Chtěl jsem hlavně vysvětlit, že stavět české parní lokomotivy s využitím dílů*) cizích lokomotiv je modelářský nesmysl. ROCO taky nedělá čmeláka tak, že by vyrobilo jenom kastli a šouplo ji na podobný pojezd, byť se správnými rozvory. U nového modelu ČSD stejně musí ROCO počítat s jeho prodejností v Německu, to je klíčový trh. A ten takové věci nestráví, ani náš ne. Když se objevila bardotka s nádrží brejlovce, byl hned řev. Mě je to jedno, já bych to nepoznal, ale nejsem klíčový zákazník pro tento model. A štokr na rámu němky je OK?
Jinak jsem skeptický k celýmu hlasování. Jest-li nám ROCO udělá ještě jednu čistě českou lok. řadu budem rádi, ani moc nevěřím, že by oprášili některou páru od Kleina. Spíš to vypadá, že potřebovali uklidit formy, aby se jich nechytnul někdo jiný a nekonkuroval jim.Nevím co si o hlasování myslet, klidně může jít jenom o marketing. Anketa vyvolá pozornost, ale její výsledky si pak vytisknout na toaleťák a ...
ROCO formy od Kleina využívá. Podle mého odhadu už ROCO udělalo prakticky všechny použitelné nákladní vozy, byl parní vůz, loni snad poprvé elektrikcká lokomotiva ÖBB. Smysluplných a nevyužitých forem zůstává jen málo, mezi nimi právě 170, 270 a 429.
Nevím jestli se čínani pustí do modelové železnice podobným způsobem. Podle mého vede cesta přes menší firmy. Za prvé začnou tlačit na dominantní modely tradičních výrobců. Například Oskar se pustil do P8, tím bude nutit velké výrobce hledat další, neněmecké předlohy. U některých předloh unese německý trh model od několika výrobců, ale to nejde se všemi a vždy. A druhou nadějí jsou fimy jako ACME a jejich elektrická lokomotiva.
*) nemyslím tím motory, kola, převodovky, spojky a podobné díly