od hank » ned 12 čer, 2011 1:01 pm
Tady přináším neúplný a doufám, že ne moc nepřesný seznam použití normálií staničních budov na lokálkách spadajících do pojednávaného období. Nerozlišuju provozované, t. č. uzavřené a definitivně zrušené trati. Neuvádím přístavby a přestavby. Nerozlišuju stanice, zastávky a nákladiště se zastávkou. V seznamu jsou i úzkorozchodky. Některé informace čerpám jen z fotek, tak snad jsem se moc často nemýlil v případech, kdy přestavby setřely charakteristické znaky - třeba zazděním okna ve štítě čekárny nebo přidáním dveří, změnou nosné konstrukce přístřešku nad nástupištěm nebo jeho odebráním, zbouráním přístavku s WC u bytového křídla apod. Kdybyste někdy chtěli sami prozkoumat tyto budovy v terénu, je asi jediné jednoznačné a nezměnitelné kritérium, které může napovědět, podle které sady normálií - kkStB nebo ZvKČ - se tam stavělo: Je to délka štítové stěny (tj. rovnoběžné s kolejemi) bytového křídla. U normálií kkStB má tato stěna 7 m, u normálií ZvKČ 8,15 m. (I tento rozměr se mohl zkrátit až o 15 cm otlučením vystupující omítky v ozdobném nároží, ale jak říkali staří zedníci: Centimetr žádná míra.)
ZvKČ:
LVI: N. Včelnice, Černovice u Tábora, Slatina n. Zdobnicí, Osov, Hostomice p. Brdy, Liteň, Mistrovice, Volfartice, Hor. Libchava, Čer. Janovice, Malešov, Zbraslavice, Horka n Sáz., Vlastějovice, Chřenovice, Samechov, Vlkovec, Soběšín, Poláky, Brtníky, Rataje n. Sáz. předm., Budyně n. Ohří, Čer. Pečky, Dl. Lhota, Holostřevy, Hovězí, Chotouchov, Malšice, Radonice n. Ohří, St. Město u Bruntálu
LV: Lovětín, Včelnička, Cholina, Mladeč
LVII: Kamenice n. L., Kam. Šenov hor. n., N. Oldřichov, Zruč. n. S., Ledeč n. S., Mšené Lázně
LVIII: Rosice u Chrasti, Uhřetice, Meclov, Ratboř
LIX: Polná, Rokytnice v Orl. h., Dalovice, Sadov, Mladějov v Č., Skalsko, Ondřejovice
LX: Chrudim m., Chrast u Chrudimi, Hvězdonice, Hroznětín
kkStB:
14: Blažejov, Hůrky, Hodice, Sedlejov, Libuň, Rovensko p. Tr., Rapotín, Šebetov, Pohl. Dvořáci, Pohled, Sázava, Ronov n. Sáz., Bavorov, Bohumilice, Borová u Poličky, Čachnov, Čkyně, Husinec, Janovice u Trutnova, Karolinka, Květná, Lčovice, Liptaň, Malenice n. Volyňkou, Radomyšl, Strunkovice n. Blanicí, Nebužely
15: Mor. Beroun, Lubná, St. Město p. Sněžníkem, Skalice n. Svit. míst. nádr., Kouty n. D, Hudčice, Osoblaha, Vyšší Brod klášter, Čertova stěna, Adršpach, Blahousty, Cebiv, Rožmberk n. Vlt., Lubná, Mačkov, Teplice n. Met. město, Polerady
14a: Střížovice, Kunžak, Salavice, Přibyslav, Chvalešovice, Zbytiny
15a: Dvorce, Kožlany
253: Pernink, Hor. Blatná, N. Hamry, Teplička u K. Varů, Štíty, Javorník ve Sl., M. Morávka, Vel. Kraš, Zlaté Hory, Červená Voda, Vidnava, Žulová, Vápenná, Světlá Hora, Vodňany
Chybí mi znalosti o dalších modifikacích, např. o normáliích typu použitého na trati Tršnice - Luby u Chebu, kde je druhý byt přistavěn symetricky do křídla kolmého ke kolejím. Totéž platí o normálii podobné typu 253/H, kde však je křídlo rovnoběžné s kolejemi o jedny dveře kratší - viz některé stanice na trati Rakovník - Louny. Existuje i normálie kkStb analogická normálii LVIII ZvKČ se dvěma byty a čekárnou dlouhou jen na dvoje dveře, jejíž označení neznám - byla použita např. v Kubově Huti. Ale jistě se najde někdo, kdo mě opraví, doplní, poučí, o což vás tímto všechny prosím.
Edit: Doplněny informace od přispěvatelů michal_n_cz a vojtas.
Některé staniční budovy byly stavebně spojeny s krátkými příručními skladišti bez ramp - na to se podíváme příště, až probereme skladiště jako taková.
zdraví
hank
Naposledy upravil
hank dne ned 19 čer, 2011 11:49 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.