Tady jsou 3 výkresy "mařen" ze 3 různých období ČSD.
Ten první vůz je rakouský (vozové skupiny 1 a 2 - převzato v r. 1918 od kkStB), druhý z počátků ČSD (vozová skupina 6 - vozy dodané po r. 1918 podle
německých vzorů, ale v číslovacím plánu ČSD z r. 1925 jsem ho nenašel...), třetí je vůz Hks/M 2150 a 2151 zmiňovaný na K-reportu (vozová skupina 10 jako Ztr a Vtr - výroba po r. 1945 - v seznamu řad vozů ČD z r. 1996 už není uveden). Ten rakouský vůz má "vzdušné stěny" - laťka-mezera-laťka-mezera atd. Starší vůz ČSD (původně německý?) má vynechané už jen 3 laťky nahoře, a to v obou patrech. Vidíte, že oba vozy jsou uspořádány na patro, takže v nich se krávy fakt asi vozit nedaly. Ta nejnovější mařena má stěny plné a od Ztr se na pohled principiálně liší jen větším množství klapek v bočních stěnách. Výkres jejího vnitřního vybavení ale nemám.
Věčná otázka: Co z německých předloh u nás dostupných modelů skutečně u ČSD jezdilo? Ty dva výkresy novějších vozů mám z přehledu nákladních vozů ČSD z roku (tuším) 1967. Třeba tento vůz
http://www.mittermeier-vs.de/html/versc ... n_v90.html nebo
http://www.modell-bahnhof.de/catalog/kl ... cdde5edf56 je skoro shodný s mým druhým výkresem. V popisu se píše, že se používal pro přepravu ovcí, koz, telat, drůbeže a zelí i jiné zeleniny. Naopak o to, že tyhle vozy
http://www.tt-traum.de/themes/kategorie ... 1&source=1 u nás skoro určitě nejezdily, bych se možná i vsadil.
Takže závěr: Ano, otázka byla na K-reportu zodpovězena, ale týká se jen a výhradně vozu Hks/M 2150 a 2151 podle toho posledního výkresu.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.