Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » stř 15 lis, 2023 2:45 pm

hank píše:... Návěstní předpisy uvádějí hranaté a kulaté návěstní desky mechanických předvěstí jako rovnocenné možnosti ve vydáních z r. 1939 i 1946. ...

V tom máš naprostou pravdu, jenže ve všech předpisech D1 které zmiňuješ, tedy vč. toho z roku 1954, jsou vyobrazeny předvěsti typu ČSD s deskou, a s terčem pouze německé! Dále předpis T6 z roku 1949 sice žlutý terč připouští, ovšem použitý výkres je opět s deskou obdélníkovou (i když tady se evidentně jedná o předválečné provedení). Nabízí se tedy otázka: proč? Protože předpisy braly v potaz používání německých předvěstí v pohraničí které měly terč a předvěstí ČSD ve vnitrozemí s deskou? Protektorátní předpis D1/2 z roku 1943 totiž opět uvádí jenom obdélníkovou desku, což by tomu odpovídalo. A že by hned po válce neměly ČSD na práci nic jiného, než honem sjednocovat předvěsti? Víme, jestli se neosazovaly obdélníkové desky ještě třeba do začátku padesátých let? :wink:

Toliko k předvěstem, na druhou stranu ale musím připustit možnost že v tom "Šebíku" ta návěstidla před válkou byla. Totiž ta zmínka v publikaci o souhlasových pákách u výpravčího (a stavění návěstidel výhybkáři) by odpovídala systému používanému u Buštěhradské dráhy. Dokonce tam byl jakýsi fígl s kuličkou na výhybkářském přístroji (kozlíku), který znemožňoval opětovné postavení návěstidla na volno bez nového obsloužení souhlasové kladky - a tomu systému zabezpečováci říkali "Buštěhrad". Já jsem se s tím setkal v žst. Praha Braník, dokud tam byly mechaniky.
tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vmucha » stř 15 lis, 2023 4:37 pm

Od pamětníka víme, že tam kozlík byl. Ale asi je pravděpodobné, že tam návěstidla už před válkou.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod juroH0 » úte 21 lis, 2023 10:15 am

Pekný deň, pred pár dňami ma zaujalo (pre mňa nové) dvojhlavé/stoličkové koľajivo od Peca - https://peco-uk.com/products/streamline-bullhead-track
Čo sa mi podarilo vygoogliť, tak taký zvršok sa niekedy - veľmi dávno - používal aj u nás. O prehistóriu mi nejde, skôr o to, čo zdedili ČSD pri svojom vzniku. Jeden z veľkého množstva tvaru zvrškov bol tvar "Ib" (í bé)
zaujímalo by ma, najmä kde a cca dokedy sa u ČSD vyskytoval. Ďakujem.

Obrázek
Zdroj: https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse ... m-provozem
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » úte 21 lis, 2023 11:33 am

Jak už je uvedeno v nalinkovaném článku, tak tento systém upevnění začal mizet v 60. letech, v 90. letech už tyto soustavy tak okrajové, že jsem našel v seznamech pouze jediný stoličkový profil. Nepředpokládám, že by v té době reálně ještě existovaly, po roce 1900 už určitě ne.
radeksindy
 
Příspěvky: 2527
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod juroH0 » úte 21 lis, 2023 1:08 pm

Ďakujem, práve v tom nalinkovanom článku sú skeny. Jeden z katalógu Vítkovických železiarní z roku 1940 - to zrejme mohol byť už len profil na export.
Ale uvádza ho aj príručka pre údržbu tratí z roku 1924. Tú samozrejme nemám, tak neviem, či je tam zvršok Ib spomenutý ako používaný, alebo ako nejaký úvod do histórie.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » úte 21 lis, 2023 2:57 pm

Samozřejmě katalogy výrobců válcovaných profilů obsahovaly všechno, co uměli vyrobit. Navíc je potřeba si uvědomit, že se takový profil mohl běžně používat jinde než na železnici. V příručce to bude zřejmě v nějakém úvodu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2527
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod juroH0 » úte 21 lis, 2023 4:32 pm

Takže by sa to dalo uzavrieť tak, že v podmienkach naších tratí v 2.epoche je to v podstate nepoužiteľné. Ďakujem, o to mi šlo, aj keď je to trochu škoda, pretože to koľajivo sa mi celkom páči.
Mohlo sa prípadne dožiť tej doby niekde na vlečke?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radeksindy » stř 22 lis, 2023 12:33 pm

