Náklon kolejí v zatáčkách

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Příspěvekod Hloubkar » čtv 20 srp, 2009 8:51 am

Je to parádní. :P Akorát na tom nádraží to asi nebude nutný. Tam jsou rychlosti omezený a blbě by se nastupovalo.
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod PaMi » čtv 20 srp, 2009 10:03 am

Tillig přímo vyrábí sešikmené polystyrenové pruhy, které se jednoduše nalepí pod koleje. Sám jsem to použil a práce s tím je strašně jednoduchá a příjemná.
Tady je foto, jak jsem to použil na svém kolejišti (vymažte mezeru mezi zpětnými lomítky): http:/ /www.vlakytt.cz/kolejivo.html
U Tilliga je to objednací číslo 86413. Pásek 70cm stojí 1,15 EUR
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 507
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Příspěvekod Pavel Dryml » čtv 20 srp, 2009 2:00 pm

a co to převýšení modelovat jenom opticky - rovná věc nemusí vždy okem vypadat jako rovná a naopak !!!

V oblouku - pokud jsem měl možnost pozorovat - je na vnější straně trochu vyšší vlastní štěrkové lože - právěo to převýšení, a na dvoukolejce je mezi kolejemi jakoby schodek taky o to převýšení

Tka co neudělat na vnitřní straně jakoby vyšší násep než na vnější straně, případně vnější kolej položit o několik mm výš ???
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Hloubkar » čtv 20 srp, 2009 7:18 pm

Když potom se ti ten vlak tak parádně nanakloní jako v reálu :P
H0- měřítko králů! těm se to do hradu všechno krásně vejde
VI. epocha ČR Analog
Uživatelský avatar
Hloubkar
 
Příspěvky: 262
Registrován: pon 01 zář, 2008 4:10 am
Bydliště: Staré Čívice

Příspěvekod George V. » pát 21 srp, 2009 6:45 am

Všechno jde, je jen otázka jaký to má smysl a jestli si s tím nenaděláme další problémy...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3263
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod radekkrupka » pát 21 srp, 2009 7:25 am

F. Placheta píše:Ja se take pripojuji k nazoru, ze z provozniho hlediska to nema smysl, obzvlast pokud polomery jsou trochu realne, ale z hlediska estetickeho to smysl rozhodne ma. Nevim, jestli se na to prilis nesoustredim, ale pokud koleje na nejakem kolejisti nejsou nakloneny, vzdycky me to trkne do oci, naopak pokud tam nejaky, byt minimalni naklon je, vypada to pak velmi efektne. Viz. vytazne koleje zde u pana Daleckeho... http://magazin.modely.biz/view.php?cisl ... 2005030003

Tak nevím, neviděl jsem kolejiště v reálu, ale převýšení koleje (jak se to podle mě správně jmenuje) na výtažných kolejích jaksi nedává smysl?

Převýšení se dělá proto, aby při průjezdu obloukem výslednice sil na vozidlo/soupravu působila pokud možno kolmo na spojnici kolejových pásů - kvůli stabilitě a také kvůli komfortu osob... u tratí s provozem víceméně konstantní rychlostí (např vysokorychlostní tratě, metro,...) je převýšení poměrně značné, souprava pouze nesmí při vynuceném zastavení na trati přepadnout dovnitř oblouku...

U tratí se smíšeným provozem je problém - těžké a pomalé nákladní vlaky by v obloucích s velkým převýšením extrémně sjižděly vnitřní kolejnici a poškozovaly tak trať, takže tady se volí kompromis....

Takže abych se vrátil k původní připomínce - na výtažné koleji nemá převýšení smysl, protože se na ní posunuje velmi pomalu...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod kecu.p » čtv 05 lis, 2009 12:24 pm

Výtažná kolej slouží převážně k posunům, tady převýšení určitě nemá cenu. Rychlost posunujících dílů je maximálně 40km/h. Ani ve stanicích nemají všechny koleje převýšení. Jediné koleje které mají převýšení jsou na 100% ty co jsou přímo pokračováním traťové koleje (1. 0. a 2. staniční kolej), ale vše závisí na traťové rychlosti, poloměru oblouku ... Těžko budete hledat převýšení na lokálce kde je traťová rychlost 40km/h pokud oblouk není vysloveně prudký. Ja to v TT řešil vložením sirek pod vnější stranu oblouku. Hlavně převýšení nekončí na konci oblouku ale plynule přechází do roviny. Ve skutečnosti na začátku převýšení je na pražci napsány ZP a nebo KP
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod radekkrupka » čtv 05 lis, 2009 2:49 pm

kecu.p píše:Hlavně převýšení nekončí na konci oblouku ale plynule přechází do roviny. Ve skutečnosti na začátku převýšení je na pražci napsány ZP a nebo KP

To si myslím, že není tak úplně pravda. ZP (začátek přechodnice) a KP (konec přechodnice) jsou součást směrového oblouku. Přechodnice je (u železnice) křivka - kubická parabola. Přechodnice zajišťuje jak přechod do oblouku, tak náběh převýšení koleje. Ale to je detail, jinak souhlasím...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod michal_n_cz » čtv 05 lis, 2009 7:32 pm

kecu.p píše:Ani ve stanicích nemají všechny koleje převýšení. Jediné koleje které mají převýšení jsou na 100% ty co jsou přímo pokračováním traťové koleje (1. 0. a 2. staniční kolej), ale vše závisí na traťové rychlosti, poloměru oblouku ...

Ano, přesně tak - doplňuji fotku:
Obrázek
další fotky stanice pro představu konkrétní situace:
http://picasaweb.google.com/hobby4you/M ... ExCSDMSCB#
Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Náklon kolejí v zatáčkách

Příspěvekod Tramvaj » pon 27 zář, 2010 11:28 am

Ahoj
Nedávno jsem také experimentoval s náklonem tratě v oblouku,hrozně se mi to ve skutečnosti líbí.
A musím říct, vypadalo to velice pěkně, zkušební souprava byla složená z brejlí Roco a čtyřech vozu Y ,spojena na krátké spřáhlo.
Použité koleje-flexi Peco- code 100, rádius R 1000 a podloženo plastovým profilem 1mm.
Vlak projížděl obloukem bez problému. Škoda ,že to nemohu použít na budovaném segmentovém kolejišti .

Jarda
HO-analog-ČSD 70-80 léta
Uživatelský avatar
Tramvaj
 
Příspěvky: 16
Registrován: úte 08 zář, 2009 4:42 pm
Bydliště: Pardubice

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků