píše:Zdravím všechny!
Potřebuji poradit - mám možnost výhodně pořídit tento krásný model za výhodnou cenu 400 Eur, ale bohužel je to v provedení Märklín, tedy s odběrem elektřiny také lyžinou mezi kolejnicemi. Ale já mám klasické analogové kolejiště, takže by mně zajímalo, jestli se dá model Märklín snadno upravit na standard Trix.
Stáhnul jsem si z internetu rozborky obou modelů a vypadá to, že se liší jen jiným provedením dílu č. 27 v tendru, kde u Marklínu je vybaven právě tou lyžinou. To by vypadalo celkem slibně.
Ale obávám se, zda tam někde ještě není nějaký jiný problém.
Nemá s tím někdo nějakou zkušenost prosím?!

No s tímhle modelem ne.
Zkus kolegy JIndra Charvat či Vesly.pisek ti mají tento systém, zda by byli schpni ti změřit některé věci na tomto Maerklin modelu pokud ho mají.
Například pokud by provedené Maerklin mělo velké okolky pak jeho pořízení pro přestavbu nemá žádný smysl - je to sice velmi nepravděpodobné ale vyloučit to bez znalosti konkrétního modelu to nelze.
U náprav je nuné na dvojkolí také zjistit zda jsou izolovaná a zda je sbrání svedeno do jednoho bodu.
Pokud izolovaná nejsou tak je nesmysl kupovat model pro přestavbu.


To je právě ono - zatím jsem z ničeho nebyl schopen vyzkoumat, zda jsou dvojkolí na Märklínu izolovaná či nikoli :(
Kdysi jsem si předělával podvozky lokomotiv Piko BR180 vyráběných pro Märklín na klasický provoz - dvojkolí byla standardní, izolovaná a jen stačilo odmontovat lyžinu a přepájet drátky na správná místa. A byly k sehnání na Ebay za pěknou cenu.
Pro bych nevylučoval, že v tomto případě by to mohlo jít podobně. Ale 400 Eur mi už přijde moc na riskování.
Proto se snažím poshánět maximum informací...
Marve
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 13 kvě, 2009 7:39 pm
Bydliště: Praha

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Stanopp » stř 25 pro, 2024 9:19 pm

Rovnako som kupoval model za dobrý peniaz z ebay v striedavom prevedení, dvojkolia nie sú izolované.
Stanopp
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 10 srp, 2011 4:38 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 25 pro, 2024 10:07 pm

Stanopp píše:Rovnako som kupoval model za dobrý peniaz z ebay v striedavom prevedení, dvojkolia nie sú izolované.

No a jak jsi to ověřil?
Tedy že nejsou izolovaná.
Popřípadě mohl bys změřit okolky a rozkolí?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » čtv 26 pro, 2024 3:41 pm

V žádném případě kola lokomotiv AC/DC (Marklin Trix) nejsou zaměnitelná!!! Ještě to lze s bídou obráceně DC/AC. Takže pouze vyměnit soukolí a to bohužel Marklin k Albíku NEPRODÁVÁ (takže jen vyrobit :( )
Jinak se mašiny opravdu v ničem neliší, akorát že Trix nemá prostřední "brusku" a má JINÁ KOLA (rozteč, okolky a většinou i průměr, ale to je jediné zanedbatelné :) ) Dokonce Trix má většinou stejné "drátování" jako Marklin, akorát se sběrná "bruska" nahradí takovým spešl sběrným kontaktem pro izolovanou stranu (DC) soukolí.
Soukolí u marklina jsou na 99,9% vždy galvanicky spojené. Vyjímečně jsou propojené sběrnými kontakty. U AC je to potřeba, signalizuje to přítomnost na trati...
Ty DC kola na AC se prostě upraví rozteč cca -0,3mm a spojení galvanicky oddělených kol se provede právě prostřednictvím sběrných (DC) kontaktů. Je to spíše ale nouzovka, díky okolkům nic moc, ale jde to. Obráceně bohužel ne. Jedině vyndat, rozmontovat, přefutrovat... Radši si "připlaťte" za Trixe :D
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 26 pro, 2024 4:04 pm

Jindra Charvat píše:V žádném případě kola lokomotiv AC/DC (Marklin Trix) nejsou zaměnitelná!!! Ještě to lze s bídou obráceně DC/AC. Takže pouze vyměnit soukolí a to bohužel Marklin NEPRODÁVÁ (takže jen vyrobit :( )
Jinak se mašiny opravdu v ničem neliší, akorát že Trix nemá prostřední "brusku" a má JINÁ KOLA (rozteč, okolky a většinou i průměr, ale to je jediné zanedbatelné :) ) Dokonce Trix má většinou stejné "drátování" jako Marklin, akorát se sběrná "bruska" nahradí takovým spešl sběrným kontaktem pro izolovanou stranu (DC) soukolí.
Soukolí u marklina jsou na 99,9% vždy galvanicky spojené. Vyjímečně jsou propojené sběrnými kontakty. U AC je to potřeba, signalizuje to přítomnost na trati...
Ty DC kola na AC se prostě upraví rozteč cca -0,3mm a spojení galvanicky oddělených kol se provede právě prostřednictvím sběrných (DC) kontaktů. Je to spíše ale nouzovka, díky okolkům nic moc, ale jde to. Obráceně bohužel ne. Jedině vyndat, rozmontovat, přefutrovat... Radši si "připlaťte" za Trixe :D

Podle toho co píšeš to jen odhaduješ, ;-) ale změřené to u toho albatrosa nemáš ;-)
Mohu Tě o poprosit o změření rozkolí a okolku?
Trix má 14,3 mm rozkolí a okolek 0,95 mm
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » pát 27 pro, 2024 9:49 am