Tyto kolejnice se pokud vím používaly jen zpočátku, u nás zřejmě jen na KFNB, asi Severní státní dráha, i když tam jen částečně. Už v první polovině 50. let se totiž začaly používat běžné kolejnice, BEB zprovozněná v letech 1855/56 už používá kolejnice s patou. Při tehdejší kvalitě kolejnic to nemělo šanci vydržet dlouho, do období ČSD ani náhodou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2527
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod juroH0 » stř 22 lis, 2023 3:54 pm

Ďakujem za objasnenie :)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Gulda » sob 25 lis, 2023 7:40 pm

Zdravím pánové, poradí někdo, od kdy se začali používat u vjezdových návěstidel ,,téčka,, telefony, dělám III.epochu rok cca 1965 - 68. V tomto období asi nee.
Dík.
guli
Gulda
 
Příspěvky: 82
Registrován: ned 21 zář, 2008 11:54 am
Bydliště: Bučovice

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod tomkanka » ned 26 lis, 2023 5:40 am

Gulda píše:Zdravím pánové, poradí někdo, od kdy se začali používat u vjezdových návěstidel ,,téčka,, telefony, dělám III.epochu rok cca 1965 - 68. V tomto období asi nee.
Dík.

65-68 určitě ano
tomkanka
 
Příspěvky: 175
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod jipol57 » ned 26 lis, 2023 11:28 am

Potvrzuji. Jako malý, v těch letech, jsem se taťky ptal, co to má za klíč, na kterém bylo vyražené T. A neměl jen jeden.
Ale spíš by mě zajímalo k čemu jsou tyhle telefony dnes? V době vysílaček, a služebních mobilů.
jipol57
 
Příspěvky: 1211
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Polabský » úte 28 lis, 2023 6:46 pm

juroH0 píše:Ďakujem, práve v tom nalinkovanom článku sú skeny. Jeden z katalógu Vítkovických železiarní z roku 1940 - to zrejme mohol byť už len profil na export.
Ale uvádza ho aj príručka pre údržbu tratí z roku 1924. Tú samozrejme nemám, tak neviem, či je tam zvršok Ib spomenutý ako používaný, alebo ako nejaký úvod do histórie.


Hezký den,
Stránky SprŽelu jsou zpracovány dost hodně ledabyle. Dokonce jsou rozpory mezi textem a použitými vyobrazeními. Například o způsobu upevnění klíny. Fotka s dvouhlavou kolejnicí pochází z NTM na Letné. Stojí na něm v hale Hrboun.
"Dvouhlavé" kolejnice vycházely původně z myšlenky úspory za výrobu, válcování. Kolejnice se ojedou, pak se otočí a bude se jezdit dál. Jízdou vlaků docházelo k vymačkání spodní hlavy. Pokusy s pružnou vložkou byly neúspěšné.
U ČSD se tyto kolejnice a tento způsob upevnění postupně nahrazovaly klasickými širokopatními kolejnicemi. Nejdéle se však užívaly v místech s vysokým korozním namáháním v hlubokých vlhkých zářezech, tunelech. Velmi se osvědčily ve stanicích s přepravou dobytka na tzv. fekálních kolejích, kde se vozy čistily. Tam mohly vydržet ještě v sedmdesátých letech století dvacátého, kdy přeprava dobytka přebírala silniční doprava. K vidění bývaly v blízkosti vršovického depa, v Bubnech a na mnoha dalších místech. Ve Vršovicích jsou druhotně použity na zábradlí mezi depem a kolejemi na Hostivař. Byly také využity mezi patníky u silničního mostu mezi Koh-i-norem a Bohdalcem.
Zdravím, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod juroH0 » stř 29 lis, 2023 11:40 am

Veľmi zaujímavé príklady ich použitia vrátane obdobia, ďakujem pekne.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Bw_Ig » pon 04 pro, 2023 5:59 pm

Navážu na stoličkové kolejnice.
Není to u nás, ale kousek od hranic, stanice Schwarzenau NÖ. Ale je to červen 1960. Tedy používané dost dlouho v důležité staniční koleji.
Schwarzenau_1960,06,06_931368_931423_3.jpg

Schwarzenau_1960,06,06_931368_931423_2vyrez.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 6 návštevníků