od hank » ned 18 bře, 2018 4:47 pm
Brzdění vlaků je dnes upraveno u ČD předpisem V 15/I (a už x let, jmenoval se tak už před 32 lety, kdy jsem dělal zkoušky u ČSD já) a u Carga směrnicí KVs3-B-2010, která V 15/I u ČDC nahradila v r. 2010.
Pokud je řeč o nákladních vlacích, tak řazení nákladních vlaků je stanoveno kapitolou 3.1.2 a vybavení vozu ručními brzdami kap. 3.1.3 citované směrnice. Konkrétně:
3.1.2.11 Návěstní vůz vlaku, tj. poslední vůz tažených a první vůz sunutých vlaků musí mít správně
účinkující a zapnutou průběžnou brzdu. ... U sunutých vlaků musí mít první vůz i kohout záchranné brzdy.
3.1.2.12 Ustanovení čl. 3.1.2.11 se nevztahuje pouze na náběžníky s takovou závadou, pro kterou nelze jejich hlavní potrubí naplnit.
Pokud poslední náběžník nemá upotřebitelnou průběžnou brzdu:
a) musí mít obsazenou ruční brzdu, nebo
b) musí být za ním zařazeno vozidlo buď s účinkující průběžnou brzdou, nebo, nemá-li některý
náběžník upotřebitelné hlavní potrubí, s obsazenou ruční brzdou.
(Dále je spousta ustanovení na téma jak se pozná funkční brzda apod.)
...
3.1.2.13 Sestavení soupravy pro PMD (= posun mezi dopravnami) musí odpovídat ustanovením této směrnice pro vlak.
3.1.3.1 Provoz vozů s ručními brzdami
Vyzkoušených upotřebitelných ručních brzd musí být na vlaku tolik, aby v místě největšího
sklonu tratě na dopravní cestě vlaku byla dosažena jejich potřebná brzdící váha. K tomuto účelu
lze použít i vozy s pořádací brzdou ovládanou ručním kolem ze země (dále jen ruční brzda).
(Dále je tabulka výpočtu brzdicích %.)
3.1.3.2 Nelze-li podmínky čl. 3.1.3.1 splnit, jedná se o tzv. „Vlak sestaven z vozů bez upotřebitelných
ručních brzd“. V tomto případě stanoví podmínky pro zajištění vlaku proti pohybu v místě
největšího sklonu tratě na dopravní cestě vlaku určený zaměstnanec DAC (= dispečerský aparát ČD Cargo).
(Dál je mj. výpočet, kolik vozů se musí podložit zarážkami, když souprava nemá ruční brzdy.)
...
3.1.3.14 Každé hnací vozidlo, které dopravuje vlaky nákladní dopravy, musí mít pro případné použití na trati ve své výbavě 4 zarážky.
3.1.3.15 Při plánované dopravě souprav bez upotřebitelných ručních brzd určí podmínky DAC.
Pokud jde o povinné obsazování návěstních vozů průvodčím, tak si myslím (nejsem si úplně jistý a mohu se samozřejmě mýlit), že obecně skončilo nejpozději v r. 1962, kdy se přestaly používat návěsti "Konec předjížděného vlaku" apod. vyžadující za dopravy změny barvy koncových světel na vlacích. Nicméně na některých tratích, kde to vyžadovaly místní podmínky (třeba velký spád a předpokládané sunutí vlaků zpět při uváznutí ve stoupání) se jako návěstní řadily služební vozy s ruční a záchrannou brzdou obsazené průvodčím ještě v 80. letech. Podobně tomu bylo i u sunutých vlaků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.