498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Petr S. » ned 06 lis, 2022 10:15 pm

Zdravím vespolek ,
tak jsem si prohlédl 498.104 Trix na vlastní oči a přehodnotil jsem nápad mít jich 15 . Ano , mám ten model , ale žádná zvláštní radost . Pohled na jedoucí stroj z 1 metrové vzdálenosti je tak akorát . Už při letmém pohledu mě zarazily pružnice zadního běhounu téměř v úrovni boční stěny budky - vždyť jsou ve skutečnosti na frémě ( rámu ) - cca o 6 mm jinde , než mají být . S tím souvisí i vystrčení napaječe do prostoru .
Fakt , že " skříň " ( rozumějte kotel + budka ) je pevně připevněna k pojezdu , je řešení , které soudruzi konstruktéři v továrně Piko v NDR překonali naprosto bezchybným řešením již před více než 40ti lety :lol: . Konstrukce lokomotiv 01 , 03 a 41 Piko umožnila horizontální posuv pojezdu vůči kotli v závislosti na oji zadního běhounu - jednoduché a geniální . Budka v tomto případě nevyjížděla v oblouku do strany , ale stále kopírovala osu kolejí , stejně jako tendr . A fungovalo to i na poloměru 380 mm .
A nikdo neřešil postavení tendru ( v ose koleje ) a budky ( o 0.5 cm někde jinde ) jako u 498.104 Trix .
Doufám , že můj příspěvek neohrozí prodejnost tohoto modelu , ale nemohl jsem jinak .
Zdraví Petr.S
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod A2C » pon 07 lis, 2022 6:41 am

Petr S. píše:Konstrukce lokomotiv 01 , 03 a 41 Piko umožnila horizontální posuv pojezdu vůči kotli v závislosti na oji zadního běhounu - jednoduché a geniální . Budka v tomto případě nevyjížděla v oblouku do strany , ale stále kopírovala osu kolejí , stejně jako tendr . A fungovalo to i na poloměru 380 mm .
A nikdo neřešil postavení tendru ( v ose koleje ) a budky ( o 0.5 cm někde jinde ) jako u 498.104 Trix .


A teraz to skús s pojazdom v mašine, kde ti motor bude akože behať v kotli tak aby ti budka nechodila mimo tender. Ak chceš pojazd v tendri, prosím, to ti dopraje Roco, ak teda niekedy budú mať koule na to aby Albatrosa skúsili spraviť. Ono koniec koncov ani do Štokra sa im nechce a pritom by niekde formy mali mať odložené už cez 20 rokov.
Ale to je jedno. 5000kusov sa rozpustilo a muselo sa spraviť ďalších 5000ks. O predajnosť toho modelu sa netreba báť :)
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod michalctt » pon 07 lis, 2022 1:06 pm

Zdravím
V predchádzajúcom príspevku sa spomína aj Štoker. Áno do toho sa zatiaľ nepustil žiadny veľkovýrobca. Vyrábal ho a to len malosériovo Elkom a ten už asi s produkciou skončil. Mám od nich dva Štokre. Sú naozaj výborne spracované a tie moje majú pojazd od Roca. Musím však povedať, že za cenu jednoho Štokra môžeme mať 3 Albatrosov od Märklin/Trixu a to hovoríme o cenách za Štokra z roku 2015. Tak je Abatros podstatne dostupnejší pre viacerých z nás a to aj s tými výtkami ktoré k tomuto modelu sú. A stále tvrdím, že Albatros je odolnejší na bežné jazdenie, takže určite nie som sám čo privítal tento model na trhu. A určite uznáte aj krásu tejto československej lokomotívy a keď stojí medzi dvomi Štokrami tak musím konštatovať, že patria medzi najkrajšie pary na svete.
Rozjazd Albatrosu medzi dvomi Štokrami je aj na videu z môjho koľajiska v čase 13:01. https://www.youtube.com/watch?v=C8efSWomFfg
Přílohy
20221030_192506.jpg
michalctt
 
Příspěvky: 70
Registrován: pon 20 črc, 2015 9:11 am

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod zaplef » pon 07 lis, 2022 1:22 pm

Petr S. píše:Zdravím vespolek ,
tak jsem si prohlédl 498.104 Trix na vlastní oči a přehodnotil jsem nápad mít jich 15 . Ano , mám ten model , ale žádná zvláštní radost . Pohled na jedoucí stroj z 1 metrové vzdálenosti je tak akorát . Už při letmém pohledu mě zarazily pružnice zadního běhounu téměř v úrovni boční stěny budky - vždyť jsou ve skutečnosti na frémě ( rámu ) - cca o 6 mm jinde , než mají být . S tím souvisí i vystrčení napaječe do prostoru .
Fakt , že " skříň " ( rozumějte kotel + budka ) je pevně připevněna k pojezdu , je řešení , které soudruzi konstruktéři v továrně Piko v NDR překonali naprosto bezchybným řešením již před více než 40ti lety :lol: . Konstrukce lokomotiv 01 , 03 a 41 Piko umožnila horizontální posuv pojezdu vůči kotli v závislosti na oji zadního běhounu - jednoduché a geniální . Budka v tomto případě nevyjížděla v oblouku do strany , ale stále kopírovala osu kolejí , stejně jako tendr . A fungovalo to i na poloměru 380 mm .
A nikdo neřešil postavení tendru ( v ose koleje ) a budky ( o 0.5 cm někde jinde ) jako u 498.104 Trix .
Doufám , že můj příspěvek neohrozí prodejnost tohoto modelu , ale nemohl jsem jinak .
Zdraví Petr.S

Cítím to hodně podobně. Čím víc si model prohlížím, tím méně se mi líbí. Konstrukce alá PIKO, ale i také Roco (např. Br23) by modelovosti víc prospěla. Navíc neznám nikoho, koho by pohon v tendru urážel. Další aspekt, který mě trochu mrzí je absence předního spřáhla.
Nicméně přesto vše si myslím, že za tyto peníze je to super model a nasazuje laťku docela vysoko.
Teď si lze jen přát, aby výrobci tohoto zájmu a hladu po CS lokomotivách využili.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 167
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod A2C » pon 07 lis, 2022 2:15 pm

zaplef píše:...Navíc neznám nikoho, koho by pohon v tendru urážel...

Tak už poznáte :)
Mňa uráža keď parná lokomotíva nemá pohon v mašine ale len v tendri a tak sa jej netočia hlavné hnacie kolesá kým ju netlačí tender. Mňa osobne to uráža a určite nie som jediný.
Najviac ma to začalo urážať u Roco keď Hrbáč, 555.0 aj 555.1 a veľa DB, DR pár malo hnané hnacie dvojkolia kardanom z tendra, ale novo pripravovaná UNRRA napriek tomu, že mala byť hnaná aj mašina sa rozhodli vypustiť tento element a nechať len 2 dvojkolia v 4 nápravovom tendri hnané. Odvtedy mám alergiu na pohon čiste tendra.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod martin tichý » pon 07 lis, 2022 3:05 pm

Tak to zase já čím déle si ji prohlížím, tím více se mi líbí, ale rozumím pocitům některých vídících to opačně, na hezké věci se rychle přivykne a člověk chce stále víc a víc, přesto patnáct mně jich netřeba, stačí jedna :) , mimochod, moc nechápu problém pohonu mimo tendr, já osobně to při jízdě modelu nepoznám, odkud je poháněn a tenhle jezdí velmi dobře, tak co...??
Ciboch
martin tichý
 
Příspěvky: 345
Registrován: ned 19 črc, 2009 12:43 pm
Bydliště: Milovice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Aleson » pon 07 lis, 2022 4:41 pm

zaplef píše: Navíc neznám nikoho, koho by pohon v tendru urážel.....

Tak to se přidám jednoznačně na druhou stranu barikády 8). Na pohon čistě v tendru jsem alergický už od dob parních lokomotiv PIKO ( BR01, BR03, BR44 ....) kdy se někteří kamarádi proháněli na kolejišti s vlakem taženým pouze samotným tendrem... Ještě teď se mě z toho ježí chlupy. Brrrr. Parní lokomotiva má hnané nápravy, tak mají být hnané! Postrkování imitace parní lokomotivy jako nějakého vagónku považuji za zvrhlost .... Naopak řešení některých lokomotiv Roco s pohonem v tendru a současně kardanem i na hnací nápravy lokomotivy - z hlediska tažné síly modelu - paráda :wink: Ještě štěstí, že lokomotivy jako např. Všudybylka , Papušek .... jsou tendrovky .... :mrgreen:
Aleson
 
Příspěvky: 444
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 07 lis, 2022 5:27 pm

