od hank » pát 02 bře, 2018 9:06 pm
Pokud jde o ty rampy, tak hrany byly původně skutečně dřevěné, většinou na obou stranách, ale často jen na jedné straně, protože druhá podélná strana se někdy povlovně svažovala k cestě, takže na straně od cesty ani nemusela být zeď. Hrany se kotvily do zdi a ty slepé otvory ve zdivu sloužily právě tomu účelu, jak píše MirekTT - v otvorech končily (ocelové?) pruty s něčím (matky?) na spodním konci, co bylo přístupné právě z těch otvorů. Na některých plánech je nad každým otvorem vyznačen ještě zazděný hranolek z jiného materiálu než kamene (dřevo?), proti kterému se to upevňovadlo zřejmě zespoda utahovalo. Na půdorysech mají ty pruty - kotvy čtvercový průřez, takže předpokládám, že nahoře měly hlavy kvádrovitého tvaru, které se při utahování upevňovadel zamáčkly do dřevěné hrany rampy.
Jinak prostor mezi stěnami rampy se zavážel zeminou a nahoře byla kvůli vsakování vody většinou vrstva drobného dusaného kameniva, štěrku nebo jiného vhodného materiálu, později i dlažba. Časem se to stejně zaneslo hlínou, pak se v tom uchytily ostrůvky trávy i jiné vegetace.
Bohužel na plánech, které mám k dispozici, nejsou poznámky upřesňující materiál. Proto tam, kde nevím, dávám otazníky. Ale jak jsem to napsal, tak to dává smysl a odpovídá to postupům obvyklým v té době.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.