Elektrika 181 až 183 od MTB

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod greenery » pát 10 črc, 2015 8:10 am

..... no ta komunikace, nebo spíš nekomunikace:
Pokus tady byl - děrovaný pluh pro bardotku. Po sáhodlouhých diskuzích vyhrál pluh s dírou bez možnosti pohybu kinematiky. P. Báňa vyrobil a vzápětí nastoupila kritika, proč nelze používat kinematiku jako u ROCO :idea: . Tak si to pak přeberte.
Nehledě na to, že jsou tady jedinci, kteří si profil na fóru založili nejspíše jen proto, aby agresivním způsobem ventilovali frustraci z nesplněných přání firmou MTB.
Věřím, že to pak jednoho otráví a dělá si věci po svém. Notabene 99% vláčkařů prohánějících modely po oválech neřeší a ani netuší správný tvar piškotu na čelech modelu.
Mrzí mě to, ale to je tak asi vše, co se proti tomu dá dělat. Každý dělá jak umí, no a když to prodá, tak kde je problém....
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod tusakvlasta » sob 11 črc, 2015 4:19 pm

George V. píše:Jak to myslíš? V provedení po vyrobení? To by asi byl docela paskvil, protože z výroby měly v sekundárním vypružení listové pružiny. Šroubové jsou až rekonstrukce. Pochybuji, že výrobce bude mít i jiné masky podvozků...

Myslím to jednoduše tak že mě zajímají právě ty první kusy co vyjely na naše koleje z výroby. Nevím taky proč paskvil? Nevyznám se v historii provedení této Loko. Já se zajímám o období páry a přechod na první diesel a elektriky. A jak jsem pochopil, jedná se jen o jiné masky podvozku a doufám že výrobce byl prozíravý a nechal si ve formě udělat dvě provedení. Jinak do budoucna by ho to stálo určitě mnohem víc za samostatnou formu.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod halik » pát 17 črc, 2015 3:46 pm

Dobrý den všem modelářům!!!
Rád bych se zeptal na jízdní vlastnosti šestikoláku, zatím se tady o nich nikdo nezmínil. Než investuji mrský peníz, tak bych o tom chtěl něco vědět. Děkuji VH.
halik
 
Příspěvky: 60
Registrován: pát 21 pro, 2012 7:53 am

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod michalctt » pon 20 črc, 2015 7:45 pm

Dobrý deň, chcel by som reagovať na dotaz ohľadne jazdných vlastností Elektriky 183 od MTB. Na mojom koľajisku som tento model už otestoval a môžem konštatovať, že jazdné vlastnosti patria k výrazným pozitívam tohto modelu. Zvláda všetky časti mojho koľajiska, najmenšie oblúky sú R3, ako aj zložitú splietku výhybiek. Ani raz nedošlo k vykoľajeniu vozidla. Taktiež odber prúdu v problémových častiach je dobrý a nezaregistroval som ani minimálny výpadok / so zvukáčom by som to určite zistil /. A to najdôležitejšie je ťažná sila ktorá je vinikajúca a táto lokomotíva sa minimálne vyrovná tým, ktoré používajú bandáže. Nakoľko mám v skrytých častiach koľajiska stúpania ktoré preveria vozidlá s dlhými súpravami, tak konštatujem, že 183 od MTB je najspoľahlivejšia. Po niekoľkých jazdách som už opakovane musel meniť bandáže u Bardotiek a Brejlovcov / samozrejme aj u iných typov / od Roca, ale u ťažkého vozidla 183 bez bandáži tento problém odpadá pri rovnakej súprave vozov. Určite je to vozidlo ktoré odvedie kus práce pri prevádzke na koľajisku.
Záverom ešte uvediem, že model som osadil chýbajúcimi drobnosťami, ale hlavne bol f. Artol osadený zvukový dekóder a nainštalovaný zvuk. Taktiež som natočil video na elektrifikovanej časti môjho koľajiska, kde je možné vidieť 183 od MTB v akcii. Odkaz na video
https://www.youtube.com/watch?v=ad1NRjn ... e=youtu.be
michalctt
 
Příspěvky: 70
Registrován: pon 20 črc, 2015 9:11 am

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod George V. » pát 24 črc, 2015 8:51 am

mikinko píše:
vypravecc píše:No nevím, u těch elektrických mašin je zvuk dost sporný. Diesel, tam je to supr, pára možná taky, tady.... :?:
Koupil jsem ozvučenou 151 od ACME, ale příště bych raději ušetřil pár tisíc,.....Ono u těch elektrik je zřejmě ten systém zvuku složitější a těžko sloučitelný s jízdou, rychlostí atd.......

Zavisi od kvality zvuku a repraku. Mal som na kolajisku dobre ozvucenu 151 - Dekoder ZIMO, kocka ZIMO, zvuk Jacek - a proste nadhera ... ked sa rozbehli tie ventilatory odpornikov, motorov, .... Dovtedy som bol odporcom zvukovych masin (nevidel som v tom vyznam, a nepresvedcili ma ani cmeliak, ani barca a brejlak), ale po tom, co som si vypocul 151 z Jacekovym zvukom som zmenil nazor a masinky idem priebezne vybavovat zvukacmi. A urcite od Jaceka pojde aj 182 :-)


...no můj názor je ten, že právě zvuk elektrických mašin se dá reprodukovat velmi věrně. U páry a dieselu prostě chybí jisté frekvenční pásmo, které nelze přehrát, neb fyzikální zákony jsou proti (vemi nízké frekvence). A také ten "registr" je příliš krátký na to, jak jsou ty zvuky pestré; prostě mi to po nějaké době přijde jako kolovrátek; ta zvuková sekvence by měla být delší, aspoň půl minuty :) . Naopak zvuk trakčáků (ventilátorů atd.) je více méně harmonický, takže ten krátký registr až tak nevadí...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod Jacek » pát 24 črc, 2015 10:20 am

vypravecc píše:....Koupil jsem ozvučenou 151 od ACME, ale příště bych raději ušetřil pár tisíc,.....:-)

Měl jste si koupit analogovou, dokoupit dekodér Zimo a nechat nahrát skutečný zvuk místo té hrůzy, vždyť Vám radili před rokem ve vlákně o 151, rozebíralo se to na několika stránkách. Někteří prodejci mě pak měli rádi :D ...
viewtopic.php?f=15&t=7309&start=135

George V. píše:...no můj názor je ten, že právě zvuk elektrických mašin se dá reprodukovat velmi věrně. U páry a dieselu prostě chybí jisté frekvenční pásmo, které nelze přehrát, neb fyzikální zákony jsou proti (vemi nízké frekvence). A také ten "registr" je příliš krátký na to, jak jsou ty zvuky pestré; prostě mi to po nějaké době přijde jako kolovrátek; ta zvuková sekvence by měla být delší, aspoň půl minuty :) . Naopak zvuk trakčáků (ventilátorů atd.) je více méně harmonický, takže ten krátký registr až tak nevadí...

Jako zvukař můžu říct, že je to přesně naopak. Vůbec není problém se zvuky motoru nebo parní lokomotivy. Jaká je nahrávka, takový je zvuk, nic není ořezané. Kolikrát mi třeba strojvedoucí při poslechu řekli, že když zavřou oči, tak tu mašinu vidí :wink: Co ovšem dekodér neumí je reálný zvuk trakčních motorů. Tam právě chybí to frekvenční pásmo. Výšku zvuku bych potřeboval nastavením "ohýbat" v rozsahu třeba stonásobku, ale dekodér umožňuje pouze 2,55 násobek. Bohužel hučení trakčních motoru je zrovna u většiny elektrik dominantním zvukem, takže ty nikdy věrně reprodukovat nepůjde, zvuk trakčáků prostě odpovídá tak rozsahu 40 - 80 km/h

Ten kolovrátek..., některé zvuky se přehrávají ve smyčce. Není potřeba, aby to trvalo půl minuty, ani to není možné. Nesmí to být ovšem krátké a velmi záleží na sluchu zvukaře, který to z nahrávky stříhá. Pokud je při přehrávání slyšet nějaké "zakopávání", je to prostě špatně. U mnoha továrních zvuků je to poznat, zejména ESU přímo rve uši snad všemi projekty.