Tak jsem vyndal sváteční (kovové) posuvné měřítko (šupleru) sundal vzácný model z kolejí a měřil. Výška okolku mi vyšla mezi 1,15-1,19 mm a rozkolí také okolo 14,3 mm. Akorát první velké kola 14,1 a prostřední dokonce 14,35.
Využil jsem vánoční dárek a přeměřil i nového Sergeje od Marklina. Rozteč všech kol 14,35 a okolek 1,35 (k vnitřní hraně okolku. Zajímavé, Sergej má oproti Albíku plochu kol po které jezdí (nákolek) viditelně kónický (směrem ven). Albík má konus samozdřejmě také, ale vizuálně menší. To platí jen pro veliká kola. Malé a pod tendrem mají konus také poměrně velký a 1,35 rozteč. Domnívám se, že Marklin tak řeší menší potřebnou rozteč na srdcovkách výhybek... :)
p.s. jestli má tedy Trix DC kola s roztečí 14,3 a ne DCčkýřských cca 14,6 tak v případě přestavby na AC je samozdřejmě nebudeme zmenšovat o -0,3mm :D :D :D
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 27 pro, 2024 11:48 am

Jindro díky!

Marve - velikost okolku 1,2 mm je ještě podle NEM O.K. nicméně tady ukazuje, že se kola do AC provedení 498.1 dělají jínak, a pokud je opravdu dvojkolí vodivé, pak je nákup AC stroje pro přestavbu slepou uličkou, pokud nebudou k dispozici správná dvojkolí.
Je ještě otázkou, zda jsou i správně sbírací plíšky, jestli třeba budou pro AC provedení jen na jedné straně.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » pát 27 pro, 2024 1:42 pm

Marklin nemá sbírací plíšky. Soukolí je galvanicky spojené a uložené v kovovém ložisku = galvanicky spojené s rámem lokomotivy. V podstatě co na kolejích, to na kovových dílech lokomotivy. Je izolován pouze střední sběrač -"bruska" a z něj drátem do dekoderu atd..
U Trixu, alespoň co mám, jsou izolována pouze kola na jedné straně a k těmto přiléhá sběrný plíšek vytvořený a umístěný místo sběrné brusky (nesbírá zespoda ale ze strany z odizolovaného kola)
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 27 pro, 2024 2:24 pm

Jindra Charvat píše:Marklin nemá sbírací plíšky. Soukolí je galvanicky spojené a uložené v kovovém ložisku = galvanicky spojené s rámem lokomotivy. V podstatě co na kolejích, to na kovových dílech lokomotivy. Je izolován pouze střední sběrač -"bruska" a z něj drátem do dekoderu atd..
U Trixu, alespoň co mám, jsou izolována pouze kola na jedné straně a k těmto přiléhá sběrný plíšek vytvořený a umístěný místo sběrné brusky (nesbírá zespoda ale ze strany z odizolovaného kola)

Díky za vysvětlení - tím pádem i při výměněně kol na AC modelu bude třeba vytvořit sbírání z nich, tedy další komplikace.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » pát 27 pro, 2024 4:12 pm

Paradoxně to komplikace není, protože ten sběrač, co jsem v rychlosti mrknul, se dá samostatně za 12EUR objednat. Bohužel kola (soukolí) na rozdíl od výrobků Pika či Roca NE! Ono je to trochu pochopitelné, chceš model do AC Piko-Roko kup si DC model a "kolečka". Chceš Marklina do DC kup si Trix :)
p.s. píši - trochu.... :D
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 27 pro, 2024 11:18 pm

Jindra Charvat píše:Paradoxně to komplikace není, protože ten sběrač, co jsem v rychlosti mrknul, se dá samostatně za 12EUR objednat. Bohužel kola (soukolí) na rozdíl od výrobků Pika či Roca NE! Ono je to trochu pochopitelné, chceš model do AC Piko-Roko kup si DC model a "kolečka". Chceš Marklina do DC kup si Trix :)
p.s. píši - trochu.... :D

Tohle bych nekomentoval - mně samozřejmě vadí, že Trix/Maerklin neprodává kola, kdy pak nelze vyměnit nejen pogumovanou nápravu ale i opravit úhel odočení kol - na modelu je 90°!!!!!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 28 pro, 2024 3:09 pm

Jindra Charvat píše:Marklin nemá sbírací plíšky. Soukolí je galvanicky spojené a uložené v kovovém ložisku = galvanicky spojené s rámem lokomotivy. V podstatě co na kolejích, to na kovových dílech lokomotivy. Je izolován pouze střední sběrač -"bruska" a z něj drátem do dekoderu atd..
U Trixu, alespoň co mám, jsou izolována pouze kola na jedné straně a k těmto přiléhá sběrný plíšek vytvořený a umístěný místo sběrné brusky (nesbírá zespoda ale ze strany z odizolovaného kola)

No nedalo mi to, promiň, a tak jsem se podíval na svůj model.
Model od Trixu sbírá z těchto náprav:
498_1 Trix sbirani z naprav.jpg


Změřil jsem i kola - jsou oboustraně izolovaná a sbírá se z vnitřní strany okolků pomocí plíšků.

Zde je na fotce sbírání z obou hnacích kol:
Přílohy
498_1Trix sbirani 02.jpg
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » sob 28 pro, 2024 5:21 pm

Albík.jpg
Očividně je to dražší a složitější model. Takže bude i nepatrný rozdíl v drátování samotném. Albík marklin žádné ani pomocné "boční" sběrače nemá viz foto.
Pro doplnění jsem nafotil "běžnou" mašinu Trix - Marklin, to jen pro zjednodušení. Z výše uvedeného bych opravdu přestavbu z Marklina na Trix více nežli nedoporučil :)
Přílohy
Ma Tri.JPG
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník