Páni, v pondelok mi konečne pristáli na stole dve krásne Laminátky od Piko (aj keď som sa už pred 8 rokmi tešil na Techimage, a potom na 50te výročie a potom keď ju mali uviesť... a nakoniec z toho bola S489.0 v pre mňa divnom nátere)
https://a2c.rajce.idnes.cz/S499.1023_Laminatka_Piko_H0/Som rád že Piko môj problém vyriešilo, a to nie hocijako, ale podľa mňa určite modelom roku, ktorý nastavil novú laťku pre ostatných.
Chcem v tejto "recenzii" zhrnúť pár osobných poznatkov a postrehov. Nebude to porovnávanie Piko vs. Techimage, pretože ju nemám a popravde sa na S489.0 ani nechystám a nebola v pláne.
Začnime teda obalom. Ten je krásny, dobre model ochráni, model sa z neho dobre vyberá až som prekvapený ako zaujímavo spravili uloženie na dvoch bodoch, uvidíme ako sa osvedčí časom, zatiaľ sa mi ale páči.
Čo sa mi ale už páči menej je trend výrobcov ktorý balia do krabíc vzduch a obal je z každej strany tak o 1,5cm väčší než je treba. Krabica Vám preto zaberie cca 33x11,5x7cm miesto 30x8,5x5,5cm čo sa nezdá byť veľa, ale v zbierke kde máte toľko modelov ako ja v skrini počítate každý centimeter. Nehovoriac o preprave.
Samotný model po vybalení je okamžite pripravený k analógovej prevádzke, nemusíte dodávať spriahla, nemusíte dolepovať stierače, vymieňať pluhy.... Jednoducho Ready To Run (RTR)
Model obsahuje len hadice, topnú spojku a dlhú skrutkovicu voľne vysiacu. Pre niekoho nevýhoda, že neobsahuje aj krátke hadice, ja som si ich však skrátil.
Na modely nájdeme už osadenú skrátenú topnú spojku kvôli pohybujúcemu sa pluhu a jednoduchý hák.
Model neobsahuje leptané ani potlačené tabuľky. Na modely sú len natlačené tampónom. Preto prečíslovanie je veľmi jednoduché. Avšak pre 90% modelárov je to škoda.
Model som neskúšal v analógu rovno som osádzal dekodér Zimo MX633P22 aby sa dali zapnúť a ovládať všetky funkcie, teda osvetlenia. Pôvodne je tam len Plux12 a s tým sa Vám spína len čelné osvetlenie spolu s pultom (toto osvetlenie nie je oddelené od pozičných svetiel) a koncové svetlá.
Po osadení DCC dekodéra (Musí byť Plux22) môžete ovládať všetko.
Čo mi príde neštastné je riešenie rozloženia funkcií
Pre mňa nelogické, možno ma niekto opraví:
FA1- koncové svetlá vzadu
FA2- koncové svetlá vpredu
FA3- osvetlenie strojovne
FA4- osvetlenie žltými svetlami vpredu
FA5- osvetlenie podvozkov
FA6- osvetlenie kabín
FA7- reflektor
Ostatné okrem FA1, FA2 sú automaticky smerovo prepínané
Ja som chcel dosiahnuť efekttu
kedy na F1 budem mať reflektor pretože mi to príde oveľa logickejšie a používanejšie než zapínanie napríklad podvozku, či osvetlenie kabíny, žltých svetiel alebo strojovne.
Bohužiaľ aj keď som sa s tým potrápil dostatočne neprišiel som na to ako premapovať funkčný výstup FA7 na tlačítko F1. Opäť, nechávam voľnú ruku borcom ktorý to náhodou zvládnu napríklad cez Švajčiarske mapovanie (tomu dávam najväčšie šance)
Nakoniec som sa uspokojil s nastavením
F1 žlté svetlá v smere
F2 koncové svetlá automaticky prepínané
F3 reflektor (sem sa dal umiestniť)
F4 osvetlenie kabín
F5 osvetlenie strojovne
F6 osvetlenie podvozkov
Mne to je prirodzenejšie.
Samozrejme je nutné vypnúť F3 režim posunu a F4 vypnutie kriviek zrýchlenia a brzdenia.
Nastavenie potom vyzerá takto:
CV33 a CV34 nezmenené
CV35 = 32 (Výstup FA4 na F1)
CV36 = 12 (Výstup FA1 + FA2 na F2)
CV37 = 32 (výstup FA7 na F3)
CV38 = 16 (Výstup FA6 na F4)
CV39 = 2 (Výstup FA3 na F5)
CV40 = 8 (výstup FA5 na F6)
CV41 = 0 (vypnutie reflektora na F7)
CV61 = 0 (štandardné nastavenie)
CV124 = 0 (vypnutie režimu posunu a kriviek)
CV127 = 1 (smer výstupu FA1)
CV128 = 2 (smer výstupu FA2)
No vráťme sa k modelu. Nebudem hodnotiť tvarovú vernosť. Myslím že obaja výrobcovia odviedli perfektnú prácu, naviac každé čelo Laminátky je svojim spôsobom unikátne nakoľko ako som počul na každé bola robená samostatná forma (tuším jednorázová, odborníci ma opravia)
Rozoberme si teda model.
Skrutky sa nachádzajú na ľavej strane podvozku (otočte si podvozok smerom k tvári, na každej strane naľavo od prvej nápravy)
Po vyskrutkovaní zistíte, že rám modelu a spodná časť karosérie pod ozdobným pruhom sú z kovu rovnako ako imitácia strojovne jednoducho Piko si tu dalo poriadne do tela. Preto má model úctihodných cca 430g (osadený jedným plným spriahlom, hadicami, dekodérom) pričom celé balenie má 760g
Ako som už pred časom spomínal, že si model odstrojím a streknem krásnym lesklým lakom.... no môžem na to zabudnúť až do doby kým sa mi nebude chcieť ako šialencovi vymaskovať všetky okná... sú totiž v modely nalepené
Stanovištia sú len nacvaknuté a tak som ich mohol vybrať a streknúť špeciálne namiešanou zelenomodrou metalízou a domaľovať jednotlivé detaily. Rozhodne s nimi model vyzerá ešte luxusnejšie než s tou pôvodnou šedou (neviem prečo ich urobili šedé...)
Ak to budete maľovať alebo striekať. Dajte si veľký pozor aby ste nezastriekali svetlovody k prístrojom. Môžete ich buď vymaskovať alebo ja skôr odporúčam vycvaknúť. Niekedy to ide tuhšie, niektoré boli od výroby nalepené a tak som ich následne musel nalepiť pretože som ulomil kolíky.
Stretol som sa ešte s jedným neduhom a to faktom že mi nešla nasadiť karoséria, pričom sa nezdalo že jej niečo prekáža. Opak bol pravdou ale pri tom ako je model doslova nacpaný všetkými osvetleniami stačí aby sa posunulo osvetlenie strojovne jeden ten plastový fúz čoho si ani nevšimnete a nedokážete zavrieť karosériu. Skontrolujte si ich pravdepodobne vyskočil jeden. Následne Vám krásne karoséria zapadne na miesto.
Ďalšia vec čo som riešil boli pluhy. Nemám rád keď sa mi pluhy hýbu s kinematikou. Preto som sa rozhodol pre úpravu ako na T679.2 Ragulinovy tiež od Pika. Tento krát som sa ale nenechal zblbnúť Roco-m kedy vyrezali pluh od ucha k uchu ale naznačil som si použitie krátkych spriahiel v najmenšom oblúku s najdlhším vozom čo je Bap od Bramosu. To mi vyšlo že musím vypiľovať dieru cez všetky veľké otvory v pluhu, súčasne aby sa šachta kinematiky voľne pohybovala bolo nutné urezať vrchnú časť pluhu.
Výsledok na fotkách.
Takto bezproblémovo lokomotíva aj s najdlhšími vozmi prejde polomer R356,5mm od Fleischmann.
Pričom, ale zboku nie je vidno diera na spriahlo. Aby som nezabudol. Hrana pluhu je vyššia o cca 0,65mm oproti vnútru pluhu na ktoré je nutné nalepiť plastové doštičky aspoň o hrúbke 0,6mm a zalepiť na miesto sekundovým lepidlom. Pre istotu si predtým naznačte polohu pluhu v kľudovej polohe.
Ešte upozornenie, po tejto úprave potrebujete vložiť dištanc medzi hlavicu spriahla a šachtou kinematiky o dĺžke 2,5mm
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse