Dnes jsem využil volného vstupu pro členy klubu a prošel si konečně celé království železnic... Pouze v krátkosti moje dojmy:
Je zcela zřejmé, že celá expozice je rájem dětí. Nevím, co přesně tvůrci tímto projektem zamýšleli, nicméně prvotní prohlášení ve smyslu "největší událost od otevření petřínské rozhledny", "kolejiště inspirované Miniatur Wunderland", a pod považuju minimálně za zavádějící, spíše za špatný vtip... Stejně tak prohlášení, že každé 3 měsíce bude otevřen jeden "kraj" se hroutí, jelikož teprve druhý, Karlovarský, je zcela na počátku výstavby. Oproti Ústeckému kraji v něm bude větší množství jednokolejných tratí.
Kolejiště - Kolejové schéma všech tří menších kolejišť i "Ústeckého kraje" je natolik banání, že jakkoli zajímavý provoz vylučuje. Nabyl jsem dojmu, že řada výhybek je dokonce napevno nastavených, protože jim chybí povrchový přestavník, který u zřetelně funkčních výhybek je. Přidáme-li k tomu naprostou absenci skryté části, je dokonáno. Vlaky zkrátka krouží stále dokola. Samotná nádraží často také pozbývají smyslu, protože se v některých případech jedná o pouhý souběh několika kolejí na jednom místě bez smysluplnějších zhlaví. Rychlíky tak zastavují na kolejích bez nástupišť atd...
Vozy - příjemně mě překvapila skladba souprav. Téměř všechny vlaky jsou české - lokomotivy i vozy, což se od mé první návštěvy změnilo. Na soupravy je docela příjemný pohled. Na jednom z kolejišť je parní provoz, zbytek je současnost. Těšil jsem se na novou škodováckou lokomotivu, ale stála odstavená kdesi na vlečce. Škoda, že na kolejích není v provozu jediný motorák.
Krajina - těžké dát jednoznačný verdikt. Ačkoli se samozřejmě nejedná o propracovaný model, jak ho chápeme my, řada míst je poměrně pěkně udělaná. Vedle nich jsou k vidění naprostá zvěrstva, kdy vedle dětského hřiště je malý čtverec chmelnice, na silnicích je víc tunelů než na trati, mosty jsou zcela nereálné svojí konstrukcí, často visí ve vzduchu nebo naopak leží polovinou konstrukce kdesi v hlíně apod. Reliéf terénu vůbec nevypadá jako krajina, ale spíše jako terasy tvořené silnicemi a kolejemi. Je vidět, že krajinou se nikdo příliš nezabýval a ona nějak vyšla. Tohle snad musí dojít i desetiletému klukovi...
Osvětlení kolejišť - to se mi líbilo asi nejvíc. Změna mezi dnem a nocí je velmi efektní a příjemná, kolejiště v noci žije - rozsvěcí se okna v domech, lampy svítí a postupně se rozvěcí atd. Škoda, že nejdřív kolejiště upadne do tmy a pak se teprve rozvěcí jednotlivé prvky. Než se všechno rozsvítí, je už zase den.
Návěstidla - příliš nevím, k čemu tam jsou. Ve velkých stanicích jsou odjezdová návěstidla červená/zelená, zato na dvoukolejné vlečce je u každé (!) koleje čtyřsvětelné návěstidlo, na kterém svítí trvale červená. Vrcholem pak byla koncová stanice, kde byly u každé koleje odjezdová návěstidla i směrem do šturcu...
Zbytek expozice - domnívám se, že pro vyspělejšího návštěvníka jsou nejzajímavější věci ve vitrínách. Modely různých výrobců v různých měřítkách, velmi pěkná výstava papírových modelů atd. Má to však jedno velké ALE, které celou expozici nuluje - vitríny nejsou osvětlené. Navíc v celém prostoru svítí každá desátá zářivka. Takže na to co je ve vitrínách si nechte zajít chuť, pokud nechcete přijít o oči. Chvíli jsem mžoural ale vzdal jsem to.
Na druhou stranu - děti jsou nadšené. Jak jinak taky

Já jsem věděldo čeho jdu, tak jsem byl smířený s tím, co najdu. Byl jsem však zklamán proto, že i zdánlivě banální věci, u kterých stačí maličko, nejsou dotažené - např ty černé vitríny. A že jich tam je! Jednotlivá koljiště navíč už teď vykazují známky velkého poškození. Stromy jsou vyvrácené, lampy ohnuté... a to evidentně od personálu expozice, protože jsou zcela mimo dosah návštěvníků. Tak já už radši končím