Článek o zvucích 183 dám na stránky až se mi dostane do rukou model k vyladění.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod George V. » pát 24 črc, 2015 10:37 am

Jacek píše:Jako zvukař můžu říct, že je to přesně naopak. Vůbec není problém se zvuky motoru nebo parní lokomotivy. Jaká je nahrávka, takový je zvuk, nic není ořezané. Kolikrát mi třeba strojvedoucí při poslechu řekli, že když zavřou oči, tak tu mašinu vidí :wink: Co ovšem dekodér neumí je reálný zvuk trakčních motorů. Tam právě chybí to frekvenční pásmo. Výšku zvuku bych potřeboval nastavením "ohýbat" v rozsahu třeba stonásobku, ale dekodér umožňuje pouze 2,55 násobek. Bohužel hučení trakčních motoru je zrovna u většiny elektrik dominantním zvukem, takže ty nikdy věrně reprodukovat nepůjde, zvuk trakčáků prostě odpovídá tak rozsahu 40 - 80 km/h


...to frekvenční pásmo tam nechybí, elektromotory hučí ve středních frekvencích řádově stovky Hz, ty přehrávat jdou snadno (horší to může být jen při rozjezdu a nízkých rychlostech). Co je u elektriky problém, tak to že neexistuje cosi jako nastavování na vodním odporu, takže věřím, že je problém ty zvuky spíše nějak reálně nahrát, obzvláště při vyšších rychlostech... Jinak ti strojvedoucí z dieselů, chválící Vaše zvuky byli velmi tolerantní. Možná také kvůli tomu, že ty zvuky znají spíše z kabiny. Mně třeba zvuky brejlovce (obecně, nic osobního :mrgreen: ...) připomínají spíše Karosu, než reálnou mašinu. Ale nic se s tím nedá dělat, ty frekvence prostě 2cm repráček nepřenese, na to by musel být pořádný subwoofwer :mrgreen: . ...a třeba o takovém sergeji nemluvě... Co mi ale u dieselů více vadí, tak ta krátká smyčka. Ten zvuk není ve skutečnosti monotónní, ty válce se občas pohádají, otáčky se mírně zhoupnou... Tohle u elektrik tolik nehrozí...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod Jacek » pát 24 črc, 2015 11:23 am

George V.

No je vidět, že jste nikdy žádné zvuky netvořil, ani nezkoušel nahrávat, bez urážky, ale asi si nerozumíme. Konkrétně nahrávka trakčního motoru při rychlosti 10 km/h a při 80 km/h:
http://jacek-modely.cz/TE005_10.wav
http://jacek-modely.cz/TE005_80.wav

První zvuk je natolik hluboký, že ho dekodér nepřehraje. Až do rychlosti cca 30 km/h tak hlubokou frekvenci prostě neumí. Rozdíl výšky obou zvuků je zhruba desetinásobný, dekodér umí změnu výšky pouze o 2,55 násobek. Druhý zvuk dekodér přehraje, jenže se použít nedá. Nemůže se mašina krokem rozjíždět se zvukem odpovídajícím osmdesátce.

Elektrické mašiny na něčem jako vodní odpor? A proč? Snad všechny zvuky u elektrické lokomotivy jdou nahrát bez problémů při stojící mašině, ventilátory, kompresory, atd. A nahrávka trakčních motorů jedoucí mašiny v celém rozsahu rychlostí je k ničemu jak píšu výše, nedá se použít. To je ale stejný problém jako u dieslu.

Zvuk motoru a to zhoupnutí otáček, to sice máte pravdu, ovšem jestli zrovna u brejlovce tohle dokážete slyšet, tak Vás obdivuji :D . U sergejů je to znát, tam jsou změny až skokové, ale jak byste chtěl použít půlminutové zvuky motoru přehrávané ve smyčce?
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod George V. » pát 24 črc, 2015 11:32 am

No tak při těch 10km/h to vypadá kolem 50Hz a to už přehratelné je, byť s menší úrovní, s čímž se dá i něco udělat... A je třeba si ujasnit terminologii - nepřehraje to reprák, nikoliv dekodér (jestli to nepřehraje dekodér, tak bude někde chyba :mrgreen: ).

Ta půlminuta je možná přehnaná, ale ta smyčka by měla být dostatečně dlouhá na to, aby nebyla slyšet (resp. být vnímána) ta periodičnost opakování; prostě pár otáček motoru nestačí....
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod Jacek » pát 24 črc, 2015 12:15 pm

George V. píše:No tak při těch 10km/h to vypadá kolem 50Hz a to už přehratelné je, byť s menší úrovní, s čímž se dá i něco udělat... A je třeba si ujasnit terminologii - nepřehraje to reprák, nikoliv dekodér (jestli to nepřehraje dekodér, tak bude někde chyba :mrgreen: ).

Ta půlminuta je možná přehnaná, ale ta smyčka by měla být dostatečně dlouhá na to, aby nebyla slyšet (resp. být vnímána) ta periodičnost opakování; prostě pár otáček motoru nestačí....


Kolego, naprostá ztráta času pokoušet se Vám něco vysvětlovat, přečtěte si pořádně co jsem už dvakrát psal :D Jestli máte nějakou konstruktivní kritiku, realizovatelné návrhy nebo dokonce vlastní řešení, sem s tím. Ale na akademické debaty o terminologiích a o tom jak se to má dělat nemám čas.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod VojtikJ » sob 25 črc, 2015 2:16 am

já bych řekl že mašině mi víc hučí odpory než trakčáky.. trakčák sice taky, ale odpor jej jednoznačně přeřve.
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod George V. » ned 26 črc, 2015 5:29 am

Kolem města nám vede uhelná dráha, kde se běžně vozí norma kolem 1500t dvěma 130 do stoupání kolem 15promile a to co se rozhléhá široko daleko po kraji je rozhodně zvuk trakčáků a ne chlazení odporů :mrgreen: .
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod bedýnka » ned 26 črc, 2015 7:13 pm

Vážení milí, sleduji zdejší a jiné diskuse k modelům a nyní k jejich ozvučení - skutečném projevu.
Co se týká zvuků šestikoláků a jejich odnoží za jízdy. Nelze srovnávat s jinými el. lokomotivami, zejména čtyřosými. Šestikoláky mají na každé nápravě pro lepší přenos výkonu dva převody - dvě převodovky. Aby nedocházelo k axiálním - bočním silám pohybu trakčních motorů, tak konstruktéři ve Škodovce vymysleli na převodech šikmé ozubení, směřovaných směrem do sebe - od sebe, podle pohledu. To zajistí stejnoměrné opotřebení převodů a minimální hlučnost při jízdě. Ostatní el. loko za Škodovky mají rovná ozubená kola. Při dokonalé olejové a jiné náplni by měly jít také potichu, ale realita je jiná. To co je slyšet u hodně elektrických, ale i motorových loko, je zvuk převodovek trakčních motorů, odvalování ozubených kol. Rozdíl je také, když je loko ve výkonu - táhne a nebo jede bez výkonu - výběhem. Nezapomenout na 121 - 123, ty mají pro větší kroutící moment a tažnou sílu vloženo mezikolo = potenciálně dvojnásobná hlučnost.
Ventilace rozjezdových odporníků a trakčních motorů je provedena konstantními otáčkami ventilátorů, cca od 4. jízdního stupně.
Takže u šestikoláku můžeme slyšet: houkačky, brzdy, pšoukání pneumotoru řazení jízdních stupňů, chod kompresorů - dva, výrazný je delší doběh kompresoru při vypnutí, od 4. stupně ventilátory a nějaký hluk pohybu po kolejích.
Kdo může zajeďte si poslechnout šestikolák na ostravsko, vsetínsko, ČD cargo provozuje ještě 8 šestikol. Potom zbývá jen Slovensko a Polsko.
Jinak jsem rád za takový model a jsem zvědav dočkám - li se, verze ČSD.
bedýnka
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 26 črc, 2015 5:36 pm

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod George V. » pon 27 črc, 2015 8:02 am

No něco na tom bude. Hledal jsem na youtube a trakčáky jsem fakt neslyšel. I když většinou to byly spíše stanicovky a výkon nic moc. Už dříve jsem o tom několikráte přemýšlel, proč mají šestikola dvě převodovky (a přitom TM má o dost nižší výkon, než u "čtyřkol"). Ten hluk mne nenapadl, ale něco na tom bude. Jinak ještě jedna zajímavost, šestikola mají jako jediné traťové lokomotivy ze Škodovky tlapové uložení TM.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Elektrika 181 až 183 od MTB

Příspěvekod E27 » úte 28 črc, 2015 8:38 am

Pri rozjazde šesťkolákov je počuť dve veci. Cvakanie stykačov a rozjazd trakčných motorov. Počas jazdy prehluší zvuk motorov odvalovanie prevodovky. Ale pozor! Iba do doby, pokým nezaradí jazdné stupne alebo nepopreskakuje na hospodárne jazdné stupne...
S prácou pána Jacka som nadmiernu spokojný aj keď od neho nemám žiaden zvuk, ale ako bývalý rušňovodič s jeho prácou súhlasím.. Nedá sa všetko napodobniť, príkladne zvuk peršinga na jednosmernej sústave, keď je mäkké napätie v troleji a pod.. :D
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků