od skalamep » úte 16 dub, 2024 7:54 pm
Pokud se budeme bavit o tom barevném výřezu, na kterém je 498.101 na točně Škodovky, tak tam měla kola i rám stejný
odstín, řekněme "červenočervenohnědý" nebo takový tlumeně červený. Odhadnout odstín si netroufám, ale můj názor je, že by to mohla být např. klasická rumělka, ale opravdu těžko odhadovat. Celkem se mi libí barvy, jaké Trix použil, jen je bohužel pro 104 v tovární podobě potřeba dost náročných úprav, smýt pruh na tendru a na lokomotivě nanést hliníkově stříbrnošedou, olemovat tenkými okrovými nebo zlatými linkami a upravit střechu, která má být v temeni skutečně modrá snad i u 104, potvrzené to ale nemám. Vypadá to, že šetřili tou hliníkovou barvou, asi nebyl k sehnání pigment, možná některé lokomotivy musely mít střechu pro nedostatek natřenou jinak. Udělat z Trixie 101cku je snadnější, v podstatě je třeba smýt moderní číslo na budce a změnit číslici v čísle lokomotivy na tendru a na průsvitce reflektoru. Nejhorší je asi trefit odstín střechy, naštěstí to lze schovat celkem nenápadně patinou. Snad se továrního verze lokomotivy 101 v modelu dočkáme, skoro si myslím, že někdo dal Trixu správné autentické podklady, protože aktuální muzejní 104ka má tu červenou a modrou trochu jinou, nejspíš podle RAL, což je stupnice sice moderní, leč až na výjimky nepoužitelná a ptát se po ekvivalentu v RAL je hloupost ( až na výjimky). Ostatně touto dobou probíhá v České Lípě oprava 498.112, tam by mohli původní modrou a snad i tu červenou někde také najít. Tenkrát to při opravách sotva mohli tak důkladně očistit, aby nikde nic nezbylo v nějaké spáře.
Se vzorníky je problém, že jsem žádný dobový slušně v temnu skladovaný vzorník neviděl. Běžně dostupné vzorníky na internetu jsou nespolehlivé, vycházet zu fyzických profesionálních vzorníků,. Vzorníky na internetu jen hrubě informativní, model podle nich nabarvit by nešlo, i kdybych číslo ČSN uvedl (navíc je pro lokomotivy ČSN podle všeho irelevantní, viz dále). U těch internetových vzorníků velký pozor na nastavení monitoru. Ale i pokud by monitor byl náhodou barevně zkalibrovaný, jde o jiný barevný systém (viz problémy převodu např. RGB na CMYK). Ze základních barevných světel (monitor) nelze vždy namíchat zcela to samé, jako je světlo odražené od barveného povrchu. U tištěné literatury pozor na to, že s barvami nejspíš dost pohnul i grafik. S barevnými odstíny na modelu je to ještě složitější, jelikož vnímání barev je závislé i na velikosti sledované plochy. Je tedy nutno pracovat s citem a je třeba tréning. Nezapomínat na základní principy estetiky ( které se i tenkrát snažili ctít, pokud je materiální nouze nedonutila..), pro vědátory uvedu např Oswaldův barevný kruh pro volbu kombinace barev, atp. Aby to nebylo tak jednoduché, tak je třeba mít na paměti, že se lišily i jednotlivé výrobní šarže téhož odstínu. Ještě si pamatuji, jak prodavačka pečlivě kontrolovala, pokud člověk bral dvě plechovky...A v neposlední řadě je třeba si uvědomit, jakému prostředí byly ty nátěry podrobovány. Kombinace vlivů ostrého slunce, horkých sazí, čištění směsí nafty. Odstíny velmi opravdu velmi rychle tmavnuly, s tím výrobním odstínem sotva dojela ta lokomotiva z továrny do Prahy... Rozhodně doporučuji volit estetickou kombinaci odstínů, a odstínů malinko měkčích, než známe ze současných RAL stupnic, ty současné barvy jsou mnohdy takové moc ostře barevné.
Pokud by někdo toužil po vzorníku na naše lokomotivy, tak v objednávkách lokomotiv se nevyskytuje ČSN, ale byly ministerstvem objednávány nátěry podle vzorníku firmy Temperol !!! Platí to minimálně i pro první elektrické lokomotivy, nakonec asi není úplně vyloučené, že modré bobiny měly tentýž švestkově modrý nátěr jako albatrosy (osobně si myslím, že to přesně takto bylo). Pokud by o něm někdo věděl, máme vyhráno a prosím o info, kde by bylo možno si ho prohlédnout. Pokud by někdo měl dobrý kontakt do fy Barvy a laky Hostivař, tak možná ty vzorníky Temperolu dodnes opatrují. Mne tam odbyly s tím, že mi žádné vzorníky nemohou dát(což chápu, ani jsem o ně nežádal) a na dotaz o nahlédnutí už nereagovali.
Naposledy upravil
skalamep dne pát 26 dub, 2024 12:55 am, celkově upraveno 1