radeksindy píše:Vzhledem k tomu, že se o vozy CIWL zajímám, vím jak to s barvičkami na nich bylo. Teakové vozy byly jen mořené, měly přirozenou barvu dřeva. Pouze po dodání prvních celokovových lůžek v první polovině 20. let se natřelo na modro několik restauračních vozů, aby s nimi ladili. Čísla jsou známá, bylo jich jen pár, lze je najít i na internetu. Samozřejmě je dobře, že se najde dostatek lidí, kteří koupí každý barevný nesmyl. Bez nich by se výroba správných variant nemusela vyplatit. Jenom mě trochu mrzí, že se občas vyrábí jenom nesmysly a správné verze nikde. Viz modely Märklin a Trix.
No nevím, na CIWL jsou i jiné názory (například
https://www.qldrail.net/altkloster/orie ... stimes.htm) a třeba (
https://www.wagons-lits-diffusion.com/p ... l-bis.html) a další.
V uvedených příspěvkách, je krom faktu, že pořádně nikdo nic neví, naznačeno, že původní "předvagony" byly v královské modré, dle královských honosných kočárů. Dále, ano, první teakové vozy byly jen chudě mořené, později s přidanou krémovou (lepší vzhled a odlišení souprav), ALE v meziválečné době, v době největšího rozmachu CIWL jsou vozy postupně nahrazovány celokovovými a staré teakové předělávány na
ocelové konstrukce a lakovány na MODRO! Znovu upozňuji na obrovský rozsah vozového parku CIWL, jen do roku 1914 cca 1600 vozů (přesný počet není znám) a do roku 1939 má CIWL flotilu 806 spacích, 661 jídelních, 133 Pullman a 138 pomocných vozů, tedy celkem 1.738 vagonů ve 24 zemích Evropy, severní a střední Africe (Egypt,Turecko, Sýrie a Palestina) a v Asii.
Jen opakuji a na rozdíl od... netvrdím, že uvedené informace jsou 100%, ale uvádím je jako polemiku k názoru na tvrzení, že letošní (i ty v loňském katalogu uvedené) novinky jsou naprostý nesmysl atd. Ona je někdy pravda pěkně schovaná mrška
, ale "zaručená znalost", a navíc velmi zjednodušená asi neomlouvá.