Párovek mimo Marklina moc nemám, ale zkušenosti s tlačným tendrem nic moc. U Pika BR 01 DR se na lokomotivě ve vnějších obloucích přestávají točit velká kola a Roko U.S.A.-ČSD (URNA S160) má tendenci na výměnách vyskakovat předními koly (nízké zatížení). Jenom Piko G7 BR 55 předělaná na 413 šlape jak má i napříč svojí "vizuelní lehkosti". Co se týká Marklina v páře s tendrem považuji za TOP, jak v dřívějším provedení, tak v součastnosti, i když se mi zdají nejnovější loko pojezdy trochu zjednodušované oproti předchozím, ale fachčí to, tak uvidíme a poznáme... Faktem zůstává problematická kinematika mezi mašinou a lehkým tendrem, hlavně při zátěži. Toto se prolíná již od dřívějších provedení, když je vzhled není funkce a jeli funkce kulhá vzhled (s nadhledem :) )
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 238
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod jipol57 » pon 07 lis, 2022 7:26 pm

zaplef píše:Další aspekt, který mě trochu mrzí je absence předního spřáhla.

Nic není nemožné:
Alpredni.jpg

Mám SN ve smyčce, tak cokoliv tam vjede, vyjíždí obráceně. A na točnu se mně Albík nevleze. Tak bude muset taky jezdit uhlím napřed. Bohužel, šroubovka a hadice musely ustoupit. Je to na podobném principu, jako 555 od ROCO, to znamená bez kinematiky, tak vzdálenost mezi nárazníky je trochu větší, aby v oblouku byly u sebe.
3d tiskárna je věc k nezaplacení, a nic s ní není nemožné.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Kulsud » pon 07 lis, 2022 7:38 pm

:o :o :o
Kulsud
 
Příspěvky: 470
Registrován: stř 23 říj, 2013 7:52 am

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod A2C » pon 07 lis, 2022 8:00 pm

jipol57 píše:
zaplef píše:Další aspekt, který mě trochu mrzí je absence předního spřáhla.

Nic není nemožné:
Alpredni.jpg

Mám SN ve smyčce, tak cokoliv tam vjede, vyjíždí obráceně. A na točnu se mně Albík nevleze. Tak bude muset taky jezdit uhlím napřed. Bohužel, šroubovka a hadice musely ustoupit. Je to na podobném principu, jako 555 od ROCO, to znamená bez kinematiky, tak vzdálenost mezi nárazníky je trochu větší, aby v oblouku byly u sebe.
3d tiskárna je věc k nezaplacení, a nic s ní není nemožné.


Perfektné! Dá sa to aj kúpiť? Pre pár kolegov tu by som mal záujem a možno aj pre seba.
Chystáte sa prosím aj do zadnej kinematiky? Že by sa opravili neduhy s vzdialenosťou medzi nárazníkmi a kývaním šachty hore dole?
Mám záujem aj to potom kúpiť :)
Naposledy upravil A2C dne pon 07 lis, 2022 11:44 pm, celkově upraveno 1
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod radeksindy » pon 07 lis, 2022 10:14 pm

U mě převažují silně parní lokomotivy a není rozdíl mezi pohonem v tendru nebo lokomotivě. Pokud vykolejuje běhoun, je to jeho špatnou konstrukcí, ale ne umístěním motoru. Nejhorší je kardan, který je vidět a kazí vzhled. Jinak řešení Märklin/Trix v lokomotivě 498.1 je výborné řešení, mně se líbí. Na druhou stranu leze převodovka do kabiny, takže první okno vypadá spíše jako okno do strojovny a pochopitelně chybí chrakteristické sklopení čelní strany topeniště. Kdyby nebyla budka uzavřená, vypdalo by to blbě, ale takto to tolik nevadí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod jipol57 » úte 08 lis, 2022 4:45 pm

A2C: Prodávat nebudu, ale dám sem návod, jak jsem to dělal. A taky STL soubor, který jsem pro to vytvořil. Ještě jsem ho upravil, proti minulému obrázku, přidal jsem pružinku, aby spřáhlo v klidu drželo uprostřed.
Tisknul jsem na FDM tiskárně, a je to tisk "do vzduchu" bez podpor, tak je potřeba dočistit a vyhladit. Samotnou šachtu netisknu, ale použil jsem z kinematiky Bramos. https://www.bramos.eu/detail/32-kinematika-52mm . Odříznul jsem z ní jen tu šachtu, a ještě trochu zkrátil, a nalepil na můj výtisk, mezi vydličky. Z obrázků by to mělo být poznat jak. Zkrácení té šachty asi o mm, jakou chci mít mezeru mezi nárazníky. Musí být větší, aby v oblouku nenarážely. Do otvůrku na druhém konci je zasunuta struna. 0,2mm fosforbronz. Ocel je moc tvrdá, ale mohla by snad být 0,1mm. Nalepeno vteřiňákem. Do rámu jsem vyvrtal dírečku 0,6mm, kam se zasune opačný konec struny. Zase z obrázku patrné. Je tam materiál asi 1mm, tak to jde. Všechno dokonale vyhladit, přišroubovat podvozek s běhounama a zkoušet. Musel jsem oddělat i ty smetadla nad kolejnicemi. Pro velké oblouky by tam možná mohly zůstat. Všechno musí chodit naprosto hladce, kluzně, trochu jsem obrousil na podvozku, když se opíral do struny. Šroubek se nedotahuje na doraz, ale nastavuje se s ním přítlak běhounů ke kolejím. To jsem ale už nastavoval u nového, když mě na výhybkách vykolejoval. Konec spřáhla, který se zasouvá do šachty, jsem musel trochu zkrátit, zadrhával o něj běhoun. Nemá teď to zacvakávadlo, tak jsem jej v šachtě lehce přilepil vteřiňákem.

STL soubor: novější verze na konci příspěvku v editu. Lepší by byl červený filament, aby splynul s okolím, ale nemám.
Alpredni2.jpg

Zadní kinematiku jsem upravil hodně podobně, jak si popisoval minule. To mně stačí, a už s ní nic dělat nebudu. Kývání hore/dole, nemám tak výrazné, přidal jsem jen ty zadní opěrky, pro zmenšení vůle. V mašině k tendru taky.

EDIT: Přišel jsem na to, že se podvozek nad předním běhounem dotýká toho nového držáčku spřáhla. Tu hranu jsem trochu zpiloval, a na podvozku to místo taky vyhladil.
Upravil jsem to taky v STL. Tady je ten nový:
Albik.zip
(5.32 KiB) 100 krát
Naposledy upravil jipol57 dne čtv 10 lis, 2022 10:13 am, celkově upraveno 2
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Dovi » stř 09 lis, 2022 7:36 am

 
Přišla mi soukromá zpráva, ale protože se to potenciálně může týkat více lidí, dovolím si ji sem postnout i včetně odpovědi.
(samozřejmě s respektováním soukromí tazatele, a proto je jeho nick anonymizován)


XXXXXX úte 08 lis, 2022 1:02 pm píše:Dobrý den, už jste nějak řešil ty prohnuté ochozy? Mám je taky dosti křivé a chystám se to reklamovat u prodejce.
Děkuji za radu.


Ahoj XXXXXX,
ne, neřešil - lokomotivu (ještě) nemám.

Jinak o tu reklamaci je dobré se pokusit minimálně ze tří důvodů:

- Nenechat si všechno líbit a (doufejme, že snad nějak) pomoci sobě a odstranit nebo vykompenzovat vadu u svého draze zaplaceného modelu. A když to nevyřešit přímo opravou (asi nebude snadná), tak pokusem o dohodu se zákazníkem a možná i nějakou nabídkou bonusu, třeba ve formě slevy na další výrobky apod.

- Možnost, že když těch stížností bude víc od více zákazníků, výrobce se tím bude vážněji zabývat a pokusí se sjednat nějakou systémovou nápravu

- Do budoucna si snad dá výrobce o trochu lepší pozor a bude modelům věnovat o trochu větší pozornost, aby k výrobě zmetků zbytečně nedocházelo

Zdraví
Dovi


___

P. S. - ještě dodatek, který v odpovědi na SZ nebyl:

Reklamace u prodejce (zejména tady v ČR) by asi vedla k nabídce vrácení peněz a k prodání modelu s prohnutými ochozy obratem dalšímu zákazníkovi...
(ve frontě na model jich zřejmě čeká ještě dost hladových)

Nejlepší by asi bylo tu stížností na dílenskou kvalitu, respektive na kvalitu finální montáže, směřovat přímo (nebo alespoň zároveň taky) na výrobce - aby se k němu tyto informace vůbec dostaly. Přes prodejce totiž bude možná většina reklamací odfiltrována a k MATRIXu se tak potřebné info a vadách modelu nemusí vůbec dostat. A ten pak může v blažené nevědomosti nasekat stejně kvalitní jarní sérii..
 
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 689
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod fousek » stř 09 lis, 2022 8:46 am

K tématu prohnutých lávek. Mám zkušenost, že se to týká levé strany a +/- všech modelů. Jde jen o míru prohnutí. Je to vidět i na fotkách hrdých majitelů tady. Pravá strana je v pohodě. Já uvažuji o reklamaci.
fousek
 
Příspěvky: 513
Registrován: sob 17 led, 2009 11:33 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků