zmar píše:Je to cenný dokument, který objasňuje počátky provozu vlastních lůžkových a jídelních vozů ČSD. Přikládám vozovou kartu Ala 1-0102. Stále zůstávají otázky:
* proč byl v Hlavní knize (ústřední evidence vozů ČSD) vůz Ala 1-0102 zaznamenán výslovně jako šestinápravový s rokem výroby 1912 ?
* proč byla vozu Ala 1-0102 v roce 1952 vystavena nová vozová karta ?
Co se týká nátěru - lze předpokládat, že vůz měl modrou v odstínu CIWL. Kdo si jej bude chtít vymodelovat, může použít další údaje na nápisech a některé datum revize z karty - ale samozřejmě ještě před novým nátěrem 1954 !
Díky seznamu se snad vyjasní i předchozí osud vozů Ala 1-0103 a Ala 1-0104, které v seznamu ještě nejsou uvedeny pod označením Ala.
Osobně díky za kartu, která taky leccos osvětluje. On ten seznam není taky nic tajného, dá se najít ve archivu i s celým spisem, a předpokládám, že se časem objeví i další věci. Každopádně díky jeho neznalosti může dojít i k tomu, že částečná pravda byla na obou stranách - viz např. vlastnictví a provoz. Sám jsem rád, že víme následující provozní číslo k pozdějšímu provedení - viz foto vozu odstaveného v Čerčanech, kterou jsem dával na začátku diskuse. Model by se nyní dal připravit. Proč je vůz zanesen s pozdějšími chybami vytušit bez znalosti toho seznamu moc nejde. Může se jednat o nějakou prostou chybu, která snadno vznikla z důvodu plánování. Však ona ta prvotní informace taky mohla zaniknout v onom ministerském kolečku, kdy spis koloval mezi úředníky a každý k tomu připsal svůj názor. Mnoho věcí se dělala od stolu, kdy o vozidlu rozhodovali jen podle udaných depem aniž by jej fyziky viděli. Samozřejmě je divné zaměnit čtyř- a šestiosý vůz. Je zajímavé, že další dva vozy z toho seznamu se nakonec lůžkovými staly ačkoliv jejich trojmístná čísla odpovídají popisem vůzům jídelním. tomu i vcelku odpovídají nyní známé obrázky. Ala 1-0103 je zdokumentována již jako WLA 189 (k přeznačení na WLB 391 zřejmě již nedošlo, soudě podle stavu vozu). Osobně by nás zajímaly následující čísla vozů původních voz Ala 1-0100 a 0101. Bohužel modely šestiosých vozů adaptovatelných do ČSD barev se zatím použít nedají, neboť se liší podvozky. Základní informace o nich poskytuje Německá literatura a seznam na této stránce, který z ní patrně vychází
http://www.drg-salonwagen.eu/salonwagen ... zuege.htmlJak vidno o osudu svých původních vozů Němci prakticky nic neví, v čemž jsme my o něco lépe, protože je zpět zařadit většinou dokážeme. Zajímavé taky je, že poslední v seznamu nepřeznačené vozy, byly původně vozy jídelními, poté zřejmě na lůžkové rekonstruovány našimi dílnami, zcela poslední uvedený byl vůz osobní (resp. v té době zadržený jako lazaretní, tak jako i jiné vozy tedy bez interiéru, a tak byl znovuzřízen k jiným účelům. To je i věc na které jsme se nemohli shodnout, neboť tato praxe byla běžná i u jiných vozů (např. oba vozy pozd. řady Balm na lipence). Každopádně je rozhodně lepší v tomto ohledu spolupracovat a ne se handrkovat, ten model, nebo min. sleva (podle "velikosti" informací), se věřím vždy najdou .-) Zatím by mě zajímalo jaké barvy mohly být po válce na vozech jídelních? Ten seznam je v danou dobu jen souhrnem co zde ke konci roku 1947 bylo. Jak víme např. vozy Ara 1-0200 - 0204 (a další) zůstaly na pozdějších kolejích obnovených ČSD hned po válce, kam to "lepší" bylo z německého vnitrozemí uklízeno před nálety (vždyť např. u ČSD skončilo min. osm (jiné prameny udávají až 13) původně modro-krémových vozů z legendárního rychlíku Rheingold - které ale už za války o své původní barvy přišly (byly přetřeny na olivově zlenou a pouze lité nápisy nad okny je vzdáleně připomínaly) a u ČSD byly zásadním způsobem rekonstruovány pro další provoz) . Tak se sem i dostaly prakticky všechny rychlé motorové jednotky a další vozidla, která nejen využívala Německá branná moc, resp. její velení. Ta dvoubarevná schémata se hojně vyskytují až v první polovině 50. let, přičemž dlouho nevydržela a byla nahrazena jednotnou modrou s bílýmu pruhy. Odstín modré barvy zřejmě nebyl jednotný, ale z pátrání po obdobně natíraných motorových lokomotivách a vozech ČSD jsem našel odstín tehdy užívané barvy Temperol - jako její číslo 1066 - což byla temně, až do černa, laděná modrá. Vozy ale byly zřejmě po vzoru CIWL o něco světlejší, v odstínu který odpovídal barvám zavedeným této společnosti. Tak nějak jsme u přípravy modelu uvažovali. Ta obnova nátěru v parním provozu probíhala podstatně častěji než jsme zvyklí dneska, takže nátěry byly obnovovány vícekrát. I tak min. za mě díky, že jsme se vzájemně vybičovali k diskusi která přinesla ovoce a prokázala, že Ivo volil správně /samozřejmě bez znalosti karty se přesné datum revize trefit nikdy nedá/

Určitě na další modely kořistních vozů časem dojde nejen u Roca...