Parní lokomotiva ČSD 516.0500 ?!

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Parní lokomotiva ČSD 516.0500 ?!

Příspěvekod Jarda H. » stř 20 led, 2010 7:03 pm

Chtěl bych požádat modeláře, kteří mají doma publikace o parních lokomotivách na tratích ČSD - dotaz na lokomotivu řady 516 ?! Snad do roku 1952 u nás měla jezdit např. v rámci válečné reparace německá pára, přeznačená např. na toto konkrétní číslo u ČSD 516.0500 ?! Je to jen fikce, mylná informace nebo tyhle stroje - aspoň v jediném exempláři - u nás jezdily ?!
Díky všem za případné informace, obrázky :D ....

PS : základní informaci z wiki už mám (a taky se úmyslně nezmiňuji, jak byl značen německý originál)
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod "Beňa" » stř 20 led, 2010 7:45 pm

No Bekův slovník naučný (encyklopedie železnice) se o ničem takovém nezmiňuje. Leč to, že zde není uvedena, neznačí, že zde nebyla provozována.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 149
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod hank » stř 20 led, 2010 10:41 pm

516.0500 = 94.2021 DR = XI HT 2033, jde o bývalou saskou řadu XI HT = 94.19-21 DR, Encyklopedie železnice Parní lokomotivy ČSD 5, str. 35. (Takže Beňa četl špatně.) U ČSD do r. 1952. Autor uvádí 5 kořistních strojů této řady, ale přeznačený jen jeden. Zřejmě šlo o nesprávné označení, protože max. rychlost 45 km/h se uvádí jen u strojů 94.1901–1908/XI HT 2019–2028 a 94.2001–2017/XI HT 2001–2018, asi si úředníci na ČSD popletli inv. čísla ř. 94.19-21 a původní inv. čísla ř. XI HT. Konkrétní stroj má uvedenou max. rychlost 60 km/h.

Wikipedie: http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsische_XI_HT

Podrobný článek Jana Koutného o historii těchto strojů i o osudech těch, které válka zavála do Čech, je ve Světě železnice 2/2005, str. 47: Řada 50 SNCF na českých kolejích. (Několik strojů XI HT se po 1. sv. válce v rámci válečných reparací dostalo do Francie jako řada 50 SNCF a odtamtud za 2. sv. války do severních Čech.)

Tady http://stummi.foren-city.de/topic,42459 ... in-ho.html je zmínka o existenci modelu Piko stroje 94.2136 DR.

zdraví
hank

Edit: Ve 3. dílu Encyklopedie je dost nesmyslů, jsou tam pomotané údaje o strojích 94.2-4 (535.05 ČSD) a 94.20-21 včetně jejich fotek, ten Koutného článek to uvádí na pravou míru.

Edit 2: Mám i typák, kdyby někdo chtěl, prosím SZ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod "Beňa" » čtv 21 led, 2010 8:24 am

No, Beňa starý atlas nemá, a v encyklopedii není o téhle řadě zmínka, proto jsem to tak napsal. :wink:
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 149
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod Jarda H. » čtv 21 led, 2010 10:35 am

hank píše:516.0500 = 94.2021 DR = XI HT 2033, jde o bývalou saskou řadu XI HT = 94.19-21 DR ..... U ČSD do r. 1952. Autor uvádí 5 kořistních strojů této řady, ale přeznačený jen jeden. .......
Wikipedie: http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsische_XI_HT
......

Hanku, velký dík za informace :!: Přesně o potvrzení tohoto faktu mi šlo, co by model by to měl být od Beckmanna BR94.20-21. Přeznačený stroj by měl být i tebou uváděný 516.0500, používaný do roku 1952, pak vrácen ! Je zajímavé, že přeznačen byl jen jeden, ostatní zůstaly asi v origo značení, škoda že se neví, kde jezdily ?!


hank píše: .....Tady http://stummi.foren-city.de/topic,42459 ... in-ho.html je zmínka o existenci modelu Piko stroje 94.2136 DR. .......

Co se týká možných přestaveb a přeznačování německých lokomotiv na ČSD, na jednu možnost u BR94 upozornil v jiném tématu radula - pára JAGO BR94.5-17 (epocha III., IV) u ČSD jako např. 537.0504 !


To Beňa : nemusíš smutnit, od toho je tady forum, abychom společnými silami se nějakých faktů a informací dopátrali !!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod hank » čtv 21 led, 2010 6:50 pm

Jarda H.:
...škoda že se neví, kde jezdily ?!


Ony spíš nejezdily, ale stály rozstřílené od kotlářů nebo poškozené náložemi ustupujícího wehrmachtu většinou v dílnách Česká Lípa nebo i jinde na severu - např. ve stanici Krásná Lípa. Byly válečnou kořistí SSSR a když ten o ně nejevil zájem, byly v l. 1950 - 51 postupně sešrotovány. Jeden přebývající dobrý kotel byl odprodán až v r. 1955 na vytápění do jedné fabriky v Chrudimi.

Ta jediná přeznačená byla údajně provozní v pobočné výtopně Praha-Denisovo nádraží v letech 1945 - 52. Nevím ale, na jakých výkonech tam sloužila. Jestli opravdu jezdila, mohlo to být na posunu.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod hank » čtv 21 led, 2010 6:53 pm

Beňa: Nerad tě chytám za slovo, ale já jsem citoval NOVÝ atlas, proto uvádím i stránku, kde požadovanou info najdeš... nic ve zlém. :wink:

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Příspěvekod "Beňa" » čtv 21 led, 2010 6:58 pm

hank: Sypu si popel, nenapadlo mě podívat se do 4 a 5týho dílu v domnění že josu tam pouze věci co jsou v 1,2,3. Každopádně díky :wink:
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 149
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků