hank píše:... Návěstní předpisy uvádějí hranaté a kulaté návěstní desky mechanických předvěstí jako rovnocenné možnosti ve vydáních z r. 1939 i 1946. ...
V tom máš naprostou pravdu, jenže ve všech předpisech D1 které zmiňuješ, tedy vč. toho z roku 1954, jsou vyobrazeny předvěsti typu ČSD s deskou, a s terčem pouze německé! Dále předpis T6 z roku 1949 sice žlutý terč připouští, ovšem použitý výkres je opět s deskou obdélníkovou (i když tady se evidentně jedná o předválečné provedení). Nabízí se tedy otázka: proč? Protože předpisy braly v potaz používání německých předvěstí v pohraničí které měly terč a předvěstí ČSD ve vnitrozemí s deskou? Protektorátní předpis D1/2 z roku 1943 totiž opět uvádí jenom obdélníkovou desku, což by tomu odpovídalo. A že by hned po válce neměly ČSD na práci nic jiného, než honem sjednocovat předvěsti? Víme, jestli se neosazovaly obdélníkové desky ještě třeba do začátku padesátých let?
Toliko k předvěstem, na druhou stranu ale musím připustit možnost že v tom "Šebíku" ta návěstidla před válkou byla. Totiž ta zmínka v publikaci o souhlasových pákách u výpravčího (a stavění návěstidel výhybkáři) by odpovídala systému používanému u Buštěhradské dráhy. Dokonce tam byl jakýsi fígl s kuličkou na výhybkářském přístroji (kozlíku), který znemožňoval opětovné postavení návěstidla na volno bez nového obsloužení souhlasové kladky - a tomu systému zabezpečováci říkali "Buštěhrad". Já jsem se s tím setkal v žst. Praha Braník, dokud tam byly mechaniky.