od hank » úte 21 črc, 2009 6:54 pm
Ještě mě napadlo něco k těm mechanickým návěstidlům a způsobu zabezpečení některých stanic.
Nejjednodušší zabezpečení mezilehlých stanic ČSD s provozem podle předpisu D-2 v epochách III a IV (jestli to tak je někde ještě dnes, o tom už nemám přehled) bylo toto:
- jednoramenné vjezdové návěstidlo s dvouznakovou předvěstí
- žádné odjezdové návěstidlo nebo jedno jednoramenné skupinové odjezdové návěstidlo pro všechny koleje - vždy umístěné až za poslední výhybkou směrem ven ze stanice (možná byla i kombinace obojího - na každém zhlaví jinak)
- ručně stavěné výhybky (a u zhlaví jednoduché dřevěné výhybkářské boudičky s telefonem, židlí, stolkem a kamny)
- žádná závislost návěstních znaků hlavních návěstidel na poloze výměn
- takže drátovody vedly z dopravní kanceláře nebo dokonce od stojanů s příslušnými pákami umístěných venku na peróně jen k návěstidlům, ne k výhybkám
- maximální rychlost na zhlavích 40 km/h bez ohledu na to, zda jde o směr přímý nebo do odbočky - proto je před vjezdovým návěstidlem vždy rychlostník snižující rychlost na 40 km/h
- tam, kde byla traťová rychlost max. 40 km/h, se předvěsti mohly nahradit pevným návěstidlem - 6úhelníkovou žlutou černě orámovanou tabulkou s černým ležatým křížem a 4 odrazky v rozích toho kříže - umístěným podobně jako předvěst, tj. na zábrzdnou vzdálenost 400 m před vjezdovým návěstidlem
Někde tak byly v 50. - 80. letech zabezpečeny i dost frekventované stanice s větším počtem dopravních kolejí - namátkou mě napadají třeba Mikulov a Valtice na trati Břeclav - Hrušovany n. J.
Existovaly i případy, kde tratě s provozem původně podle D-3 (tj. dirigované stanice bez výpravčích osazené lichoběžníkovými tabulkami, kde křižování zabezpečují vlakové čety) byly po obsazení výpravčími vybaveny světelnými vjezdovými návěstidly s předvěstmi, přičemž na hlavních návěstidlech byla jen dvě světla (červené - zelené), ostatní bylo, jak je popsáno shora. Třeba Svitavy - Žďárec u Skutče.
A zřejmě nejkurióznější byla tzv. vojenská návěstidla, což byla v podstatě osvětlená natrvalo umístěná pevná návěstidla (vjezd - červený obdélníkový terč se stálým červeným světlem a bílou přivolávačkou, předvěst - žlutý kulatý terč se stálým žlutý světlem, rychlost na zhlaví obvykle 30 km/h). Původně od 50. let byly tyto náležitosti uloženy v bedně u výpravčího jako součást mobilizačního vybavení každé stanice pro případ zničení návěstidel při válečném konfliktu, ale třeba na trati Kutná Hora - Zruč n. Sázavou toto bylo dosazeno napevno do všech stanic v 50. letech po obsazení výpravčími při přechodu z D-3 na D-2. Odjezdová návěstidla v takových stanicích pochopitelně nebyla.
Na kolejištích to možná nebude tak efektní jako "klacek" u každé koleje, ale věřte, ža takovéhle znázornění má blíže realitě menších stanic v uvedených epochách než všelijaké vymýšlení líbivých, avšak nepravdivých detailů.
zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.