Moderátor: Michal Dalecký
Aleson píše:Koupil jsem model E499.1 od MTB. Nebudu se nyní věnovat vzhledu a povrchové úpravě modelu ( chyby "kastle", jako jsou vysoko položená okna strojovny , nepřesně vůči předloze tvarovaná čelní okna atp.) zůstaly stejné, jako u E469.1, ale změny v tomto směru byly velmi nepravděpodobné.Co mě ale velice zajímalo, byla novinka v podobě pojezdu opatřenému kuličkovými ložisky. Model jsem kvůli povrchovce vybíral z několika kusů, vybraný model jsem pak měl možnost projet na zkušebním oválu.
Při rozjezdech a nájezdu do oblouků se ozývalo jakési lehké "chroupání" jakoby v převodech, ale to mě neodradilo a jinak vcelku hezký model jsem si odnesl domů, kde jsem ho rozebral. Jednak kvůli osazení dekodérem, jednak kvůli zjištění zdroje oněch chroupavých zvuků.
Nápravy jsou (dle očekávání) osazeny plnými koly - kovovými bez loukotí a zřejmě s nízkými okolky RP25. Sundal jsem spodní kryty podvozků a vypadá to takto :
Potěšila mě absence záplavy oleje a promázání kvalitně působící vazelínou i tvarově a povrchově slušně vylisovaná ozubená kola převodů. Pak jsem podrobil zkoumání hřídele náprav s kuličkovými ložisky. Hřídele vypadají přesně opracované, masivní černá ozubená kola působí pevně a kvalitně. Miniaturní ložiska nejsou z boku mezi kolem a ozubeným pastorkem moc dobře vidět,ale zdá se,že jsou opatřena těsnícími kroužky a možná i naplněna nějakým mazivem. Potud vše O.K. Pak ale přišlo dost velké a nemilé překvapení. Ložiska nejsou na hřídeli nalisována, ale volně (a to velmi volně) se po něm posunují. Takže vlastně nevím, jestli se hřídel nápravy otáčí "kluzně" v otvoru ložiska, či jestli se nějak uplatňuje přenos točivého momentu přes kuličky. Možná trochu tak a trochu tak, nicméně z technického hlediska je použití kuličkových ložisek takovýmto způsobem naprosto nesmyslné a zbytečné ! Kuličkové ložisko MUSÍ být pro svou správnou činnost nalisováno na hřídeli a jeho vnější kroužek by měl být pevně uchycen v nějakém pouzdře. Ani toto není splněno, protože plastové prolisy skříně podvozku, ve kterých jsou ložiska uložena, jsou také volné. Ložiska se v těchto uloženích mohou poměrně lehce protáčet. Ale protože tření hladké ocelové hřídele o vnitřní leštěný ocelový kroužek ložiska bude jistě menší, než tření většího vnějšího kroužku ložiska o plastové uložení, asi se protáčet nebudou. Nevím, co si o tom myslet. Kluzná bronzová ložiska se používala např.v závodních autodráhových modelech běžně, jsou používána v ložiscích elektromotorků, objevovala se i miniaturní kuličková ložiska,ale kluzně - valivé ložisko - to je pro mě fakt novinka . Prostě BOMBA !
V podvozcích jsem žádný viditelný zdroj "chroupání" nenašel, tak jsem je zase složil a zakrytoval. Pak jsem odmontoval křivě vyhlížející "shrnovadla, která mírně vystupovala bílou částí ze spodku skříně lokomotivy a jen tak pro pořádek jsem pojezd bez kastle projel. "Chroupání" zmizelo. Zjistil jsem ale, že písečníky masek podvozků se opírají o vnitřní hranu shrnovadla v místech, kde je přišroubováno křížovými šroubky. Podvozky se v podstatě třou těmi písečníky o shrnovadla a vůbec se nemohou naklánět dozadu a dopředu, takže si myslím, že lokomotiva by měla problém přejet nějaké výškové nerovnosti.
Toto tření také způsobuje horší otáčení podvozků do stran a ve spojení s nízkými okolky i větší náchylnost k vykolejení v oblouku.Nevylučuji, že i ty podivné zvuky vycházely odtud. Zbrousil jsem dosedací část shrnovadel, přišrouboval je zpět, pdvozky se teď mohou alespoň mírně naklánět dopředu i dozadu a zatím je při jízdě klid. Jen zatím nevím, jak dosedne kastle na takto výš usazená shrnovadla.
Ale o tom zas někdy příště....
Aleson
radeksindy píše:viky, sidlo: U dvounápravového podvozku není stranový posuv potřeba. Pokud se může podvozek volně natáčet, tak si svoji polohu najde. S rostoucím rozvorem bude důležitější tříbodové uložení dvou nápravového uspořádání. Prakticky vyzkoušeny jsou čepově uložené nápravy v podvozku Görlitz II (tj. 3500mm) dokonce s H0pur nápravami. NEM norma pro čepové uložení fakticky pevné uložení připouští (viz míry U a X, kde nejmenší přípustný rozdíl je 0,1 mm, menší by mohl osu zablokovat).
U MTB jsou demokraté a ložiska s nápravou si můžou vybrat jak se budou chovat
Brejla píše:Tyto pravdivé argumenty ovšem těžko budeš teoretickým výše uvedeným všeználkům těžko vysvětlovat. Ta úprava se od klávesnice, které jako jediné dokáží vládnout, těžko udělá.
A náhrada valivých ložisek kluznými pouzdry je asi nejoptimálnější.
kupla píše:Zdravím,
jsem na fóru poprvé a né zrovna nejlíp se zde orientuji, hledal jsem něco ohledně E499.1 H0 a krom řešení ložidek jsem nic nenašel. Ohledně uložení náprav mi jeden prodejce řekl, že takto jsou řešeny všechny nové pojezdy MTB.
Odpověď proč možná znají provozovatelé klubových kolejišť, kde modely naběhají kilometry a plastové hřídelky MTB mohou doznat opotřebení...
vvitty píše:
Mimo jiné podstatně klesnul odběr jedoucí lokomotivy.
Zpět na Velikost H0 (komunita H0)
Uživatelé procházející toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 4 návštevníků