854 MTB H0

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

854 MTB H0

Příspěvekod Aleson » pon 14 říj, 2024 4:43 pm

Před nedávnou dobou jsem se ve vláknu "ACME-kvalita" rozepsal o závadě lokomotivy 150 ACME a její opravě a také jsem se zmínil, že současně s "neschopností" uvedené lokomotivy se objevila závada také na motorovém voze 854 MTB. A slíbil jsem, že až se dostanu k jeho opravě, napíšu o tom taky pár řádků.
Tak jen pro zopakování, závada se začala projevovat tak, že motorový vůz po chvíli ježdění ( modelovou rychlostí tak cca 40 až 60 km/h ) začal zpomalovat jízdu, ale motor se točil pořád stejnou rychlostí, nebo dokonce jeho otáčky začaly stoupat. Po zastavení a opakovaném rozjezdu vše chvíli vypadalo normálně ( vůz se začal pomalu rozjíždět ), ale po dosažení určité nevelké rychlosti opět začal samovolně zpomalovat, až se úplně zastavil, přičemž motor se točil v relativně vysokých otáčkách. Podle mého předběžného odhadu mohl být příčinou např. prasklý unašeč na hřídeli motoru nebo podvozku a tím způsobený prokluz, vedoucí až k zastavení modelu....
Nezbylo, než motorák rozebrat. Aby se dalo dostat k hnacímu mechanizmu, je nutné vůz rozebrat téměř kompletně. Je to poměrně nepříjemná a zdlouhavá práce. Podrobně ji popisovat nebudu, snad něco napoví obrázek :

854-rozborka.jpg

O hnacím mechanizmu jsem zjistil několik věcí :
1) Nic nebylo prasklé ( což je celkem potěšující zjištění )
2) Uspořádání pohonu není podle mě moc ideální protože : hřídel motoru je dost krátká a neumožňuje nasunutí unašeče v celé délce příslušného otvoru. Hřídel na podvozku je také příliš krátká ( nebo je příliš krátký kardan ) a proto výkyvná hlava kardanu musí být nasunutá těsně na konci hřídele podvozku a stačí tedy její mírné proklouznutí a posunutí po hřídeli směrem k motoru, aby se ze spojení hřídel podvozku-hlava kardanu stala "kluzná spojka". Což se přesně stalo u tohoto modelu.
Křížový kloub kardanu (výkyvná hlava kardanu), má opět poměrně krátké "trubičkové" uložení, kterým je kardan nasunutý na hřídeli podvozku. Jestliže trubička není dostatečně pevně nalisovaná na leštěné kovové hřídeli podvozku, pak obzvlášť v souvislosti s důkladným zaolejováním celého mechanizmu může docházet k prokluzu, až ke sklouznutí trubičky z hřídele. Nemá to moc žádné ideální řešení ( snad kromě výměny unašečů a kardanu za nějaký jiný typ), takže jsem zvolil cestu nejmenšího odporu : Odmastil jsem hřídele benzínem, pokusil jsem se je aspoň nepatrně zdrsnit smirkovým papírem a unašeč i trubičku hlavy kardanu jsem přilepil na hřídele vteřiňákem. Motorák jezdí, vše je v pořádku, ale jestli to lepidlo časem nepovolí a nebudu muset celý proces opakovat, to tedy nevím. :| Největším"strašákem"ovšem pro mě je, že podobný problém lze očekávat i u dalších motoráků stejného a zřejmě i podobného typu... :?

motor-a-podvozek.jpg


Ještě možná jedno důležité upozornění - když jsem vůz složil a vrátil zpět dekodér, při pokusu motorák rozjet sebou jen cukl a dekodér zakvílel přetížením. Zjistil jsem, že setrvačníkem motoru lze jen stěží pootočit. Musel jsem povolit šrouby závaží na spodku vozu a motor přitlačením na ten setrvačník nepatrně posunout směrem k předku vozu. Bylo to snad méně než 1/2 milimetru, ale teprve pak se motor začal volně otáčet. Dekodér to přetížení naštěstí přežil ... Takže pozor na to !
Aleson
 
Příspěvky: 444
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: 854 MTB H0

Příspěvekod vvitty » pon 14 říj, 2024 6:15 pm

Kardany lze koupit jako nahradni dil.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: 854 MTB H0

Příspěvekod Ivan » pon 14 říj, 2024 6:45 pm

Díky za tip k možné závadě a řešení.

Já bych asi ještě pro jistotu nasadil analogovou propojku a zajel ho na stole, abych se vyhnul riziku poškození dekodéru.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: 854 MTB H0

Příspěvekod Aleson » úte 15 říj, 2024 10:55 am

to vvitty : Hm, koupit náhradní díl ? Ale jaký ? Psal jsem, že celé to složení ( unašeč, kardan ....) je v pořádku. Pokud prokluzuje, jiný kus prokluzovat nebude ? To je samozřejmě otázka, která by vyžadovala zkoušet a experimentovat....
to Ivan : Samozřejmě máš pravdu. Lepší a rozumnější by bylo vyzkoušet to po opravě s analogovou propojkou. Ale jednak mě nenapadlo, že by se ten setrvačník mohl o něco "přidírat" a hlavně netuším, kam jsem tu propojku uklidil ... :oops:
Aleson
 
Příspěvky: 444
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: 854 MTB H0

Příspěvekod vvitty » úte 15 říj, 2024 12:56 pm

Obvykle prokluzuje ulozeni kardanu na hridel - to za tim slozitym spojenim kulicky kardanu a krouzku unasece. Bud proto ze se tam dostane olej, nebo proto ze se vymacka - zalezi na provozu. V prvnim pripade muze pomoci ocisteni, ve druhem je potreba vymena. V podstate je to drobnost za par korun.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 6 návštevníků