Stoupání na modelových kolejištíchOdkaz
Sešit A 3-4/Stavba kolejiště/Stavba krajiny/str.15/rok 1990/malá železnice/Doporučení dle uvedeného odkazu
Přímý úsek tratiVýškový rozdíl H0-80 mm/TT-60mm
H0-1,35 m na 80 mm/poměr stoupání 1:16,875
TT-1,0 m na 60 mm/ poměr stoupání 1:16,66666
Šroubovitá spirála o jednom závitěVýškový rozdíl H0-85 mm/TT-65 mm
H0-R422/poměr stoupání 1:31
TT-R310/poměr stoupání 1:30
Poznámka
Řada modelářů zapomíná při projektování kolejiště na tzv. přechodnice plynule stoupání tratě tj. z roviny do stoupání a opačně.
Všeobecné doporučení (praktikováno při projektech modelových kolejišť)Přímý úsek trati -Lokálka 1:25-M.V.-dráha-výškový rozdíl
H0 – 2,125 m - 85
TT – 1,625 m - 65
N – 1,375 m - 55
Z – 1,125 m - 45
Platí jen pro parní a motorový provoz
-Vedlejší (hlavní) 1:30-H0-2,55 m - 85
TT-1,95 m – 65
N-1,65 m – 55
Z-1,35 m – 45
Platí jen pro parní a motorový provoz
Šroubovitá spirála o jednom závitě-Lokálka -M.V.-poloměr-poměr stoupání
H0-R422-1:31
TT-R310-1:30
N-R222-1:25
Z-R180-1:25*
Platí jen pro parní a motorový provoz
* - u modelové velikost Z/1:220 R145 mm je třeba fyzicky zjistit jízdu ve stoupání hnacího vozidla. Doporučuje se použít minimální poloměr oblouku R180 mm.
-Vedlejší (hlavní)-H0-R482-1:36
TT-R353-1:34
N-R252-1:29
Z-R210-1:29
Platí jen pro parní a motorový provoz.
Tyto podklady jsou jen doporučení pro železniční modeláře.
-m-